HEM211 Sağlık Hizmetlerinde Hasta Güvenliği Uygulamalarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM211
Ders İsmi: Sağlık Hizmetlerinde Hasta Güvenliği Uygulamaları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Havuz
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi AYSE DUDU KILINÇ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi AYSE DUDU KILINÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, sağlık kurumlarında hasta güvenliğine yönelik risklerin bilinmesi, belirlenmesi, hastanelerde hasta güvenliği kapsamında yer alan beklenmedik olayları tanımlayabilme, önlemler alma, sağlık kurumlarında yer alan beklenmedik olay ve hataları önlemek için gereken stratejilere ilişkin bilgi ve beceri kazanmalarını hedefler.
Dersin İçeriği: Hasta güvenliğine giriş
Hasta Güvenliğinin Temel Kavramları
Ulusal ve uluslararası hasta güvenliği hedefleri
İlaç hataları ve güvenli ilaç kullanımı
İletişim ve SBAR
Kan ve kan transfüzyonu hatalarının önlenmesi
Sağlık bakım ilişkili enfeksiyonların önlenmesi
Cerrahi hataların önlenmesi
Düşmelerin önlenmesi
Bebek/çocuk kaçırma ve bebeklerin yanlış aileye verilmesinin önlenmesi
Kısıtlamalara bağlı ciddi yaralanma ve ölümlerin önlenmesi
Basınç ülserlerinin önlenmesi
Hasta hakları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Hasta güvenliğinin genel kavramlarını tanımlar
2) • Hasta güvenliğine yönelik risk oluşturan beklenmedik olayları listeleyebilir
3) • Beklenmedik olayların önlenmesinde uygulanan stratejileri sayabilir
4) • Olay bildirimlerinin nasıl yapıldığını açıklayabilir
5) Örnek senaryolar üzerinde hasta güvenliği uygulamalarını tartışabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, derse giriş -
2) Hasta güvenliğine giriş Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012
3) Hasta Güvenliğinin Temel Kavramları Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012
4) Ulusal ve uluslararası hasta güvenliği hedefleri Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012
5) İlaç hataları ve güvenli ilaç kullanımı Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012
6) İletişim ve SBAR Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012
7) Kan ve kan transfüzyonu hatalarının önlenmesi Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012
8) ara sınav Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012
9) Sağlık bakım ilişkili enfeksiyonların önlenmesi Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012
10) Cerrahi hataların önlenmesi Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012
11) Düşmelerin önlenmesi Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012
12) Bebek/çocuk kaçırma ve bebeklerin yanlış aileye verilmesinin önlenmesi Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012
13) Kısıtlamalara bağlı ciddi yaralanma ve ölümlerin önlenmesi Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012
14) Basınç ülserlerinin önlenmesi Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012
15) Hasta hakları Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012
16) Final sınavı Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012
Diğer Kaynaklar: • Ay FA (Ed). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. İstanbul, 2013
• Hasta Güvenliği: Türkiye ve Dünya. http://www.ttb.org.tr/kutuphane/fsayek10_hastaguvenlik.pdf, 2015.
• JC Akreditation Program: Hospital, National Patient Safety Goals, 2011
• JCI Akreditasyon manuel, 2011
• hastane.ege.edu.tr/GenelUyumEgitimi/files/Hasta%20Güvenliği.ppt, 2015.
• Hasta ve Çalışan Güvenliği Yönetmeliği, http://www.sislietfal.gov.tr/belgeler/ HASTA_VE_CALISAN_GUVENLIGI_YONETMELIGI, Erişim Tarihi, Şubat 2015
• http://www.kalite.saglik.gov.tr/content/files/duyurular
• Hasta Güvenliği İçin Hemşirelik Uygulamaları. http://www.acibademhemsirelik.com/ 2015
• Akalın HE. Hasta Güvenliği Kültürü: Nasıl Geliştirebiliriz? ANKEM, 2004; 18: 12-13.
• http://www.sbn.gov.tr/icerik.aspx?id=2313
• http://www.jointcommission.org/standards_information/npsgs.aspx
• www.acibademhemsirelik.com/edergi/.../uygulamalarinizi-gelistirin.pdf, 2015

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Ödevler 1 15 15
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 106