Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM211 | ||||||||
Ders İsmi: | Sağlık Hizmetlerinde Hasta Güvenliği Uygulamaları | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Genel Havuz | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi AYSE DUDU KILINÇ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi AYSE DUDU KILINÇ |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, sağlık kurumlarında hasta güvenliğine yönelik risklerin bilinmesi, belirlenmesi, hastanelerde hasta güvenliği kapsamında yer alan beklenmedik olayları tanımlayabilme, önlemler alma, sağlık kurumlarında yer alan beklenmedik olay ve hataları önlemek için gereken stratejilere ilişkin bilgi ve beceri kazanmalarını hedefler. |
Dersin İçeriği: | Hasta güvenliğine giriş Hasta Güvenliğinin Temel Kavramları Ulusal ve uluslararası hasta güvenliği hedefleri İlaç hataları ve güvenli ilaç kullanımı İletişim ve SBAR Kan ve kan transfüzyonu hatalarının önlenmesi Sağlık bakım ilişkili enfeksiyonların önlenmesi Cerrahi hataların önlenmesi Düşmelerin önlenmesi Bebek/çocuk kaçırma ve bebeklerin yanlış aileye verilmesinin önlenmesi Kısıtlamalara bağlı ciddi yaralanma ve ölümlerin önlenmesi Basınç ülserlerinin önlenmesi Hasta hakları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma, derse giriş | - |
2) | Hasta güvenliğine giriş | Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012 |
3) | Hasta Güvenliğinin Temel Kavramları | Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012 |
4) | Ulusal ve uluslararası hasta güvenliği hedefleri | Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012 |
5) | İlaç hataları ve güvenli ilaç kullanımı | Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012 |
6) | İletişim ve SBAR | Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012 |
7) | Kan ve kan transfüzyonu hatalarının önlenmesi | Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012 |
8) | ara sınav | Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012 |
9) | Sağlık bakım ilişkili enfeksiyonların önlenmesi | Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012 |
10) | Cerrahi hataların önlenmesi | Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012 |
11) | Düşmelerin önlenmesi | Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012 |
12) | Bebek/çocuk kaçırma ve bebeklerin yanlış aileye verilmesinin önlenmesi | Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012 |
13) | Kısıtlamalara bağlı ciddi yaralanma ve ölümlerin önlenmesi | Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012 |
14) | Basınç ülserlerinin önlenmesi | Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012 |
15) | Hasta hakları | Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012 |
16) | Final sınavı | Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012 |
Ders Notları / Kitaplar: | • Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ.Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012 |
Diğer Kaynaklar: | • Ay FA (Ed). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. İstanbul, 2013 • Hasta Güvenliği: Türkiye ve Dünya. http://www.ttb.org.tr/kutuphane/fsayek10_hastaguvenlik.pdf, 2015. • JC Akreditation Program: Hospital, National Patient Safety Goals, 2011 • JCI Akreditasyon manuel, 2011 • hastane.ege.edu.tr/GenelUyumEgitimi/files/Hasta%20Güvenliği.ppt, 2015. • Hasta ve Çalışan Güvenliği Yönetmeliği, http://www.sislietfal.gov.tr/belgeler/ HASTA_VE_CALISAN_GUVENLIGI_YONETMELIGI, Erişim Tarihi, Şubat 2015 • http://www.kalite.saglik.gov.tr/content/files/duyurular • Hasta Güvenliği İçin Hemşirelik Uygulamaları. http://www.acibademhemsirelik.com/ 2015 • Akalın HE. Hasta Güvenliği Kültürü: Nasıl Geliştirebiliriz? ANKEM, 2004; 18: 12-13. • http://www.sbn.gov.tr/icerik.aspx?id=2313 • http://www.jointcommission.org/standards_information/npsgs.aspx • www.acibademhemsirelik.com/edergi/.../uygulamalarinizi-gelistirin.pdf, 2015 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. | ||||||||||
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. | ||||||||||
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. | ||||||||||
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur. | ||||||||||
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. | ||||||||||
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. | ||||||||||
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. | ||||||||||
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. | ||||||||||
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. | ||||||||||
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. | ||||||||||
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. | |
2) | Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. | |
3) | Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. | |
4) | Temel iletişim becerilerine sahip olur. | |
5) | Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. | |
6) | Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. | |
7) | Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. | |
8) | Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. | |
9) | Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. | |
10) | Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. | |
11) | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Ödevler | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 106 |