HEM306 Geriatri Hemşireliğiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM306
Ders İsmi: Geriatri Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Havuz
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. BİRSEN YÜRÜGEN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. BİRSEN YÜRÜGEN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, dünyada ve ülkemizde yaşlı nüfus ve sorunları, yaşlanma süreci ile birlikte gelişen ve değişen sağlık sorunları ve bu sorunlara yaklaşım, yaşlılara sunulan hizmetler ve sorunlarına, sağlıklı yaşlanma ve yaşlılıkta yaşam kalitesinin artırılmasına yönelik konularda kuramsal bilgi kazandırmayı ve uygulamada kullanma becerisi edinmeyi hedefler.
Dersin İçeriği: Gerontoloji ve geriatri hemşireliği, Geriatrik Epidemiyoloji, Biopsikososyal Yaklaşım, Geriatrik değerlendirme, Geriatri hemşireliği: Evde ve kurumda bakım.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Geriatrik kavram, kuramları ve geriatri hemşireliğini kavrar.
2) Ulusal ve uluslar arası geriatrik epidemiyolojiyi listeler.
3) Geriatrik bütüncül bakımı açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Geriatrik kavram- kuramlar ile geriatri hemşireliği ilişkisini kurar.
2) Ulusal ve uluslar arası geriatrik epidemiyolojiyi kıyaslar.
3) Geriatrik bütüncül bakımı planlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Yaşlıya bütüncül yaklaşımda bulunur.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Tanışma, ders izleğinin tartışılması, dersin tanıtılması, dersin hedef ve amaçlarının paylaşılması • Geriatrinin Tanımı, Dünya'da ve Ülkemizde Yaşlı nüfus Ödev:,seminer sunumu hazırlanması, derste işlenen konuların tekrar gözden geçirilmesi, konuyla ilgili web sitesi araştırmalarının yapılması
1) • Yaşlılarda akılcı ilaç kullanımı • Yaşlılarda ölüm-etik kavramları, yaşlı istismarı ve adli boyut Ödev: derste işlenen konuların tekrar gözden geçirilmesi
2) • Yaşlanmanın fizyolojisi, anatomisi,biyolojisi ve genetiği Ödev: seminer sunumu hazırlanması, derste işlenen konuların tekrar gözden geçirilmesi, konuyla ilgili web sitesi araştırmalarının yapılması
3) • Yaşlılardaki endokrinolojik ve metabolik sorunlar • Yaşlılarda hematolojik sorunlar Ödev: seminer sunumunun hazırlanması, derste işlenen konuların tekrar gözden geçirilmesi, konuyla ilgili web sitesi araştırmalarının yapılması
4) • Yaşlılarda gastrointestinal sistem hastalıkları Ödev: seminer sunumunun hazırlanması, derste işlenen konuların tekrar gözden geçirilmesi, konuyla ilgili web sitesi araştırmalarının yapılması
5) • Yaşlılarda böbrek hastalıkları • Yaşlılarda sık görülen ürogenital sorunlar Ödev: seminer sunumunun hazırlanması, derste işlenen konuların tekrar gözden geçirilmesi, konuyla ilgili web sitesi araştırmalarının yapılması
6) • Yaşlılarda kanser ve korunma Ödev: derste işlenen konuların tekrar gözden geçirilmesi Seminer sunumunun hazırlanması
7) • Yaşlılarda kalp ve dolaşım sistemi hastalıkları Ödev: seminer sunumunun hazırlanması, derste işlenen konuların tekrar gözden geçirilmesi, konuyla ilgili web sitesi araştırmalarının yapılması
8) • Yaşlılarda solunumsal sorunlar ve öneriler Ödev: seminer sunumunun hazırlanması, derste işlenen konuların tekrar gözden geçirilmesi, konuyla ilgili web sitesi araştırmalarının yapılması
9) • Yaşlılarda sık görülen enfeksiyonlar ve bağışıklama Ödev: seminer sunumunun hazırlanması, derste işlenen konuların tekrar gözden geçirilmesi, konuyla ilgili web sitesi araştırmalarının yapılması
10) • Yaşlılarda yara ve yara bakımı • Yaşlılarda acil sağlık sorunları Ödev: seminer sunumunun hazırlanması, derste işlenen konuların tekrar
11) • Yaşlılarda genel bakım • Yaşlılarda evde bakım ve yaşam kalitesine etkisi Ödev: seminer sunumunun hazırlanması, derste işlenen konuların tekrar gözden geçirilmesi, konuyla ilgili web sitesi araştırmalarının yapılması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Altındiş, M. Yaşlılarda Güncel Sağlık Sorunları ve Bakımı. İstanbul Tıp Kitabevi, 2013.
• Fadıloğlu Ç., Ertem G., Aykar F. (Ed). Evde Sağlık ve Bakım. Göktuğ Basın Yayın ve Dağıtım, 2013
Classroom expectations for students
Diğer Kaynaklar: • Oğlak S. Evde Bakım Hizmetleri ve Bakım Sigortası. 2007
• Altındiş M. (Ed). Yaşlılarda Güncel Sağlık Sorunları ve Bakımı. İstanbul Tıp Kitabevi, 2013
• Erol Ö, Fındık Ü.Y, Özcan Ş, Şelimen D. Ve ark. Geriatrik Hasta Ve Hemşirelik Bakımı, Alter Yayıncılık, 2010
• Eliopoulos C, Gerontological Nursing, Lippinctt Williams&Wilkins, 7 th.ed.,2010.
• Wallace M, Grossman S. C., Gerontological Nurse Certification Review, 2008
• Karadeniz G, Yaşlıda Evde Bakım, Göktuğ Yayıncılık,2007
• Sağlıklı yaşlanma. http://www.geriatri.org 2005
• Yaşlılık gerçeği. http://www.gebam.hacettepe.edu.tr 2004
• Yaşam kalitesi rehberi. http://www.gebam.hacettepe.edu.tr 2003
• Sağlıklı ve başarılı yaşlanma. http://www.gebam.hacettepe.edu.tr 2004
• Fadıloğlu Ç., Ertem G., Aykar F. (Ed). Evde Sağlık ve Bakım. Göktuğ Basın Yayın ve Dağıtım, 2013

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. 4
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. 3
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. 3
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur. 5
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. 3
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. 3
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. 3
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. 2
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. 4
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. 4
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Soru cevap/ Tartışma
Sosyal Faaliyet
Teknik gezi
Tez Hazırlama
Örnek olay çalışması
Web Tabanlı Öğrenme
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Gözlem
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Raporlama
Akran Değerlendirmesi
Tez Sunma
Uzman / Jüri Değerlendirmesi
Örnek olay sunma
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi
Yarışma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Kurul-Committee 1 % 20
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 1 4 4
Sunum / Seminer 2 40 80
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 114