Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM307 | ||||||||
Ders İsmi: | Adli Hemşirelik | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Genel Havuz | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM YAZICI | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı adli bilimlerin temel kavram ve ilkeleri, hukuki yapılanması, adli hemşirelerin rol ve sorumlulukları, mesleki ve etik konularda problem çözme yöntemleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Adli tıp ve hemşirelik ile ilgili temel kavramlar Adli hemşireliğin dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel gelişimi Adli hemşirelerin çalışma alanları ve rolleri Adli vakalarda hemşirenin yasal sorumluluğu Sağlıklı/hasta bireyin hakları Malpraktis Şiddet, ihmal, istismar Etik Adli psikiyatri Çapraz sorgu Delillerin toplanması Ölüm ve ölüm sonrası değişiklikler, otopsi Olay yeri inceleme, adli rapor hazırlama Adli toksikoloji |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Adli tıp ve hemşirelik ile ilgili temel kavramlar | Yok |
2) | Adli hemşireliğin dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel gelişimi | Yok |
3) | Adli hemşirelerin çalışma alanları ve rolleri | Yok |
4) | Adli vakalarda hemşirenin yasal sorumluluğu | Yok |
5) | Sağlıklı/hasta bireyin hakları | Yok |
6) | Malpraktis | Yok |
7) | Şiddet, ihmal, istismar | Yok |
8) | Etik | Yok |
9) | Adli psikiyatri | Yok |
10) | Çapraz sorgu | Yok |
11) | Delillerin toplanması | Yok |
12) | Ölüm ve ölüm sonrası değişiklikler, otopsi | Yok |
13) | Olay yeri inceleme, adli rapor hazırlama | Yok |
14) | Adli toksikoloji | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | • Hammer R, Moynihan B, Pagliaro EM. Forensic Nursing: handbook for Practice. Jones&Bartlet,2005. • Polat O, İnanıcı MA, Aksoy E. Adli Tıp ders kitabı, 1997. |
Diğer Kaynaklar: | • Özden, D. ve Yıldırım, N. (2009). Adli vakaya hemşirelik yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 73-81. • Eşiyok, B. ve ark. (2004). Adli hemşirelik. Sted, 13 (5): 169-171. • İnanır, İ ve ark. Ameliyathanede adli vakalar ve ameliyathane hemşiresinin rollerinin belirlenmesi. • İlçe, A. ve ark. (2010). Acil servislerde çalışan sağlık bakım personelinin adli olgularda delillerin korunması ve saklanmasına yönelik bilgi ve tutumlarının incelenmesi. Ulusal Travma Acil Cerrahi Dergisi, 16 (6): 546-551. • Çilingir, D. ve Hintistan, S. (2012). Adli hemşireliğin kapsamı ve yasal boyutu. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 9 (1): 10-15. • Akköz Çevik, S. ve Başer, M. (2012). Adli Hemşirelik ve çalışma alanları. Sağlık Bilimleri Dergisi, 21 (2): 143-152. • Baysan Arabacı, L. ve Çam, M. O. (2013). Türkiye’de psikiyatri hastanelerinde çalışan hemşirelerin adli psikiyatri hastalarına yönelik tutumlarını etkileyen Faktörler. Türk Psikiyatri Dergisi, 24: 1-7. • Karadayı, B. ve ark. (2013). Acil tedavi birimlerinde adli olgudan biyolojik material alınması ve gönderilmesi. Marmara Medical Journal, 26: 111-117. • Koç, S. ve Biçer, Ü. Klinik Gelişim, Adli tıbbın tarihsel gelişimi, Türkiye’deki yapılanması ve sorunlar. 1-5. • Hammer R, Moynihan B, Pagliaro EM. Forensic Nursing: handbook for Practice. Jones&Bartlet,2005. • Polat O, İnanıcı MA, Aksoy E. Adli Tıp ders kitabı, 1997. • Virginia AL, Forensic Nursing. Mosby title.2006. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Etik ilkelere ve yasal düzenlemelere uygun hemşirelik bakımını planlar, uygular ve değerlendirir. | |||||||||
2) Edindiği kuramsal bilgileri klinik uygulamalarda analiz ederek uygun hemşirelik girişimlerine dönüştürür. | |||||||||
3) Hemşireliğe özgü temel psikomotor becerileri klinik ortamlarda doğru ve güvenli şekilde uygular. | |||||||||
4) Birey, aile, ekip üyeleri ve diğer paydaşlarla etkili sözel ve yazılı iletişim kurar. | |||||||||
5) Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini değerlendirerek uygun hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirir. | |||||||||
6) Sağlık politikalarının geliştirilmesi süreçlerine görüş bildirerek katkıda bulunur. | |||||||||
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel olarak ve ekip üyesi olarak aktif görev alır, sorumluluk üstlenir. | |||||||||
8) Bakım sürecinde uygun sağlık bilişim sistemlerini etkin şekilde kullanır. | |||||||||
9) Çağdaş hemşirelik uygulamaları için gerekli olan güncel toplumsal ve kültürel bilgi birikimini açıklar. | |||||||||
10) Toplum temelli projeler ve etkinliklerde farklı disiplinlerle iş birliği yaparak görev alır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Etik ilkelere ve yasal düzenlemelere uygun hemşirelik bakımını planlar, uygular ve değerlendirir. | |
2) | Edindiği kuramsal bilgileri klinik uygulamalarda analiz ederek uygun hemşirelik girişimlerine dönüştürür. | |
3) | Hemşireliğe özgü temel psikomotor becerileri klinik ortamlarda doğru ve güvenli şekilde uygular. | |
4) | Birey, aile, ekip üyeleri ve diğer paydaşlarla etkili sözel ve yazılı iletişim kurar. | |
5) | Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini değerlendirerek uygun hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirir. | |
6) | Sağlık politikalarının geliştirilmesi süreçlerine görüş bildirerek katkıda bulunur. | |
7) | Hemşirelik uygulamalarında bireysel olarak ve ekip üyesi olarak aktif görev alır, sorumluluk üstlenir. | |
8) | Bakım sürecinde uygun sağlık bilişim sistemlerini etkin şekilde kullanır. | |
9) | Çağdaş hemşirelik uygulamaları için gerekli olan güncel toplumsal ve kültürel bilgi birikimini açıklar. | |
10) | Toplum temelli projeler ve etkinliklerde farklı disiplinlerle iş birliği yaparak görev alır. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 2 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sunum / Seminer | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 30 |