HEM309 Evde Bakım Hemşireliğiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM309
Ders İsmi: Evde Bakım Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Havuz
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİFTÇİ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİFTÇİ
Dr.Öğr.Üyesi CEREN AYCANOĞLU
Prof. Dr. BİRSEN YÜRÜGEN
Doç. Dr. GÜLZADE UYSAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, evde bakım gereksinimi olan hastaya ve ailesine bütüncül bakım verebilme, evde bakım sürecinde hastanın sağlık durumunu tanılama, hemşirelik girişimlerini planlama, uygulama ve bakımın sonuçlarını değerlendirme, evde bakım hizmetlerini geliştirmek için araştırmalar yapabilme, hastane ve hastanın yaşadığı ortam ile koordinasyonu sağlama, evde bakım sağlayan sağlık ekibinin diğer üyeleri ile iletişim kurabilme yeterliliği kazandırmayı hedefler.
Dersin İçeriği: 1 Evde Bakım Hizmetlerinin Tanımı ve Gelişim Süreci
2 Evde Bakımın Gerekliliği ve Yararları
3 -Dünyada Evde Bakım Hizmetleri -Türkiye’de Evde Bakım Hizmetleri
4 Sağlık Mevzuatında Evde Bakım Hizmetleri
5 Evde Bakım Hizmetlerinin Organizasyonu ve Koordinasyonu
6 Evde Bakım Ekibi
7 Evde Bakım Hemşiresinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
8 Evde Bakım ve Hemşirelik Hizmeti Alanları
9 Kronik Hastalıklarda Evde Bakım ve Hemşirelik Hizmetleri
10 Ara Sınav
11 Engelli Birey ve Evde Bakım Hizmetleri
12 -Yenidoğan ve Evde Bakım Hizmetleri
13 Evde Bakımda Teknoloji ve Ekipman Kullanımı
14 Evde Bakımda Hasta ve Ailesinin Eğitimi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Evde bakım hemşiresinin görev ve sorumluluklarını tanımlayabilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Hastanın taburcu olmasından itibaren evde bakım alma sürecini değerlendirebilir, planlayabilir ve uygun hemşirelik girişimlerini uygulayabilir
2) HASTA VE AİLESİYLE İLETİŞİM KURABİLİR.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Evde bakım hizmetleri alanında yapılan araştırmaları takip edebilir
Alana Özgü Yetkinlik
1) Evde bakım hizmetlerinin koordinasyonunu ve organizasyonunu yapabilir
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Evde bakım hizmeti veren sağlık ekibiyle koordineli çalışabilir ve etkili iletişim sağlayabilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Evde Bakım Hizmetlerinin Tanımı ve Gelişim Süreci Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
2) Evde Bakımın Gerekliliği ve Yararları -Uygulama Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
3) -Dünyada Evde Bakım Hizmetleri -Türkiye’de Evde Bakım Hizmetleri -Uygulama -Dünyada Evde Bakım Hizmetleri -Türkiye’de Evde Bakım Hizmetleri -Uygulama Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
4) Sağlık Mevzuatında Evde Bakım Hizmetleri -Uygulama Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
5) Evde Bakım Hizmetlerinin Organizasyonu ve Koordinasyonu -Uygulama Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
6) Evde Bakım Ekibi -Uygulama Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
7) Evde Bakım Hemşiresinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları -Uygulama Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
8) Evde Bakım ve Hemşirelik Hizmeti Alanları -Uygulama Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
9) Kronik Hastalıklarda Evde Bakım ve Hemşirelik Hizmetleri -Uygulama Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
10) Engelli Birey ve Evde Bakım Hizmetleri -Uygulama Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
11) -Yenidoğan ve Evde Bakım Hizmetleri -Yaşlı Birey ve Evde Bakım Hizmetleri -Yatağa Bağımlı Hastanın Evde Bakımı -Uygulama Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
12) Evde Bakımda Teknoloji ve Ekipman Kullanımı -Uygulama Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Fadıloğlu Ç., Ertem G., Aykar F. (Ed). Evde Sağlık ve Bakım. Göktuğ Basın Yayın ve Dağıtım, 2013
• Oğlak S. Evde Bakım Hizmetleri ve Bakım Sigortası. 2007
Diğer Kaynaklar: • Fadıloğlu Ç., Ertem G., Aykar F. (Ed). Evde Sağlık ve Bakım. Göktuğ Basın Yayın ve Dağıtım, 2013
• Oğlak S. Evde Bakım Hizmetleri ve Bakım Sigortası. 2007
• Altındiş M. (Ed). Yaşlılarda Güncel Sağlık Sorunları ve Bakımı. İstanbul Tıp Kitabevi, 2013
• Angood PB. Telemedicine, the internet and world wide web: overwiew, current status and relevance to surgeons. World J Surg. 2001; 25:1449-57
• Robaldo A., Rousas N., Pane B., Spinella G., Palombo D. Telemedicine in vascular surgery: clinical experience in a single centre. J Telemed Telecare. 2010; 16: 374-377

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

6

3

4

5

Program Kazanımları
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. 3
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. 3
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. 2
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur. 2
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. 2
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. 2
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. 3
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. 2
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. 3
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. 4
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Rol oynama
Seminer
Soru cevap/ Tartışma
Sosyal Faaliyet
Teknik gezi
Tez Hazırlama
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması
Web Tabanlı Öğrenme
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Sunum
Akran Değerlendirmesi
Bilgisayar Destekli Sunum
Uzman / Jüri Değerlendirmesi
Örnek olay sunma
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 1 4 4
Sunum / Seminer 1 20 20
Ödevler 1 20 20
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 114