HEM310 Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM310
Ders İsmi: Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 8 8 12
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: HEM102 - Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar | HEM104 - Hemşirelik Esasları | HMS104@ADYÜ - HEMŞİRELİK ESASLARI
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi CEREN AYCANOĞLU
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi CEREN AYCANOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, bir öğrencinin rolünden lisansüstü hemşirenin rolüne geçmek için gerekli bilgiyi sağlamaktır. Odak noktası psikiyatri ve zihinsel sağlık hemşiresinin zihinsel sağlık bakım ve liderlik rolleri mesleki sorumluluklarına yöneliktir. (Bu ders Türkçe verilmektedir.)
Dersin İçeriği: 1. -Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin tanımı, amacı, felsefesi, tarihsel gelişimi, uygulama standartları 2. -Ruhsal sorunlu bireyle iletişim süreci (psikiyatrik görüşme)
-Ruhsal durum muayenesi 3. -Psikiyatrik gözlem
-Terapotik ortam oluşturma
4. -Anksiyete bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımları
5. -Şizofreni, diğer psikotik bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımları
6. -Duygu-durum bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımları
7. -Ruhsal açıdan gelişim dönemi özellikleri, riskler ve ruhsal sorunlarla ilişkileri
-Kişilik bozukluğu olan birey ve hemşirelik yaklaşımları
8. -Madde kullanım bozukluğu olan birey ve hemşirelik yaklaşımları 9. -Konsültasyon liyazon psikiyatri hemşireliği
10. Psikiyatride kullanılan tedavi yöntemleri
*Ilaç Tedavisi *Elektrokonvulsif Terapi –EKT *Psikososyal terapiler
-Bireysel Terapiler
-Grup Terapileri
-Stress Yönetimi
-Uğraşı Terapisi
11. Stres, psikofizyolojik hastalıklar (yeme ve uyku bozuklukları) ve hemşirelik yaklaşımları
12. -Organik mental (kognitif) bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımları -Cinsel işlev bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımları
13. -Psikiyatrik aciller -Kriz, krize müdahale
-Toplum ruh sağlığı hizmetleri
14. -Psikiyatride yasal ve etik konular
-Ruhsal sorunu olan bireylere yönelik hemşirelik süreci

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Psikiyatri Hemşireliğinin görev ve sorumluluklarını tanımlar.
2) Biyo- psikososyal boyutları ile insanı, insanın normal ve normal dışı davranış örüntülerini, davranışları etkileyen faktörleri, davranışların anlamlarına yönelik temel kavramları tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İnsan ve ruh sağlığı kavramını, insanın ruh sağlığını etkileyen dinamiklerini, ruh sağlığının korunmasında psikiyatri hemşiresinin rollerini tanımlayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin tanımı, amacı, felsefesi, tarihsel gelişimi, uygulama standartları yok
2) -Ruhsal sorunlu bireyle iletişim süreci (psikiyatrik görüşme) -Ruhsal durum muayenesi Olcay ÇAM, Esra ENGİN. (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği: Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kitabevi Ders kitabından konunun okunması
3) -Psikiyatrik gözlem -Terapotik ortam oluşturma Olcay ÇAM, Esra ENGİN. (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği: Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kitabevi Ders kitabından konunun okunması
4) -Anksiyete bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımları Olcay ÇAM, Esra ENGİN. (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği: Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kitabevi Ders kitabından konunun okunması ve vaka analizi
5) -Şizofreni, diğer psikotik bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımları Konuya ilişkin örnek vaka analizi makalelerin bulunması ve okunması
6) Duygu-durum bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımları Konuya ilişkin örnek vaka analizinin bulunması ve okunması
7) -Ruhsal açıdan gelişim dönemi özellikleri, riskler ve ruhsal sorunlarla ilişkileri -Kişilik bozukluğu olan birey ve hemşirelik yaklaşımları Ruhsal gelişim dönemlerinin incelenmesi ve özet tablo oluşturulması.
8) Vize Sınavı Ders kitabının okunması ve ders notlarının çalışılması
9) -Madde kullanım bozukluğu olan birey ve hemşirelik yaklaşımları Konuya ilişkin örnek vaka analizi makalelerinin bulunması ve okunması
10) Konsültasyon liyazon psikiyatri hemşireliği Psikiyatride kullanılan tedavi yöntemleri *Ilaç Tedavisi *Elektrokonvulsif Terapi –EKT *Psikososyal terapiler -Bireysel Terapiler -Grup Terapileri -Stres Yönetimi -Uğraşı Terapisi Hemşirelik Yönetmeliği'nden Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi Hemşireliği Görev, Yetki ve Sorumlulukları bölümünün okunması.
11) Stres, psikofizyolojik hastalıklar (yeme ve uyku bozuklukları) ve hemşirelik yaklaşımları Konuya ilişkin örnek vaka analizi makalelerinin bulunması ve okunması
12) Organik mental (kognitif) bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımları -Cinsel işlev bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımları Konuya ilişkin örnek vaka analizi makalelerinin bulunması ve okunması
13) -Psychiatric emergencies -Crisis, crisis intervention - Community mental health services yok
14) -Psikiyatride yasal ve etik konular -Ruhsal sorunu olan bireylere yönelik hemşirelik süreci yok
15) Stajda yapılan gözlemlerin aktarımı, vaka sunumları yok
16) Final Sınavı Ders kitabına ve ders notlarına çalışılması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Cengiz GÜLEÇ, Ertuğrul KÖROĞLU(1997), Psikiyatri Temel Kitabı I. Ve II. Hekimler Yayın Birliği, Medikomat.
• Fatma Öz (2004) , Sağlık Alanında Temel Kavramlar, İmaj Basım.
• Holly Skodol Wilson, Carol Ren Kneisl (1988), Psychiatric Nursing, Addison-Wesley Publishing.
• Işık Sayıl (1996), Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Ders Kitabı, Antıp Yayınları.
• Orhan ÖZTÜRK (1997), Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Hekimler Yayın Birliği, Medikomat.
• Perihan VELİOĞLU (1999), Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar, Alaş Ofset matbaası.
• Nebahat KUM (1996) (Ed.), Psikiyatri Hemşireliği El Kitabı, Koç Vakfı Yayınları.
• Mary Ann Boyd (2002) (Ed.), Psychiatric Nursing:Copntemporary Practice, Lippincott.
Diğer Kaynaklar: • Nursing Diagnosis Handbook: An Evidence-Based Guide to Planning by Betty J. Ackley, Gail B. Ladwig (Paperback-May 4, 2010).
• Mary C. Townsend Psychiatric Mental Health Nursing: Concepts of Care in Evidence-Based Practice.
• Mary C. Townsend Psychiatric Nursing: Assessment, Care Plans, and Medications
• Öztürk O., Uluşahin A.,: Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd.Şti., Yenilenmiş 11. Baskı, Ankara, 2008.
• Hemşirelik Bakım Planları (Ed: Nalan Akbayrak, Ayla Albayrak, Gülsüm Ançel ve Sibel Erkal-İlhan), 1. Basım, Alter yayıncılık Ticaret Limited Şirketi, Birlik matbaası, Ankara, Nisan 2007.
• Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği- Bakım Sanatı (Ed: O.Çam, E.Engin), 1. Baskı, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul 2014.
• Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Erdemir F .Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul. 1999.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

Program Kazanımları
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. 5
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. 1
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. 1
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Derse Özgü Staj 14 % 20
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Derse Özgü Staj 14 8 112
Sunum / Seminer 14 4 56
Ödevler 5 10 50
Ara Sınavlar 2 20 40
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 354