Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM311 | ||||||||
Ders İsmi: | Psikososyal Problemler ve Hemşirelik Uygulamaları | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Genel Havuz | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. BİRSEN YÜRÜGEN | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders; öğrencilerin psikososyal becerilerini geliştirmek amacıyla hasta ve ailesi için fiziksel bakım vermenin ötesinde genel hasta bakımında farklı davranışlar ve duyguları yönetebilme, psikiyatrik semptomları fark edebilme ve müdahale etme becerilerini konu alır. Her bir sorun etiyoloji, değerlendirme, yaşa özel etkiler, hemşirelik tanı ve müdahaleleri, hasta/aile eğitimi, farmakoloji dahil olmak üzere disiplinler arası yönetim ve toplum temelli bakım bilgilerini kapsar. |
Dersin İçeriği: | Tanışma ve ders içeriğinin tartışılması Psikososyal bakım kavramına genel giriş -Hastalığa Uyum Süreci Akut ve kronik hastalıklarda uyum süreci -Uyum süreci evreleri -Hastalığa uyum sürecinde karşılaşılan psikososyal sorunlar Öfke yönetiminde psikososyal bakım Anksiyete yönetiminde psikososyal bakım Beden imajı değişen hastada psikososyal bakım Duygu durum bozuklukları ve psikotik düşünce sürecinde psikososyal bakım Kayıp ve umutsuzluk yaşayan birey ve ailesine psikososyal bakım Organik mental bozukluklarda psikososyal bakım Cinsel işlev bozuklarında psikososyal bakım Spiritüel gereksinimlerde psikososyal bakım Aile içi problemlerde psikososyal bakım -Kültürel bakım uygulamaları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Psikososyal hemşirelik ile ilgili temel kavramlar | 1. Gorman. L. M, Sultan D.F. (2014) Psikososyal hemşirelik (çev: Öz F, Demiralp M), akademisyen kitapevi. 2. Öz F. (2004) Sağlık Alanında Temel Kavramlar. İmaj İç ve Dış Tic. AŞ. . Ankara. 3. Çam O, Engin E. (2013), Ruh sağlığında Bakım sanatı, 4. Terakye G. (1995) Hasta Hemşire İlişkileri. Aydoğdu Ofset. Ankara. ISBN 975-95943-0-7 5. Üstün B, Akgün E, Partlak N. (2005) Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi. Okullar Yayınevi. İzmir 6. Velioğlu |
2) | Psikosoyal bakım becerileri | Vaka hazırlama |
3) | Psikososyal bakımı etkileyen faktörler | Film İzleme |
4) | Kültür ve hemşirelik | okuma |
4) | Kültür ve hemşirelik | okuma |
5) | Bütüncül bakım | okuma |
6) | Kriz değerlendirmesi | vaka hazırlama |
7) | Özel gruplarda psikososyal bakım beceriler | okuma |
8) | Damgalama ve psikososyal destek | rol-play hazırlama |
Ders Notları / Kitaplar: | Öz F., Demiralp M. Psikososyal Hemşirelik: Genel Hasta Bakımı İçin. Akademisye Tıp Kitap evi. |
Diğer Kaynaklar: | • Öz, F. 2010. Sağlık Alanında Temel Kavramlar. (2. Baskı) Ankara: Mattek Matbaaclık. ISBN 978-605-88788-0-8. • Özcan, A. 2006. Hemşire – Hasta İlişkisi ve İletişim. Ankara: Sistem Ofset Bas.Yay.San.Tic.Ltd.Şti • Voltan Acar N. 2013. İnsan ilişkileri ve iletişim. Ankara. Nobel Yayınevi |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. | ||||||||||
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. | ||||||||||
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. | ||||||||||
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur. | ||||||||||
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. | ||||||||||
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. | ||||||||||
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. | ||||||||||
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. | ||||||||||
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. | ||||||||||
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. | ||||||||||
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. | 3 |
2) | Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. | 3 |
3) | Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. | 2 |
4) | Temel iletişim becerilerine sahip olur. | 2 |
5) | Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. | 2 |
6) | Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. | 2 |
7) | Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. | 3 |
8) | Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. | 2 |
9) | Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. | 3 |
10) | Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. | 4 |
11) | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 2 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 4 | % 10 |
Kurul-Committee | 1 | % 20 |
Derse Özgü Staj | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 1 | 4 | 4 |
Uygulama | 1 | 50 | 50 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 124 |