HEM313 Hemşirelik ve Liderlik Süreciİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM313
Ders İsmi: Hemşirelik ve Liderlik Süreci
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Havuz
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. BİRSEN YÜRÜGEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste hemşirelikte liderlik uygulamalarına giriş yapılması amaçlanmaktadır. Dönem süresince öğrencilerin bireysel liderlik stillerini tanımalarına, liderlik stillerinin uygulamadaki yansımalarını anlayabilmelerine ve etkili liderlik ile nasıl fark yaratılacağını keşfetmelerine fırsat sağlanır.
Dersin İçeriği: Liderliğin tanımı, liderlik teorileri, liderlik stilleri ve bireysel liderlik gelişimi, ülkemizde ve dünyada hemşirelikte liderlik örnekleri, vizyon oluşturma, güç ve güçlendirme, sağlık politikalarına hemşire liderliğin etkisi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Liderlik sürecini ve ilkelerini tanımlar.
2) Hemşire liderlerin rol ve işlevlerini tanımlar.
3) Güç kavramını hemşirelikte liderlikte uygular
4) Türkiye'de hemşirelik mesleğinin gelişmesi için gerekli hemşirelikte liderlik alanlarını belirler.
5) Sağlık politikalarında hemşirelikte liderliğin rolünü tartışır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Liderlik kavramı, tanımı, liderlik teorileri
2) Liderliğin tarihçesi: Hemşirelik mesleğinin gelişimini etkileyen liderler
3) Liderlik stilleri, liderlik davranışları ve özellikleri
4) Kişisel liderlik potansiyelinin değerlendirilmesi
5) Etkileme süreci olarak liderlik: etkili güç kullanımı, güç kaynakları, kurumlarda güç kullanımı
6) Ara Sınav
7) Hemşirelik ve Liderlik
8) Etkili lider olma yolları
9) Hemşirelikte güçlendirme
10) Beceri geliştirme, liderlik için eyleme geçme
11) Konumlandırma, mesleki kimlik tasarımı
12) Öğrenci sunumları
13) Öğrenci sunumları
14) Öğrenci sunumları
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Huber D. Leadership and Nursing Care Management, 2nd Edition, W.B. Saunders Company, Phyladelphia, 2000.
•Sullivan EJ and Decker PJ. Effective Leadership and Management in Nursing, 5th Edition, Prentice-Hall Inc. New Jersey, 2001.
Diğer Kaynaklar: •Andersen CA. Nursing Student to Nursing Leader: The Critical Path to Leadership, Delmar Publishers, New York, 1999.
•Ders notları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. 3
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. 3
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. 2
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur. 2
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. 2
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. 2
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. 3
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. 2
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. 3
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. 4
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ödevler 1 24 24
Ara Sınavlar 1 48 48
Final 1 48 48
Toplam İş Yükü 120