IAY201 Acil Bakım IIIİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İlk ve Acil Yardım (İkinci Öğretim) İÖ Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İlk ve Acil Yardım (İkinci Öğretim) İÖ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IAY201
Ders İsmi: Acil Bakım III
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 4 5 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. RABİA GÜLNUR YILMAZER SERBES
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Acil Bakım III dersi, öğrencilere triyaj, olay yeri yönetimi ve çeşitli acil sağlık durumlarının değerlendirilmesi ve tedavi edilmesi konularında derinlemesine bilgi kazandırmayı amaçlar. Bu ders, kardiyovasküler, endokrin, şok, gastrointestinal, ürogenital, hematolojik, çevresel, zehirlenme ve psikiyatrik aciller gibi geniş bir yelpazede, acil durumlarda hızlı ve etkili müdahaleyi sağlamak için gerekli klinik becerilerin gelişimini destekler. Simülasyon uygulamaları, öğrencilerin bu acil durumlarla ilgili pratik deneyim kazanmalarını ve teorik bilgilerini pekiştirmelerini sağlar. Dersin sonunda öğrenciler, acil bakım süreçlerini güvenli ve profesyonel bir şekilde yönetebilecek yetkinlikte olacaktır.
Dersin İçeriği: Öğrenciler Bu Dersin Simülasyon Uygulamasında Değerlendirilirken Şu Temel Unsurlar Çerçevesinde Puan Alır;
Değerlendirme Kriteri/ Puan
Kılık Kıyafet/ 10
Öğrencinin Simülasyon Ekibi İle İletişimi/ 10
Birinci Değerlendirme/ 10
İkinci Değerlendirme/ 10
Ön Tanı Koyabilme Becerisi/ 15
Ön Tanıya Dair Uygun Acil Müdahaleyi Planlama Becerisi/ 15
Hastaya Yapılanı Anlatıp- Hastayı Teslim Etme Hakimiyeti/ 15
Toplam (Akran değerlendirmesi hariç)/ 85
Akran Değerlendirici Ekibinden Alınabilecek Ek Puan/ 15
Genel Toplam (Tüm kriterlerden tam puan alan öğrenci)/ 100

Bunun dışında ders içeriği;
*Triyaj ve Olay Yerinin Değerlendirilmesi (Triyaj Sistemi, Olay Yeri, Kitlesel Olaylarda Olay Yeri Yönetimi)
*Hastanın Değerlendirilmesi (Anamnez Alma, Birincil Değerlendirme, İkincil Değerlendirme, Havayolu, Oksijenasyon ve Yönetimi, Ventilasyon Ve Yönetimi)
*Dolaşım Sistemi- Kardiyovasküler Sistem Acilleri (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Pulmoner Ödem Vakası, Aort Diseksiyonu Vakası, Aort Anevrizması Vakası, Perikart Tamponat Vakası, Akut Perikardit Vakası). (Öğrenci Bu Haftadan İtibaren Teorik Dersten Sonra Simülasyon Uygulamasına Çıkar. Her Hafta 3 Öğrenciden Oluşan 3 Grup Simülasyonda Yapacakları Uygulamadan Puan Alır. Bu Puan Yıl Sonu Ders Notuna %10 Katkı Sağlar. Simülasyona Çıkan Öğrenci Grupları Sınav Olacakları Haftanın ve Bir Önceki Haftanın Konusundan Sorumludur. Hazırlık Yapmaları İçin Ders Materyalleri Blackboard'a Önceden Yüklenir.
*Endokrin Aciller (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Diyabetik Acil Vakası, Miksödem Koma Vakası, Tiroid Fırtınası Vakası, Akut Adrenal Kriz Vakası)
*Şok (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Hipovolemik Şok Vakası, Kardiyojenik Şok Vakası, Obstrüktif Şok Vakası)
*Karın Ağrısı ve Gastrointestinal Sistem Acilleri (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Karın Ağrılı Hastaya Yaklaşım, Sık Karşılaşılan Karın Ağrısı Vakaları, Gastrointestinal Sistem Kanama Vakası)
*Ürogenital ve Renal Hastalıklar (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Glob Vezika Vakası, Akut ve Kronik Böbrek Yetmezliği Vakaları, Üriner Sistem Taş Ve Enfeksiyon Vakaları)
*Hematolojik Hastalıklar (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Anemili Hastaya Yaklaşım, Kanamaya Eğilimli Hastaya Yaklaşım, Lökopenili Hastaya Yaklaşım Vakaları)
*Zehirlenmeler (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Antidot Bilgisi, İlaç Zehirlenme Vakası, Gıda Zehirlenme Vakası, Zehirli Gaz Vakası, Alkol Zehirlenmesi Vakası, Hayvan Isırıkları Ve Sokmaları Vakası)
*Çevresel Aciller (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Hipertermi, Hipotermi Vakaları, Boğulma, Dalış Acil Durumları, Yüksek İrtifa Hastalık Vakaları)
*Davranış Bozuklukları ve Psikiyatrik Aciller (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Saldırgan Hasta Yaklaşımı, Şizofreni Vakası, Anksiyete Vakası, OKB Vakası, Sık Karşılaşılan Psikiyatrik Acil Vakaları)

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Acil durumların etkili bir şekilde değerlendirilmesi ve yönetilmesi konusunda ileri düzey bilgi edinir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenciler, farklı acil durumlarda doğru değerlendirme, hızlı ve etkin müdahale yapma yetkinliklerine sahip olacaklardır.
2) Acil Durum Değerlendirmesi: Acil bakımda karşılaşılan farklı klinik durumları doğru şekilde tanımlar, bu durumları sınıflandırma ve uygun müdahale yöntemlerini seçme becerisini geliştirir.
3) Karmaşık Acil Durum Senaryoları için Teorik Bilgi: Kardiyovasküler, endokrin, şok, gastrointestinal, ürogenital, hematolojik, zehirlenme ve çevresel aciller gibi çeşitli tıbbi acil durumlar hakkında derinlemesine teorik bilgi edinir.
4) Acil Bakımda Etkili İletişim ve Karar Verme: Acil durum yönetiminde, hasta ile ve sağlık ekibiyle etkin iletişim kurma ve hızlı, doğru kararlar alabilme yeteneğini kazanır.
5) Simülasyonlarla Teoriyi Pekiştirme: Simülasyon uygulamaları aracılığıyla, teorik bilgileri gerçekçi acil durum senaryolarına uygulayarak, karar alma ve müdahale süreçlerini pekiştirir.
6) Etik ve Yasal Bilinç: Acil bakım uygulamalarında etik sorumluluklar ve yasal gereklilikleri anlayarak, hasta hakları ve güvenliği doğrultusunda doğru yaklaşım sergiler.
7) Hasta Değerlendirmesi: Birincil ve ikincil hasta değerlendirme süreçlerini uygulayarak, hastanın acil durumunu hızlı ve doğru bir şekilde değerlendirme becerisi kazanır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Ekip Çalışması ve Liderlik: Acil durumlarda, ekip çalışması ve liderlik becerilerini kullanarak, işbirliği içinde etkili bir müdahale süreci yönetir.
Öğrenme Yetkinliği
1) Acil Müdahale Becerileri: Triyaj, hava yolu yönetimi, oksijenasyon, ventilasyon ve dolaşım sistemine yönelik acil müdahalelerde bulunma becerisini geliştirir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Beceri Geliştirme ve Zorluklarla Baş Etme: Zorlu ve karmaşık acil durum senaryolarında soğukkanlılıkla karar verme ve etkili müdahale stratejileri geliştirme becerisi kazanır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Triyaj ve Olay Yerinin Değerlendirilmesi (Triyaj Sistemi, Olay Yeri, Kitlesel Olaylarda Olay Yeri Yönetimi) Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler.
2) Hastanın Değerlendirilmesi (Anamnez Alma, Birincil Değerlendirme, İkincil Değerlendirme, Havayolu, Oksijenasyon ve Yönetimi, Ventilasyon Ve Yönetimi) Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler.
3) Dolaşım Sistemi- Kardiyovasküler Sistem Acilleri (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Pulmoner Ödem Vakası, Aort Diseksiyonu Vakası, Aort Anevrizması Vakası, Perikart Tamponat Vakası, Akut Perikardit Vakası). (Öğrenci Bu Haftadan İtibaren Teorik Dersten Sonra Simülasyon Uygulamasına Çıkar. Her Hafta 3 Öğrenciden Oluşan 3 Grup Simülasyonda Yapacakları Uygulamadan Puan Alır. Bu Puan Yıl Sonu Ders Notuna %10 Katkı Sağlar. Simülasyona Çıkan Öğrenci Grupları Sınav Olacakları Haftanın ve Bir Önceki Haftanın Konusundan Sorumludur. Hazırlık Yapmaları İçin Ders Materyalleri Blackboard'a Önceden Yüklenir. Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatılmaya başlandığı bu haftadan itibaren öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar.
4) Endokrin Aciller (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Diyabetik Acil Vakası, Miksödem Koma Vakası, Tiroid Fırtınası Vakası, Akut Adrenal Kriz Vakası) Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatıldığı her hafta öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar.
5) Şok (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Hipovolemik Şok Vakası, Kardiyojenik Şok Vakası, Obstrüktif Şok Vakası) Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatıldığı her hafta öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar.
6) Karın Ağrısı ve Gastrointestinal Sistem Acilleri (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Karın Ağrılı Hastaya Yaklaşım, Sık Karşılaşılan Karın Ağrısı Vakaları, Gastrointestinal Sistem Kanama Vakası) Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatıldığı her hafta öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar.
7) Ürogenital ve Renal Hastalıklar (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Glob Vezika Vakası, Akut ve Kronik Böbrek Yetmezliği Vakaları, Üriner Sistem Taş Ve Enfeksiyon Vakaları) Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatıldığı her hafta öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar.
8) Hematolojik Hastalıklar (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Anemili Hastaya Yaklaşım, Kanamaya Eğilimli Hastaya Yaklaşım, Lökopenili Hastaya Yaklaşım Vakaları) Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatıldığı her hafta öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar.
9) Zehirlenmeler (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Antidot Bilgisi, İlaç Zehirlenme Vakası, Gıda Zehirlenme Vakası, Zehirli Gaz Vakası, Alkol Zehirlenmesi Vakası, Hayvan Isırıkları Ve Sokmaları Vakası) Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatıldığı her hafta öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar.
10) Çevresel Aciller (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Hipertermi, Hipotermi Vakaları, Boğulma, Dalış Acil Durumları, Yüksek İrtifa Hastalık Vakaları) Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatıldığı her hafta öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar.
11) Davranış Bozuklukları ve Psikiyatrik Aciller (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Saldırgan Hasta Yaklaşımı, Şizofreni Vakası, Anksiyete Vakası, OKB Vakası, Sık Karşılaşılan Psikiyatrik Acil Vakaları Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatıldığı her hafta öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Edt. Mehmet Altuntaş, Paramedik- Acil Bakım İlkeleri ve Uygulamaları, Nobel Kitabevi, Ankara, 2021
T.C. Sağlık Bakanlığı, Paramedik, Algoritma Kitabı
Ders hocasının paylaştığı ders notları, makale ve videolar, OLEARN.
Diğer Kaynaklar: Edt. Mehmet Altuntaş, Paramedik- Acil Bakım İlkeleri ve Uygulamaları, Nobel Kitabevi, Ankara, 2021
T.C. Sağlık Bakanlığı, Paramedik, Algoritma Kitabı

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

2

3

4

5

6

7

8

9

10

12

14

Program Kazanımları
1) İlk ve Acil Yardım ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) İlk ve Acil Yardım hakkında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
3) İlk ve Acil Yardım vakaları ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
4) İlk ve Acil Yardım alanındaki gelişmeleri takip eder, bilgi ve becerilerini sürekli olarak günceller, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak, profesyonel gelişim için eğitim ve sertifikasyon programlarına katılır, güncel literatür ve bilimsel araştırmaları izler.
5) İlk ve Acil yardım ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
6) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
7) İlk ve Acil Yardım hizmeti verirken, bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelikler, mevzuat ve mesleki etik kurallar konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu çerçevede hareket eder.
8) İlk ve Acil Yardım ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır.
9) Acil durumlarda kullanılan teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır ve verileri dijital ortamda kaydeder, raporlar.
10) Acil ve kriz durumlarında hızlı düşünerek, esnek ve adapte olabilir ve çözüm önerileri geliştirir
11) Acil durumlarda etkin iletişim kurarak, doğru bilgiyi, doğru zamanda ekip arkadaşlarına ve ilgili kişilere ulaştırır.
12) Acil durumlarda, hastaların ve yakınlarının psikolojik durumlarını göz önünde bulundurarak empatik yaklaşır, gerektiğinde psikolojik destek sağlar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İlk ve Acil Yardım ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 5
2) İlk ve Acil Yardım hakkında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. 5
3) İlk ve Acil Yardım vakaları ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. 5
4) İlk ve Acil Yardım alanındaki gelişmeleri takip eder, bilgi ve becerilerini sürekli olarak günceller, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak, profesyonel gelişim için eğitim ve sertifikasyon programlarına katılır, güncel literatür ve bilimsel araştırmaları izler. 5
5) İlk ve Acil yardım ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. 5
6) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. 5
7) İlk ve Acil Yardım hizmeti verirken, bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelikler, mevzuat ve mesleki etik kurallar konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu çerçevede hareket eder. 5
8) İlk ve Acil Yardım ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. 5
9) Acil durumlarda kullanılan teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır ve verileri dijital ortamda kaydeder, raporlar. 4
10) Acil ve kriz durumlarında hızlı düşünerek, esnek ve adapte olabilir ve çözüm önerileri geliştirir 5
11) Acil durumlarda etkin iletişim kurarak, doğru bilgiyi, doğru zamanda ekip arkadaşlarına ve ilgili kişilere ulaştırır. 5
12) Acil durumlarda, hastaların ve yakınlarının psikolojik durumlarını göz önünde bulundurarak empatik yaklaşır, gerektiğinde psikolojik destek sağlar. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Rol oynama
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 70
Laboratuvar 14 42
Uygulama 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 56
Ödevler 6 12
Küçük Sınavlar 6 12
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 236