İlk ve Acil Yardım (İkinci Öğretim) İÖ | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | IAY201 | ||||||||
Ders İsmi: | Acil Bakım III | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. RABİA GÜLNUR YILMAZER SERBES | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Acil Bakım III dersi, öğrencilere triyaj, olay yeri yönetimi ve çeşitli acil sağlık durumlarının değerlendirilmesi ve tedavi edilmesi konularında derinlemesine bilgi kazandırmayı amaçlar. Bu ders, kardiyovasküler, endokrin, şok, gastrointestinal, ürogenital, hematolojik, çevresel, zehirlenme ve psikiyatrik aciller gibi geniş bir yelpazede, acil durumlarda hızlı ve etkili müdahaleyi sağlamak için gerekli klinik becerilerin gelişimini destekler. Simülasyon uygulamaları, öğrencilerin bu acil durumlarla ilgili pratik deneyim kazanmalarını ve teorik bilgilerini pekiştirmelerini sağlar. Dersin sonunda öğrenciler, acil bakım süreçlerini güvenli ve profesyonel bir şekilde yönetebilecek yetkinlikte olacaktır. |
Dersin İçeriği: | Öğrenciler Bu Dersin Simülasyon Uygulamasında Değerlendirilirken Şu Temel Unsurlar Çerçevesinde Puan Alır; Değerlendirme Kriteri/ Puan Kılık Kıyafet/ 10 Öğrencinin Simülasyon Ekibi İle İletişimi/ 10 Birinci Değerlendirme/ 10 İkinci Değerlendirme/ 10 Ön Tanı Koyabilme Becerisi/ 15 Ön Tanıya Dair Uygun Acil Müdahaleyi Planlama Becerisi/ 15 Hastaya Yapılanı Anlatıp- Hastayı Teslim Etme Hakimiyeti/ 15 Toplam (Akran değerlendirmesi hariç)/ 85 Akran Değerlendirici Ekibinden Alınabilecek Ek Puan/ 15 Genel Toplam (Tüm kriterlerden tam puan alan öğrenci)/ 100 Bunun dışında ders içeriği; *Triyaj ve Olay Yerinin Değerlendirilmesi (Triyaj Sistemi, Olay Yeri, Kitlesel Olaylarda Olay Yeri Yönetimi) *Hastanın Değerlendirilmesi (Anamnez Alma, Birincil Değerlendirme, İkincil Değerlendirme, Havayolu, Oksijenasyon ve Yönetimi, Ventilasyon Ve Yönetimi) *Dolaşım Sistemi- Kardiyovasküler Sistem Acilleri (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Pulmoner Ödem Vakası, Aort Diseksiyonu Vakası, Aort Anevrizması Vakası, Perikart Tamponat Vakası, Akut Perikardit Vakası). (Öğrenci Bu Haftadan İtibaren Teorik Dersten Sonra Simülasyon Uygulamasına Çıkar. Her Hafta 3 Öğrenciden Oluşan 3 Grup Simülasyonda Yapacakları Uygulamadan Puan Alır. Bu Puan Yıl Sonu Ders Notuna %10 Katkı Sağlar. Simülasyona Çıkan Öğrenci Grupları Sınav Olacakları Haftanın ve Bir Önceki Haftanın Konusundan Sorumludur. Hazırlık Yapmaları İçin Ders Materyalleri Blackboard'a Önceden Yüklenir. *Endokrin Aciller (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Diyabetik Acil Vakası, Miksödem Koma Vakası, Tiroid Fırtınası Vakası, Akut Adrenal Kriz Vakası) *Şok (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Hipovolemik Şok Vakası, Kardiyojenik Şok Vakası, Obstrüktif Şok Vakası) *Karın Ağrısı ve Gastrointestinal Sistem Acilleri (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Karın Ağrılı Hastaya Yaklaşım, Sık Karşılaşılan Karın Ağrısı Vakaları, Gastrointestinal Sistem Kanama Vakası) *Ürogenital ve Renal Hastalıklar (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Glob Vezika Vakası, Akut ve Kronik Böbrek Yetmezliği Vakaları, Üriner Sistem Taş Ve Enfeksiyon Vakaları) *Hematolojik Hastalıklar (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Anemili Hastaya Yaklaşım, Kanamaya Eğilimli Hastaya Yaklaşım, Lökopenili Hastaya Yaklaşım Vakaları) *Zehirlenmeler (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Antidot Bilgisi, İlaç Zehirlenme Vakası, Gıda Zehirlenme Vakası, Zehirli Gaz Vakası, Alkol Zehirlenmesi Vakası, Hayvan Isırıkları Ve Sokmaları Vakası) *Çevresel Aciller (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Hipertermi, Hipotermi Vakaları, Boğulma, Dalış Acil Durumları, Yüksek İrtifa Hastalık Vakaları) *Davranış Bozuklukları ve Psikiyatrik Aciller (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Saldırgan Hasta Yaklaşımı, Şizofreni Vakası, Anksiyete Vakası, OKB Vakası, Sık Karşılaşılan Psikiyatrik Acil Vakaları) |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Triyaj ve Olay Yerinin Değerlendirilmesi (Triyaj Sistemi, Olay Yeri, Kitlesel Olaylarda Olay Yeri Yönetimi) | Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. |
2) | Hastanın Değerlendirilmesi (Anamnez Alma, Birincil Değerlendirme, İkincil Değerlendirme, Havayolu, Oksijenasyon ve Yönetimi, Ventilasyon Ve Yönetimi) | Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. |
3) | Dolaşım Sistemi- Kardiyovasküler Sistem Acilleri (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Pulmoner Ödem Vakası, Aort Diseksiyonu Vakası, Aort Anevrizması Vakası, Perikart Tamponat Vakası, Akut Perikardit Vakası). (Öğrenci Bu Haftadan İtibaren Teorik Dersten Sonra Simülasyon Uygulamasına Çıkar. Her Hafta 3 Öğrenciden Oluşan 3 Grup Simülasyonda Yapacakları Uygulamadan Puan Alır. Bu Puan Yıl Sonu Ders Notuna %10 Katkı Sağlar. Simülasyona Çıkan Öğrenci Grupları Sınav Olacakları Haftanın ve Bir Önceki Haftanın Konusundan Sorumludur. Hazırlık Yapmaları İçin Ders Materyalleri Blackboard'a Önceden Yüklenir. | Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatılmaya başlandığı bu haftadan itibaren öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar. |
4) | Endokrin Aciller (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Diyabetik Acil Vakası, Miksödem Koma Vakası, Tiroid Fırtınası Vakası, Akut Adrenal Kriz Vakası) | Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatıldığı her hafta öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar. |
5) | Şok (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Hipovolemik Şok Vakası, Kardiyojenik Şok Vakası, Obstrüktif Şok Vakası) | Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatıldığı her hafta öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar. |
6) | Karın Ağrısı ve Gastrointestinal Sistem Acilleri (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Karın Ağrılı Hastaya Yaklaşım, Sık Karşılaşılan Karın Ağrısı Vakaları, Gastrointestinal Sistem Kanama Vakası) | Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatıldığı her hafta öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar. |
7) | Ürogenital ve Renal Hastalıklar (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Glob Vezika Vakası, Akut ve Kronik Böbrek Yetmezliği Vakaları, Üriner Sistem Taş Ve Enfeksiyon Vakaları) | Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatıldığı her hafta öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar. |
8) | Hematolojik Hastalıklar (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Anemili Hastaya Yaklaşım, Kanamaya Eğilimli Hastaya Yaklaşım, Lökopenili Hastaya Yaklaşım Vakaları) | Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatıldığı her hafta öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar. |
9) | Zehirlenmeler (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Antidot Bilgisi, İlaç Zehirlenme Vakası, Gıda Zehirlenme Vakası, Zehirli Gaz Vakası, Alkol Zehirlenmesi Vakası, Hayvan Isırıkları Ve Sokmaları Vakası) | Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatıldığı her hafta öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar. |
10) | Çevresel Aciller (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Hipertermi, Hipotermi Vakaları, Boğulma, Dalış Acil Durumları, Yüksek İrtifa Hastalık Vakaları) | Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatıldığı her hafta öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar. |
11) | Davranış Bozuklukları ve Psikiyatrik Aciller (Öğrencilerin Simülasyonda Sorumlu Oldukları Konular; Saldırgan Hasta Yaklaşımı, Şizofreni Vakası, Anksiyete Vakası, OKB Vakası, Sık Karşılaşılan Psikiyatrik Acil Vakaları | Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatıldığı her hafta öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar. |
Ders Notları / Kitaplar: | Edt. Mehmet Altuntaş, Paramedik- Acil Bakım İlkeleri ve Uygulamaları, Nobel Kitabevi, Ankara, 2021 T.C. Sağlık Bakanlığı, Paramedik, Algoritma Kitabı Ders hocasının paylaştığı ders notları, makale ve videolar, OLEARN. |
Diğer Kaynaklar: | Edt. Mehmet Altuntaş, Paramedik- Acil Bakım İlkeleri ve Uygulamaları, Nobel Kitabevi, Ankara, 2021 T.C. Sağlık Bakanlığı, Paramedik, Algoritma Kitabı |
Ders Öğrenme Kazanımları | 2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
12 |
14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) İlk ve Acil Yardım ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |||||||||||
2) İlk ve Acil Yardım hakkında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | |||||||||||
3) İlk ve Acil Yardım vakaları ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | |||||||||||
4) İlk ve Acil Yardım alanındaki gelişmeleri takip eder, bilgi ve becerilerini sürekli olarak günceller, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak, profesyonel gelişim için eğitim ve sertifikasyon programlarına katılır, güncel literatür ve bilimsel araştırmaları izler. | |||||||||||
5) İlk ve Acil yardım ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | |||||||||||
6) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |||||||||||
7) İlk ve Acil Yardım hizmeti verirken, bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelikler, mevzuat ve mesleki etik kurallar konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu çerçevede hareket eder. | |||||||||||
8) İlk ve Acil Yardım ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | |||||||||||
9) Acil durumlarda kullanılan teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır ve verileri dijital ortamda kaydeder, raporlar. | |||||||||||
10) Acil ve kriz durumlarında hızlı düşünerek, esnek ve adapte olabilir ve çözüm önerileri geliştirir | |||||||||||
11) Acil durumlarda etkin iletişim kurarak, doğru bilgiyi, doğru zamanda ekip arkadaşlarına ve ilgili kişilere ulaştırır. | |||||||||||
12) Acil durumlarda, hastaların ve yakınlarının psikolojik durumlarını göz önünde bulundurarak empatik yaklaşır, gerektiğinde psikolojik destek sağlar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İlk ve Acil Yardım ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 |
2) | İlk ve Acil Yardım hakkında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 5 |
3) | İlk ve Acil Yardım vakaları ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 5 |
4) | İlk ve Acil Yardım alanındaki gelişmeleri takip eder, bilgi ve becerilerini sürekli olarak günceller, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak, profesyonel gelişim için eğitim ve sertifikasyon programlarına katılır, güncel literatür ve bilimsel araştırmaları izler. | 5 |
5) | İlk ve Acil yardım ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | 5 |
6) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 5 |
7) | İlk ve Acil Yardım hizmeti verirken, bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelikler, mevzuat ve mesleki etik kurallar konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu çerçevede hareket eder. | 5 |
8) | İlk ve Acil Yardım ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 5 |
9) | Acil durumlarda kullanılan teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır ve verileri dijital ortamda kaydeder, raporlar. | 4 |
10) | Acil ve kriz durumlarında hızlı düşünerek, esnek ve adapte olabilir ve çözüm önerileri geliştirir | 5 |
11) | Acil durumlarda etkin iletişim kurarak, doğru bilgiyi, doğru zamanda ekip arkadaşlarına ve ilgili kişilere ulaştırır. | 5 |
12) | Acil durumlarda, hastaların ve yakınlarının psikolojik durumlarını göz önünde bulundurarak empatik yaklaşır, gerektiğinde psikolojik destek sağlar. | 3 |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Rol oynama | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 70 |
Laboratuvar | 14 | 42 |
Uygulama | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 56 |
Ödevler | 6 | 12 |
Küçük Sınavlar | 6 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 236 |