PTL208 Sitoteknolojiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Patoloji Laboratuvar TeknikleriÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Patoloji Laboratuvar Teknikleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PTL208
Ders İsmi: Sitoteknoloji
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi DİDAR AYGÜN GÜLHAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi DİDAR AYGÜN GÜLHAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çeşitli vücüt kompartmanları sıvıları, farklı organlardan elde edilen aspirasyon sitolojileri, jinekolojik sitolojik örneklerin sitopreparasyonu, mikroskobik incelenmesi ve rapor edilmesi konusunda bilgi kazandırmak. Klinik sitoloji ve sitoteknolojinin temel özelliklerinin bilinmesi, uygulama alanlarının tanımlanması, sitolojide temel hücre yapı ve fonksiyonların kavranması, jinekolojik materyallerde normal ve normal dışı hücrelerin tanınması.
Dersin İçeriği: Çeşitli vücüt kompartmanları sıvıları, farklı organlardan elde edilen aspirasyon sitolojileri, jinekolojik sitolojik örneklerin sitopreparasyonu, mikroskobik incelenmesi ve rapor edilmesi konusunda bilgi kazandırmak. Klinik sitoloji ve sitoteknolojinin temel özelliklerinin bilinmesi, uygulama alanlarının tanımlanması, sitolojide temel hücre yapı ve fonksiyonların kavranması, jinekolojik materyallerde normal ve normal dışı hücrelerin tanınması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
Öğrenme Yetkinliği
1) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
Alana Özgü Yetkinlik
1) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Öğrencilere ders hakkında ön bilgilendirme verme Sitolojinin tanımı Sitoteknoloji kavramları Sitoloji tanımı, sitolojik materyallerin fiksasyonu ve sitopreprasyon yöntemleri Ders müfredatını gözden geçirme. Ödev: Bir dahaki hafta için soru verme.
2) • Jinekolojide temel terminoloji (histerektomi, konizasyon, vaginal cuff smear, vb) açıklama. • Jinekolojik sıvıları tanımlama. • Jinekolojik sistem normal epitelyal hücreleri • Jinekolojik anatomi ve histoloji Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar. Ödev: Bir dahaki hafta için soru verme.
3) • Hormon yapılarını açıklama. • Klinik sitoloji ve sitoteknoloji prensiplerini kavrama • Serviks-vaginadan sitolojik materyal elde etmek için kullanılan örnekleme yöntemleri ve temel prensiplerini açıklama. • Hormonal sitoloji Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar. Ödev: Bir dahaki hafta için soru verme.
4) • Serviks-vaginadan elde edilen örneklerin sitopreparasyonu tanımlama. • Normal skuamözepitel hücrelerinin sitomorfolojik özelliklerini açıklama. • Serviks-vaginadan sitolojik materyal elde etmek için kullanılan örnekleme yöntemleri ve temel prensiplerini açıklama. • Servikovajinal sitolojide isimlendirilmesi Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar. Ödev: Bir dahaki hafta için soru verme.
5) • İnflamasyon sebeplerini öğrenme. • Sitolojide inflamasyonla karşılaşıldığında yapılması gerekenleri tartışma. • Servikovajinal inflamasyonda yapılması gerekenleri öğrenme. • Servikovajinal sitolojide inflamasyon Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar. Ödev: Bir dahaki hafta için soru verme.
6) • Serviks hastalık çeşitlerini öğrenme. • Serviks hastalıklarında sitolojik yayma yapma. • Serviks hastalıkların nedenini öğrenme. • Serviks hastalıkları Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar. Ödev: Bir dahaki hafta için soru verme.
7) • Human papilloma virus enfeksiyonlarını öğrenme • Sitolojik olarak human papilloma virus enfeksiyonların preparatlarını hazırlama • • Human papilloma virus enfeksiyonları Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar Jinekolojik sitoloji hakkında genel kavramlar Ödev: Bir dahaki hafta için soru verme.
8) • Vize sınavı ile öğrencileri değerlendirir. • Vize Sınavı Yok Yok
9) • İnce iğne aspirasyon tekniklerini tanımlar ve uygular. • İnce iğne aspirasyon materyalinin hazırlanmasını yapar. • Güncel preparasyon yöntemlerini tanımlayıp uygulayabilir • İnce iğne aspirasyon teknikleri Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar. Ödev: Bir dahaki hafta için soru verme.
10) • Jinekolojik enfeksiyon çeşitlerinin açıklanması. • Enfeksiyonların sıvı hücresi üzerindeki değişikliklerinin açıklanması • Jinekolojik sıvıların etkisi. • Jinekolojik enfeksiyon etkenleri • Enfeksiyon çeşitliliklerinin tanımı Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar Ödev: Bir dahaki hafta için soru verme.
11) • Jinekolojik sitolojide Atipinin tanımı. • Sıvı hücrelerindeki Atipinin özelliklerinin açıklanması. • Skuamöz hücreli karsinom özelliklerini anlatma • İnvasiv adenokarsinom özelliklerini anlatma • Skuamöz hücreli karsinom ve invasiv adenokarsinom açıklanması • Sitolojik Atipinin genel özellikleri • A tipi sıvıların kavramları • Skuamöz hücreli karsinom ve invasiv adenokarsinom • İnvasiv adenokarsinomun açıklanması Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar. Ödev: Bir dahaki hafta için soru verme.
12) • Sıvı bazlı preparatlarda Skuamöz Hücre Anormalliklerinin açıklanması. • Sıvı bazlı preparatlarda Glandüler Hücre Anormalliklerinin açıklanması. • Jinekolojik sıvılarda hücre anormalliklerinin sınıflandırılması. • Hücre anormallikleri • Jinekolojik hücre anormallerinin açıklanması Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar. Ödev: Bir dahaki hafta için soru verme.
13) • Servikste "Skuamöz ve Adeno Karsinoma İn-situ" tanımı, • Skuamöz ve Adeno Karsinomanın histopatolojik ve sitolojik özelliklerini açıklama. • Skuamöz ve Adeno Karsinoma İn-situ özellikleri • Skuamöz ve Adeno Karsinoma İn-situ • Skuamöz tanımının öğrenilmesi • Adeno karsinomanın öğrenilmesi Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar. Ödev: Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar.
14) • Sıvı bazlı preparatlarda Skuamöz hücreli karsinom özelliklerini açıklama. • Sıvı bazlı preparatlarda İnvasiv adenokarsinom özelliklerini açıklama. • Skuamöz hücreli karsinom ve invasiv adenokarsinom tanımı. • Skuamöz hücreli karsinom ve invasiv adenokarsinom • İnvasiv adenokarsinomun açıklanması Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar. Ödev: Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar.
15) • Vize sınavı ile öğrencileri değerlendirir. • Final Sınavı Yok Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: yok
Diğer Kaynaklar: TC. M.E.B SAĞLIK HİZMETLERİ- PATOLOJİ LABORATUVAR ÇALIŞMALARI
T.C M.E.B TIBBİ LABORATUVAR- SİTOLOJİK PREPERAT HAZIRLAMA

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme
4) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme
7) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme
8) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme
9) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme
10) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma
11) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma
12) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma
13) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme
15) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme
4) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme
7) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme
8) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme
9) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme
10) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma
11) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma
12) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma
13) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme
15) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 60