Sağlık Yönetimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SAG202 | ||||||||
Ders İsmi: | İş Sağlığı ve Güvenliği | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Genel Havuz | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. MİTHAT KIYAK | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. MİTHAT KIYAK Dr.Öğr.Üyesi NEVZAT BİLGİN Dr. BİLİNMİYOR BEKLER |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilerin, iş kazaları ve meslek hastalıkları nedenlerini, iş kazaları ve meslek hastalıklarından korunmaya yönelik bilgi ve beceri edinerek iş yerinde güvenlik önlemlerini tespit edebilmesini, işçi sağlığı ve iş güvenliği mevzuatı konusunda bilgi edinerek iş yerindeki uygulamalarla değerlendirilebilmesini amaçlar. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, iş sağlığı ve güvenliği hakkındaki temel kavramlar ve tarihsel gelişim kavramlarını; işyerindeki işyeri hekimi ve iş güvenliği uzmanının görev yetki ve sorumluluklarını; risk, tehlike, birincil, ikincil, üçüncül koruma kavramlarını; fiziksel, kimyasal, biyolojik ve psikososyal riskler; işyerlerindeki iş sağlığı ve güvenliği mevzuatı ve işyerindeki uygulamalar konularını içerir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | giriş | notlar |
1) | Meslek hastalıklarının değerlendirilmesi İş Sağlığı ve Güvenliği | notlar |
1) | İşyerlerinde iş sağlığı ve güvenliği organizasyonu ve yönetim sistemleri | notlar |
2) | İşçi sağlığı ve güvenliği hakkında temel kavramlar ve tarihçe İş Sağlığı ve Güvenliği | notlar |
3) | İş Güvenliği Uzmanı görev yetki ve sorumlulukları İş Sağlığı ve Güvenliği | notlar |
4) | İşyeri hekimi görev yetki ve sorumlulukları | notlar |
5) | Risk, tehlike, birincil, ikincil ve üçüncül koruma kavramları İş Sağlığı ve Güvenliği | notlar |
6) | Risk, tehlike, birincil, ikincil ve üçüncül koruma kavramları İş Sağlığı ve Güvenliği | notlar |
7) | İş kazalarının değerlendirilmesi İş Sağlığı ve Güvenliği | notlar |
8) | ara sınav | notlar |
9) | Yapı sektöründe iş sağlığı ve güvenliği İş Sağlığı ve Güvenliği | notlar |
10) | Meslek hastalıklarının değerlendirilmesi | notlar |
11) | İşyerinde iş sağlığı ve güvenliği uygulamaları | notlar |
12) | Biyolojik ve kimyasal risk faktörleri | notlar |
13) | Fiziksel ve psikososyal risk faktörleri | notlar |
15) | final | notlar |
Ders Notları / Kitaplar: | 1 Giriş ve Genel Bilgilendirme Ön hazırlık gerektirmemektedir. 2 İşçi sağlığı ve güvenliği hakkında temel kavramlar ve tarihçe İş Sağlığı ve Güvenliği – Hacettepe Üniversitesi 3 İş Güvenliği Uzmanı görev yetki ve sorumlulukları İş Sağlığı ve Güvenliği – Hacettepe Üniversitesi 4 İşyeri hekimi görev yetki ve sorumlulukları İş Sağlığı ve Güvenliği – Hacettepe Üniversitesi 5 Risk, tehlike, birincil, ikincil ve üçüncül koruma kavramları İş Sağlığı ve Güvenliği – Hacettepe Üniversitesi 6 Risk, tehlike, birincil, ikincil ve üçüncül koruma kavramları İş Sağlığı ve Güvenliği – Hacettepe Üniversitesi 7 İş kazalarının değerlendirilmesi İş Sağlığı ve Güvenliği – Hacettepe Üniversitesi 8 Arasınav 9 Meslek hastalıklarının değerlendirilmesi İş Sağlığı ve Güvenliği – Hacettepe Üniversitesi 10 Yapı sektöründe iş sağlığı ve güvenliği İş Sağlığı ve Güvenliği – Hacettepe Üniversitesi 11 İşyerinde iş sağlığı ve güvenliği uygulamaları İş Sağlığı ve Güvenliği – Hacettepe Üniversitesi 12 Biyolojik ve kimyasal risk faktörleri İş Sağlığı ve Güvenliği – Hacettepe Üniversitesi 13 Fiziksel ve psikososyal risk faktörleri İş Sağlığı ve Güvenliği – Hacettepe Üniversitesi 14 İşyerlerinde iş sağlığı ve güvenliği organizasyonu ve yönetim sistemleri İş Sağlığı ve Güvenliği – Hacettepe Üniversitesi 15 Dönemin Gözden Geçirilmesi |
Diğer Kaynaklar: | İş Sağlığı ve Güvenliği – Hacettepe Üniversitesi Prof.Dr. Nazmi Bilir Prof. Dr. Ali Naci Yıldız |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Sağlık ve sağlık yönetimi alanındaki kavramları tanımlar ve yorumlar. | ||||||||
2) Örgüt/Kurum için amaç ve hedef belirleyebilir; bunları çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme çalışma alanındaki kişilere liderlik edebilme ve takım ruhunu aşılayabilme becerilerine sahiptir. | ||||||||
3) Örgütün/Kurumun paydaşları ve rakipleri ile ilişkilerini analiz eder; bunlara ilişkin çalışmaları etkin bir biçimde yürütür. | ||||||||
4) Sağlık mevzuatını ve bunu esas alan kanun ve yasal düzenlemeler ile güncel değişiklikleri değerlendirebilir, gerekli anlaşma ve çözümler üzerinde hazırlık ve sunum yapabilir. | ||||||||
5) Karar, uygulama ve davranışlarında sağlık yönetimine ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme yetkinliğindedir. | ||||||||
6) Sektörel gelişimleri takip edebilecek, bilimsel araştırma yapabilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde İngilizceyi ve iş ilişkilerini sürdürebilecek düzeyde ikinci yabancı dili kullanır. | ||||||||
7) Alanının gerektirdiği bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||||
8) Toplum sağlığı sorunlarını analiz ederek, ihtiyaçlar doğrultusunda çözümler üretebilir ve bu doğrultuda sağlık eğitimi ve iletişimi programlarını oluşturur. | ||||||||
9) Örgüt/Kurum, iş, toplumsal ve bilimsel etik değerlere uygun davranır; kültürel değerler ile çevre koruma, kalite, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık ve sağlık yönetimi alanındaki kavramları tanımlar ve yorumlar. | |
2) | Örgüt/Kurum için amaç ve hedef belirleyebilir; bunları çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme çalışma alanındaki kişilere liderlik edebilme ve takım ruhunu aşılayabilme becerilerine sahiptir. | |
3) | Örgütün/Kurumun paydaşları ve rakipleri ile ilişkilerini analiz eder; bunlara ilişkin çalışmaları etkin bir biçimde yürütür. | |
4) | Sağlık mevzuatını ve bunu esas alan kanun ve yasal düzenlemeler ile güncel değişiklikleri değerlendirebilir, gerekli anlaşma ve çözümler üzerinde hazırlık ve sunum yapabilir. | |
5) | Karar, uygulama ve davranışlarında sağlık yönetimine ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme yetkinliğindedir. | |
6) | Sektörel gelişimleri takip edebilecek, bilimsel araştırma yapabilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde İngilizceyi ve iş ilişkilerini sürdürebilecek düzeyde ikinci yabancı dili kullanır. | |
7) | Alanının gerektirdiği bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
8) | Toplum sağlığı sorunlarını analiz ederek, ihtiyaçlar doğrultusunda çözümler üretebilir ve bu doğrultuda sağlık eğitimi ve iletişimi programlarını oluşturur. | |
9) | Örgüt/Kurum, iş, toplumsal ve bilimsel etik değerlere uygun davranır; kültürel değerler ile çevre koruma, kalite, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Anlatım | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Grup Projesi | |
Sunum | |
Bilgisayar Destekli Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 10 |
Ödev | 5 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | 45 |
Sunum / Seminer | 15 | 3 | 45 |
Ödevler | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Rapor Teslimi | 6 | 3 | 18 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 165 |