SAG210 Sağlık Eğitimiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SAG210
Ders İsmi: Sağlık Eğitimi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. MİTHAT KIYAK
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. RUKİYE ŞENGÜN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlık eğitimi kavramlarını açıklar, bu kavramların meslek içi nasıl kullanılacağını öğretir. Eğitimin yöntem ve araçlarını anlatır.Yetişkin ve çocuk eğitiminin temel özelliklerini öğretir. Sağlık kavramlarını her yönüyle incelemeyi amaçlar.
Dersin İçeriği: Toplumda sağlığı ilgilendiren olayları tanımlama.
Toplum sağlığının korunması, geliştirilmesi ve iyileştirilmesinin önemini açıklar.
Bireylerin yaş, cinsiyet, fiziksel aktivite seviyesi gibi değişken faktörlerini değerlendirmeyi açıklar.
Sağlık ve hastalık kavramlarını öğretir.
Toplumda sağlığı ilgilendiren olayları tanıyabilme ve konunun boyutunu araştırabilme yeteneği kazandırır.
Sağlığın korunma ilkeleri, sağlığı korumada yapılan hizmetleri öğretir.
Sağlığı ilgilendiren tüm konuların sağlıkla ilişkisini anlatır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Toplum sağlığının korunması, geliştirilmesi ve iyileştirilmesinin önemini açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Bireylerin yaş, cinsiyet, fiziksel aktivite seviyesi gibi değişken faktörlerini değerlendirmeyi açıklar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Sağlık ve hastalık kavramlarını öğretir.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Toplumda sağlığı ilgilendiren olayları tanıyabilme ve konunun boyutunu araştırabilme yeteneği kazandırır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Sağlığın korunma ilkeleri, sağlığı korumada yapılan hizmetleri öğretir. Sağlığı ilgilendiren tüm konuların sağlıkla ilişkisini anlatır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sağlık eğitimi tanımı
2) Sağlık davranışı, Sağlık arama davranışı, Sağlık davranış modeli
3) Sağlık davranışı, Sağlık arama davranışı, Sağlık davranış modeli
4) Sağlık inanç modeli
5) Planlanmış davranış teorisi
6) Sebepli eylem kuramı, nedene dayalı eylem kuramı
7) Ara sınav
8) Transteoritik Model
9) Değişim basamakları
10) Sağlığı destekleme, sağlık becerisi, sağlık stilleri
11) Yetişkin eğitiminin genel ilkeleri
12) Yetişkin eğitiminin genel ilkeleri
13) Moda gıda ve şarlatanlar
14) Sağlığın psikososyal belirleyicileri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları ve sunumlar.
Diğer Kaynaklar: Health education: theoretical concepts, effective strategies and core competencies, WHO, 2012
Sağlığı Geliştirme Programları, Teoriden Pratiğe, Carl I. Fertman, Diane D. Allensworth, T.C. Sağlık Bakanlığı & The Society For Public Health Education 2012
Engage in the Process of Change; Facts and Methods, WHO Europe 2012

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. 4
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. 1
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. 5
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Uygulama 5 % 10
Derse Özgü Staj 1 % 20
Ödev 1 % 5
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Derse Özgü Staj 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 1 10
Ödevler 1 20 20
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 188