SAG407 Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetimiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SAG407
Ders İsmi: Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetimi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Havuz
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi HATİCE SEMRİN TİMLİOĞLU İPER
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi HATİCE SEMRİN TİMLİOĞLU İPER
Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİFTÇİ
Dr.Öğr.Üyesi YILDIRIM BEYAZIT GÜLHAN
Dr.Öğr.Üyesi İLKNUR ÇALIŞKAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, sağlık hizmetlerinde kalite yönetimi ve geliştirme konusundaki temel kavramları, araçları ve yönetim tekniklerini öğretmektir.
Dersin İçeriği: 1. Kalite ve Kalitenin Tarihsel Kimlik Değişimi
2. Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi
3. Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetiminin Özellikleri
4. Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi
5. Dengeli Puan Cetveli, Kıyaslama ve Türkiye’de Sağlık Hizmetleri Kalitesinin Ölçümü
6. Kalite İyileştirmede Ekip Çalışması
7. Kalite Çemberleri
8. Sürekli İyileştirme Modelleri
9. Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar I
10. Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar II
11. Sağlık Hizmetlerinde Akreditasyon, Belgelendirme ve Kalite Ödülleri
12. Türkiye’de Sağlıkta Hizmet Kalite Standartları I
13. Türkiye’de Sağlıkta Hizmet Kalite Standartları II
14. Magnet Hastaneler ve Özellikleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1. Sağlık hizmetlerinde kalite kavramını tanımlayabilecektir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1)
2.1) 2. Sağlık hizmetlerinde kalite iyileştirme faaliyetlerini tartışabilecektir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1)
2.1) 3. Dünya’da ve Türkiye’de sağlık hizmetlerinde kalite yeterliliğini değerlendiren kuruluşların standartlarını anlatabilecektir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1. Kalite ve Kalitenin Tarihsel Kimlik Değişimi notlar
2) 2. Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi notlar
3) 3. Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetiminin Özellikleri notlar
4) 4. Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi notlar
5) 5. Dengeli Puan Cetveli, Kıyaslama ve Türkiye’de Sağlık Hizmetleri Kalitesinin Ölçümü notlar
6) 6. Kalite İyileştirmede Ekip Çalışması notlar
7) 7. Kalite Çemberleri notlar
8) ara sınav notlar
9) Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar I notlar
10) Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar II notlar
11) Sağlık Hizmetlerinde Akreditasyon, Belgelendirme ve Kalite Ödülleri notlar
12) Türkiye’de Sağlıkta Hizmet Kalite Standartları I notlar
13) Türkiye’de Sağlıkta Hizmet Kalite Standartları II notlar
14) Magnet Hastaneler ve Özellikleri notlar
15) final notlar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları, İlgili web siteleri, vaka çalışmaları
Diğer Kaynaklar: 1. Marşap A. (2014). Sağlık Hizmetlerinde Kalite, Birinci Baskı, Seçkin Yayıncılık, İstanbul.
2. Kaya S. [editör] (2013). Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi, Birinci Baskı, Anadolu Üniversitesi Yayınları,
Eskişehir [yazarlar: Sıdıka Kaya, Dilaver Tengilimoğlu, Oğuz Işık, Mahmut Akbolat ve Ali Yılmaz].
3. Kaya S. (2005). Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme. Pelikan Tıp ve Teknik Kitapçılık, Ankara.
4. Çatalca, H. (2003). Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi, Beta Basımevi, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. 2
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. 2
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. 2
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur. 2
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. 1
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. 2
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. 2
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. 2
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. 3
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. 4
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 3 45
Sunum / Seminer 15 3 45
Ödevler 15 3 45
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 182