Endüstri Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | IE318 | ||||||||
Ders İsmi: | Engineering Economy | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET TEVFİK ÇOBANOĞLU | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencileri maliyet etkin karar almanın kritik önem taşıdığı gerçek dünya mühendislik zorluklarına hazırlamaktır. 1. Paranın zaman değeri, maliyet tahmini ve ekonomik eşdeğerlik dahil olmak üzere mühendislik ekonomisinin temel kavramlarını tanıtmak. 2. Öğrencilere net bugünkü değer (NPV), iç getiri oranı (IRR), fayda-maliyet analizi ve maliyet-karşılık analizi gibi çeşitli araçları, teknikleri ve yöntemleri mühendislik projelerini değerlendirmek için nasıl kullanacaklarını öğretmek. 3. Öğrencilere yaşam döngüsü maliyeti ve sürdürülebilirlik değerlendirmeleri dahil olmak üzere mühendislik projelerinin finansal fizibilite çalışmalarını yürütmeyi öğretmek 4. Öğrencileri finansal hususların yanı sıra etik ve toplumsal etkileri de dikkate almaya teşvik etmek Proje 5. Öğrencileri ekonomik karar alma sürecinde risk ve belirsizlik kavramıyla tanıştırmak Mühendislik projelerini değerlendirmek ve seçmek için ekonomik ilkeleri uygulayabilmek. Karar alma süreçlerinde zamanın, riskin ve maliyetlerin etkisini anlamak. Maliyet-fayda analizi ve proje fizibilite değerlendirmeleri yapma becerileriyle donatılmak |
Dersin İçeriği: | Terminoloji ve nakit akış diyagramları. Faiz faktörleri ve kullanılışları. Şimdiki değer ve kapitalize edilmiş maliyet analizi. Yıllık nakit akış analizi. Verim oranı (artış) analizi. Kazanç / Maliyet oranı analizi. Geri ödeme süresi analizi. Yenileme analizleri. Enflasyon-faiz ilişkileri. Amortisman. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Mühendislik Ekonomisine Giriş Mühendislik ekonomisinin tanımı ve kapsamı. Ekonomik karar alma sürecinde mühendislerin rolü. Karar alma süreçlerine genel bakış. | |
2) | Mühendislik Ekonomisinin Temel Kavramları Maliyet Kavramları: Sabit, değişken, doğrudan, dolaylı maliyetler. Maliyet sınıflandırması: Batık maliyetler, marjinal maliyetler. | |
3) | Paranın Zaman Değeri (TVM) - Bölüm I Faiz ve faiz oranları kavramı. Basit ve Bileşik Faiz: Tanımlar ve farklar. Gelecekteki değer ve bugünkü değer analizi. | |
4) | Paranın Zaman Değeri (TVM) - Bölüm II Tek ödeme bileşik tutarı ve bugünkü değer formülleri. Tekdüze ödeme serileri (annüiteler): Batık fonlar, sermaye geri kazanımı. | |
5) | Nakit Akış Diyagramları ve Eşdeğerlik Nakit akış diyagramları oluşturma. Ekonomik Eşdeğerlik: Farklı nakit akışlarının nasıl karşılaştırılabileceğini anlama. Ekonomik eşdeğerlik kullanarak sorunları çözme. | |
6) | Ekonomik Karar Kriterleri - Bölüm I Net Mevcut Değer (NPV): Kavramlar ve hesaplamalar. Yıllık Eşdeğer (AE) yöntemi. Dahili Getiri Oranı (IRR): Nasıl belirlenir ve yorumlanır. | |
7) | Ekonomik Karar Kriterleri - Bölüm II Geri ödeme süresi yöntemi. Birden fazla kriter kullanılarak proje seçimi için vaka çalışmaları | |
8) | Proje Alternatiflerini Karşılaştırma Karşılıklı Olarak Dışlayıcı Alternatifler: Analiz ve seçim. Değiştirme analizi: Ekipmanı değiştirmek için en uygun zamanlama. | |
9) | Amortisman Yöntemleri Mühendislik ekonomisinde amortisman: Tanımlar ve amaçlar. Doğrusal ve Azalan Bakiye yöntemleri. Enflasyon ve Fiyat Değişimi | |
10) | Enflasyon ve Fiyat Değişimi Enflasyonun mühendislik ekonomik kararları üzerindeki etkileri. Reel ve Nominal Faiz Oranları: Enflasyona göre ayarlama. | |
11) | Mühendislik Kararlarında Risk ve Belirsizlik Ekonomik değerlendirmelerde risk analizine giriş. | |
12) | Yaşam döngüsü maliyetlendirmesi (LCC) ve uygulamaları. | |
13) | Ekonomik Kararlarda Etik ve Çevresel Hususlar Mühendislik ekonomisinde etik: Mühendislerin sosyal sorumlulukları. Mühendislik projelerinde çevresel etkiler ve sürdürülebilirlik. Yeşil mühendislik ve sürdürülebilir uygulamaların maliyet-fayda analizi. | |
14) | Proje Sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | PARK, Fundamentals of Engineering Economics, Pearson Prentice Hall, (2nd edition) |
Diğer Kaynaklar: | PARK, Fundamentals of Engineering Economics, Pearson Prentice Hall, (2nd edition) |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
5) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||||||
10) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||||||
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | 1 |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 1 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | 1 |
4) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 2 |
5) | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 2 |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 2 |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | 1 |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 3 |
9) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | 4 |
10) | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | 2 |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 3 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Bireysel Proje | |
Sunum | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 10 | % 20 |
Projeler | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 3 | 45 | 135 |
Sunum / Seminer | 2 | 1 | 2 |
Proje | 2 | 2 | 4 |
Ödevler | 1 | 3 | 3 |
Küçük Sınavlar | 10 | 5 | 50 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 196 |