HRE412 STK'larda Halkla İlişkilerİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İnşaat Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İnşaat Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HRE412
Ders İsmi: STK'larda Halkla İlişkiler
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. NEZAHAT HANZADE URALMAN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. NEZAHAT HANZADE URALMAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sivil toplum kuruluşlarının iletişim faaliyetlerini stratejik bir halkla ilişkiler perspektifinden değerlendirmek; etkili iletişim kampanyaları geliştirme, kriz yönetimi, medya ilişkileri ve toplumsal etki yaratma becerilerini kazandırmak.
Dersin İçeriği: Sivil toplum kavramı ve sivil toplum kuruluşlarının türleri

Kâr amacı gütmeyen kuruluşlarda halkla ilişkiler işlevi

STK’lar için hedef kitle analizi ve mesaj stratejileri

Kurumsal iletişim ve itibar yönetimi

Gönüllü ve bağışçı ilişkilerinin yönetimi

Medya ilişkileri ve kamuoyu ile etkileşim

STK’lar için dijital iletişim stratejileri

Savunuculuk (advocacy) ve toplumsal farkındalık kampanyaları

Kriz dönemlerinde iletişim yönetimi

Başarılı STK iletişim kampanyalarının değerlendirilmesi

Türkiye’den ve uluslararası STK’lardan örnek vakalar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sivil toplum kuruluşlarının yapısını, işleyişini ve toplumsal rollerini açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Yerel ve uluslararası başarılı uygulama örneklerini analiz eder.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) STK’larda halkla ilişkiler uygulamalarını stratejik bir bakış açısıyla planlar ve değerlendirir.
2) Toplumsal farkındalık ve davranış değişikliği hedefli iletişim kampanyaları tasarlar.
3) Kriz dönemlerinde uygun iletişim ve medya stratejileri geliştirir.
4) Dijital platformlarda STK’lar için etkili içerik ve görünürlük stratejileri oluşturur.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sivil toplum örgütleri kavramının tanımı ve kapsamı. yok
1) Sivil toplum örgütleri kavramının tanımı ve kapsamı. yok
2) Kar amacı gütmeyen kuruluşların işlevleri. yok
3) Kurumsal sosyal sorumlulukta, sivil toplum örgütlerinin yeri. yok
4) Sivil toplum örgütlerinin sınıflandırılması ve özellikleri. yok
5) Sivil toplum örgütlerine katılımı etkileyen unsurlar. yok
6) Toplumsal değişim süreci. yok
7) Toplumsal tepki refleksi ve iletişim süreci. yok
8) Ara sınav- Halkla ilişkiler faaliyetlerinin, Sivil toplum örgütlerinde önemi. yok
9) Sivil toplum örgütlerinde uygulanan halkla ilişkiler yöntemleri. yok
10) Sivil toplum örgütleri tarafından uygulanan Halkla ilişkiler faaliyetinin amacı. yok
11) Sivil toplum örgütlerinde hedef kitle. yok
12) Uluslararası faaliyetler açısından Sivil toplum örgütlerinin önemi. yok
13) Kar amacı gütmeyen kuruluşlarda sanata ve çevreye verilen desteğin önemi. yok
14) Kar amacı gütmeyen kuruluşların lobicilik faaliyetleri. yok
15) - -
16) - -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: yok
Diğer Kaynaklar: Oyman, Mine, Kar Amacı Gütmeyen Organizasyonlar İçin Pazarlama, Detay Yayıncılık, 2013.
Karayel Bilbil, Emel, Halkla İlişkiler Perspektifinden Sivil Toplum, Pales Yayınları.
Biber, A., “Sivil Toplum Örgütlerinde Halkla İlişkiler”, İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım, 2003.
Cengiz, E., “Kar Amacı Gütmeyen Kurumlarda Pazarlama Faaliyetleri”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 8, Sayı 2, 2006, 303-409.
Keyman, F., “Sivil Toplum, Sivil Toplum Kuruluşları ve Türkiye”, Arzu Karamani (yay. haz.), İstanbul Bilgi Üniversitesi, Sivil Toplum ve Demokrasi Konferans Yazıları, No.4 (vize)
Kocabaş, F. “Küreselleşme Bağlamında Kar Amacı Gütmeyen Kuruluşların Güçlendirilmesinde İnternetin Önemi”, Kamu-İş, Cilt 10, Sayı 2, 2008.
Ryfman, P. Sivil Toplum Kuruluşları, İstanbul: İletişim.
Sunar, L. (yay. haz.) Sivil Toplum Kuruluşları İçin Yönetim Rehberi, İstanbul: Kaknüs Yayınları, 2005. (vize)
Uslu, A. T., Marangoz, M., “Kar Amacı Gütmeyen Kurumlarda Sosyal Pazarlama ve Çevre Gönüllü Kuruluşlara Yönelik Bir Araştırma”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 10, Sayı 1, 2008,109-138.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Sunum / Seminer 1 3 3
Ödevler 4 12 48
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 165