Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SKY207 | ||||||||
Ders İsmi: | Kültürel Kurumların Tarihi I | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ALPER MAZMAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi ALPER MAZMAN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, okumalar ve örnekler kullanılarak, Türkiye’de kültür kurumların ve mekânların Türkiye’ye özgü süreçleri, dinamikleri ve perspektifleri konularında bilgilendirmeyi amaçlar. Bu dersin sonunda öğrenci: • Türkiye’de kültür ve sanat kurumlarının tarihsel süreci, politikaları ve yöntemleri konularını tanımlamak ve tartışmak • Tarihsel süreç içerisin değişime uğrayan kültür kurumlarında misyon, programlama ve seyirci ilişkisi konularını analiz etmek • Müzecilik ve sergile teknikleri alanlarındaki problemleri çözmenin olası yolları içinden en uygun olanına karar verebilme yetisini tartışmak • Türkiye’de sanat sponsorluğu konusunun tarihsel süreci, politikaları ve yöntemleri konularını tanımlamak • Türkiye’de festival geleneğinin tarihsel süreci ve yöntemleri konularını tanımlamak ve tartışmak |
Dersin İçeriği: | • Osmanlı döneminde müzeciliğe ilk adımların tanımlanması • Osmanlı dönemi müzeciliğine giriş Ders anlatımı Grup içi tartışma • Tanzimat döneminin tanımlanması ve değerlendirilmesi • Osman Hamdi Bey’in tanıtılması • İstanbul Arkeoloji Müzesi’nin tanıtılması ve analiz edilmesi • Tanzimat dönemi ve Arkeoloji müzesinin değerlendirilmesi Tartışma • Cumhuriyet döneminin tanımlanması ve değerlendirilmesi • Anadolu Medeniyetleri Müzesi’nin tanıtılması ve analiz edilmesi • Topkapı Sarayı’nın tanıtılması • Topkapı Sarayı’nın müzeye dönüştürülmesinin analiz edilmesi • Cumhuriyet dönemi müzeciliğinin değerlendirilmesi Tartışma • 1960-1980 yılları arasında müze ve müzeciliğin Türkiye’deki gelişimi konularının tanımlanması • 1960-1980 yılları arasında müzeciliğin değerlendirilmesi Tartışma • 1980-2000 yılları arasında müze ve müzeciliğin Türkiye’deki gelişimi konularının tanımlanması • 1980-2000 yılları arasında müzeciliğin değerlendirilmesi Mülkilik Kavramı Tartışma • Sivil toplum kuruluşlarının tarihi, yapısı ve yönetimi konularının tanımlanması • Sivil toplum kuruluşlarının toplumsal, siyasal ve kültürel açılardan öneminin tartışılması • Vakıf ve Özel kurumların işleyişleri arasındaki farkların analiz edilmesi • İKSV: İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı’nın tanıtılması ve analiz edilmesi • İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı’nın değerlendirilmesi Tartışma • Özel müzecilik kavramının tanımlanması ve tartışılması • İstanbul Modern’in tanıtılması • İstanbul Modern’in tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi • İstanbul Modern’in değerlendirilmesi Tartışma • Pera Müzesi’nin tanıtılması • Pera Müzesi’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi • Pera Müzesi’nin değerlendirilmesi Tartışma • Sabancı Müzesi’nin tanıtılması • Sabancı Müzesi’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi • Sabancı Müzesi’nin değerlendirilmesi Tartışma • Türkiye’de sanat sponsorluğunun tanıtılması • Sponsorluk faaliyetlerinin kültür-sanat alanında analiz edilmesi • Şirketlerin tanıtım ve imaj geliştirme faaliyetlerine sanat sponsorluğunun katkısının/zararlarının tartışılması • Sponsorluğun değerlendirilmesi Tartışma • Akbank Caz Festivali’nin tanıtılması • Akbank Caz Festivali’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi • Akbank Caz Festivali’nin değerlendirilmesi Tartışma • Garanti Caz Festivali’nin tanıtılması • Garanti Caz Festivali’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi • Garanti Caz Festivali’nin değerlendirilmesi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | genel | genel |
1) | • Ders içeriklerinin konuşulması ve tartışılması | Ders içeriklerinin konuşulması ve tartışılması |
2) | • Osmanlı döneminde müzeciliğe ilk adımların tanımlanması • Osmanlı dönemi müzeciliğine giriş | • Osmanlı döneminde müzeciliğe ilk adımların tanımlanması • Osmanlı dönemi müzeciliğine giriş |
3) | • Tanzimat dönemi ve Arkeoloji müzesinin değerlendirilmesi | • Tanzimat döneminin tanımlanması ve değerlendirilmesi • Osman Hamdi Bey’in tanıtılması • İstanbul Arkeoloji Müzesi’nin tanıtılması ve analiz edilmesi |
4) | • Cumhuriyet dönemi müzeciliğinin değerlendirilmesi | • Cumhuriyet döneminin tanımlanması ve değerlendirilmesi • Anadolu Medeniyetleri Müzesi’nin tanıtılması ve analiz edilmesi • Topkapı Sarayı’nın tanıtılması • Topkapı Sarayı’nın müzeye dönüştürülmesinin analiz edilmesi |
5) | • 1960-1980 yılları arasında müzeciliğin değerlendirilmesi | • 1960-1980 yılları arasında müze ve müzeciliğin Türkiye’deki gelişimi konularının tanımlanması |
6) | • İstanbul Modern’in değerlendirilmesi | • Özel müzecilik kavramının tanımlanması ve tartışılması • İstanbul Modern’in tanıtılması • İstanbul Modern’in tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi |
7) | • 1980-2000 yılları arasında müzeciliğin değerlendirilmesi Mülkilik | • 1980-2000 yılları arasında müze ve müzeciliğin Türkiye’deki gelişimi konularının tanımlanması |
8) | • 7 haftada yer alan ders içerikleri | ara sınav |
9) | • İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı’nın değerlendirilmesi | • Sivil toplum kuruluşlarının tarihi, yapısı ve yönetimi konularının tanımlanması • Sivil toplum kuruluşlarının toplumsal, siyasal ve kültürel açılardan öneminin tartışılması • Vakıf ve Özel kurumların işleyişleri arasındaki farkların analiz edilmesi • İKSV: İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı’nın tanıtılması ve analiz edilmesi |
10) | • Pera Müzesi’nin değerlendirilmesi | • Pera Müzesi’nin tanıtılması • Pera Müzesi’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi |
11) | • Sabancı Müzesi’nin değerlendirilmesi | • Sabancı Müzesi’nin tanıtılması • Sabancı Müzesi’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi |
12) | • Sponsorluğun değerlendirilmesi | • Türkiye’de sanat sponsorluğunun tanıtılması • Sponsorluk faaliyetlerinin kültür-sanat alanında analiz edilmesi • Şirketlerin tanıtım ve imaj geliştirme faaliyetlerine sanat sponsorluğunun katkısının/zararlarının tartışılması |
13) | • Akbank Caz Festivali’nin değerlendirilmesi | • Akbank Caz Festivali’nin tanıtılması • Akbank Caz Festivali’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi |
14) | • Garanti Caz Festivali’nin değerlendirilmesi | • Garanti Caz Festivali’nin tanıtılması • Garanti Caz Festivali’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi |
16) | final sınavı | final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Makaleler haftalık olarak verilmektedir. Articles are given weekly. |
Diğer Kaynaklar: | Artun, Ali Ed., Sanatçı Müzeleri, İstanbul: İletişim, 2005 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |||||||||
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | |||||||||
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | |||||||||
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
2) | - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
3) | - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
4) | - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
5) | - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |
6) | - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
7) | - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
8) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | |
9) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | |
10) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
Alan Çalışması | |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 32 |
Uygulama | 16 | 16 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 9 | 27 |
Ödevler | 16 | 32 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 113 |