Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Final Sınavı
• Bölgedeki siyasi sistemleri belirler
• Bölge devletlerinin dış politikalarını belirler
• Ülkelerin tarihi gelişmelerini karşılaştırır
• Sekülarizm bakımından dönüm noktalarını tartışır
• Siyasal İslam bakımından dönüm noktalarını tartışır
• Arap ayaklanmalarının bölge üzerindeki etkilerini tartışır
• IŞİD’in yükselişinin bölge üzerindeki etkilerini tartışır
|
Yok |
1) |
• Dersin amaçlarını inceler
• Öğrencilerle dersin içeriğini tartışır
• İzleği inceler
• Temel konuları inceler
• Notlandırma politikasını tartışır |
Cleveland 2011, ss. 1-6
|
2) |
• Bölgenin coğrafi özelliklerini tanımlar
• Genel siyaset örüntülerini tanımlar
• Bölgedeki siyasi sistemleri tanımlar
• Bölgedeki ekonomik sistemleri tanımlar
• Bölgedeki siyasi sistemleri karşılaştırır
• Bölge siyasetinin ana özelliklerini tanımlar
|
Cleveland 2011, ss. 7-22 |
3) |
• 18. ve 19. yüzyıllardaki reformları tanımlar
• Reformların bölge ülkeleri üzerindeki etkilerini belirler
• Arap milliyetçiliğinin yükselişini belirler
• İki savaş arasındaki dönemin özelliklerini belirler
• Farklı ülkelerdeki değişimleri karşılaştırır |
Cleveland 2011, ss. 71-92 |
4) |
• 1940-1970 döneminde Türkiye ve İran’daki siyasi ortamı tanımlar
• 1940-1970 döneminde Türkiye ve İran’daki siyasi sistemlerin ana özelliklerini belirler
• Türkiye’de resmi ideolojinin gelişimini tartışır
• İran’da resmi ideolojinin gelişimini tartışır
• 1940-1970 döneminde Türkiye ve İran’ı karşılaştırır |
Cleveland 2011, ss. 197-216 |
5) |
• 1940-1970 döneminde Mısır ve Tunus’taki siyasi ortamı tanımlar
• 1940-1970 döneminde Mısır ve Tunus’taki siyasi sistemlerin ana özelliklerini belirler
• Mısır’da resmi ideolojinin gelişimini tartışır
• Tunus’ta resmi ideolojinin gelişimini tartışır
• 1940-1970 döneminde Mısır ve Tunus’u karşılaştırır
|
Cleveland 2011, ss. 217-241 |
6) |
• 1940-1970 döneminde İsrail ve Filistin’deki siyasi ortamı tanımlar
• 1940-1970 döneminde İsrail ve Filistin’deki siyasi sistemlerin ana özelliklerini belirler
• İsrail’deki resmi ideolojinin gelişimini tartışır
• Filistin’deki resmi ideolojinin gelişimini tartışır
• 1940-1970 döneminde İsrail ve Filistin’i karşılaştırır
|
Cleveland 2011, ss. 265-300 |
7) |
• 1970-1990 döneminde siyasi ortamı tanımlar,
• 1970-1990 döneminde Suriye ve Irak’taki siyasi sistemlerin temel özelliklerini belirler
• Suriye’deki resmi ideolojinin gelişimini tartışır
• Irak’taki resmi ideolojinin gelişimini tartışır
• 1970-1990 döneminde Suriye ve Irak’ı karşılaştırır
|
Cleveland 2011, ss. 242-264 |
8) |
• Vize Sınavı
• Bölge siyasetinin ana özelliklerini tartışır
• Soğuk Savaş’ın bölge siyaseti üzerindeki etkisini tartışır
• Sekülerleşmenin izlediği farklı süreçleri tartışır
• Arap sosyalizminin ortaya çıkışı ve gelişimini tartışır
• Ülkelerin siyasi sistemlerini karşılaştırır |
Yok |
9) |
• Bölgede 1990’lı yıllardaki siyasi ortamı tanımlar
• Soğuk Savaşı ve bölgedeki siyasi sistemler üzerindeki etkisini tartışır
• 1990’lı yıllarda bölgedeki siyasi sistemlerin ana özelliklerini belirler
• Birinci Körfez Savaşı’nın bölge üzerindeki etkisini belirler
1990’lı yıllarda otoriter yönetimlerin pekişmesini tartışır
|
Cleveland 2011, ss. 495-518 |
10) |
• Soğuk Savaş’ın sona ermesinin devletler üzerindeki etkisini tartışır
• Soğuk Savaş’ın sona ermesiyle devletlerin güç dizilimini karşılaştırır
• İç ve dış politikalardaki değişimleri tartışır
• Mısır, Tunus, Irak ve Suriye’deki yönetimlerin dönüşümünü tartışır
• Mısır, Tunus, Irak ve Suriye’deki yönetimlerin dönüşümünü karşılaştırır.
|
Cleveland 2011, ss. 415-439 |
11) |
• 2000’lerde bölgedeki siyasi ortamı tanımlar
• İntifada hareketini tartışır
• Siyasal İslam’ın dönüşümünü tartışır
• Devletlerin İslamcı hareketlere yönelik stratejilerini karşılaştırır
• 2000’lerde uluslararası siyaseti tartışır |
Cleveland 2011, ss. 519-545 |
12) |
• Arap ayaklanmalarını tanımlar
• Ayaklanmalara yol açan etkenleri tartışır
• Her bir ülkedeki ayaklanmaları şekillendiren etkenleri karşılaştırır
• Bölgedeki iktidarın dönüşümünü ve reformları tartışır.
• Bölgede demokratikleşmenin önündeki engelleri tartışır |
Şen Gülriz. 2012. “İran ve ‘Arap Baharı’: Bağlam, Söylem ve Siyaset.”
Middle Eastern Studies / Ortadoğu Etütleri 3 (2)
|
13) |
• Ayaklanmaların başlangıcını inceler
• Mısır’daki halk hareketini inceler
• Farklı muhalif gruplar arasındaki benzerlikler ve ayrımları tartışır
• Müslüman Kardeşler’in ayaklanmalar üzerindeki etkisini tartışır
• Mısır’da rejim değişikliğinden sonra siyasi gündemin dönüşümünü tartışır
|
Film izleme: ‘Al Maidan’ |
14) |
• IŞİD hareketini tanımlar
• IŞİD’in yükselişine neden olan etkenleri inceler
• IŞİD’in iktidarının pekişmesini tartışır
• Bölge devletlerinin IŞİD’e karşı izlediği politikaları tartışır
• IŞİD’in bölgede yayılmasının siyaset üzerindeki etkisini tartışır
|
Bingöl, Oktay ve Ali Bilgin Varlık. “IŞİD Raporu.” Merkez Strateji Enstitüsü 19. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Öğrenciler disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek yetisi kazanırlar. |
|
2) |
Öğrenciler ilgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek yetisi kazanırlar. |
|
3) |
Öğrenciler Türkiye siyaseti, karşılaştırmalı siyaset, uluslararası ilişkiler, diplomasi tarih ve dış politika alanlarının kavramlarını sınıflandırabilmek yetisi kazanırlar. |
|
4) |
Öğrenciler güncel sosyo-ekonomik ve siyasi gelişmeler, dış politika ve çatışma çözümü ile ilgili konuların yerel ve küresel dinamiklerini analiz ederek eleştirel değerlendirmeye tabi tutabilmek yetisi kazanırlar. |
|
5) |
Öğrenciler kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek yetisi kazanırlar. |
|
6) |
Öğrenciler bilgilerini uluslararası kurumlar ve çok-kültürlü ortamlarda uygulayabilmek ve farklı disiplinlerin bilgilerini sentezleyip birbirleriyle ilişkilendirerek yeni sonuçlara ulaşabilmeyi mümkün kılan disiplinler arası bir yaklaşım geliştirebilmek yetisi kazanırlar. |
|
7) |
Öğrenciler alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek yetisi kazanırlar. |
|
8) |
Öğrenciler insan hakları ve çok-kültürlü çeşitliliğe değer verip bu ilke ve değerleri savunabilmenin yanı sıra; toplumsal ve mesleki alanlardaki farklı kültürel altyapıya sahip bireylerle empatik bir yaklaşımla iletişim kurabilmek yetisi kazanırlar. |
|
9) |
Öğrenciler kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek yetisi kazanırlar. |
|