Geomatik Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UTIC303 | ||||||||
Ders İsmi: | İthalat ve İhracat Yönetimi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. BARIŞ TİSKE | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, gelişmekte olan bir ülke, özellikle Türkiye perspektifinden, gelişen bir dünya ekonomisinde uluslararası ticaretin yapısını ve dinamiklerini incelemektir. Öğrenciler, yakın dünya ekonomisi dönemlerinde gelişmekte olan ülkelerin dış ticaret yapılarının temel özelliklerini analiz edeceklerdir. |
Dersin İçeriği: | • Türkiye’de ihracatçi bir firma olmanın iş yüklerini • Türkiye’de ithalatçı bir firma olmanın iş yüklerini • İhracat ve ithalat operasyonlarının yönetsel özelliklerini • Yurt dışında hedef pazar belirlemede analiz yapmayı; • Hedef ülkelere girişte doğru giriş yöntemini ve kanalları yönetmeyi • Devlet Yardımları • Bir dış ticaret yöneti,cisinin ihtiyacı olan konuları • Yeni pazarlara ürün geliştirmeyi,pazarlama yöntemlerini • Hedef ülkelerde pazarla iletişim yöntemlerini kullanmayı |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Uluslararası ticaret yapacak firmaların yapıları Türkiye’de Şirket Türleri Ticaret Şirketleri Yönetiminin artan önemini tartışma Dış ticaret şirketinimn şekilsel modelinin açıklanması Dış ticaret şirketini yöneten kişilerin özelliklerini aktarmak Yönetim planı sürecini açıklamak | Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır. |
2) | • Uluslararası strateji geliştirmeyi tartışmak • İhracat pazarlama planı ve strateji geliştirmeyi tartışmak • Planlama sürecini açıklamak • Strateji türlerini açıklamak • Kurumsal stratejileri açıklamak • İş stratejilerini açıklamak • İşlevsel stratejileri açıklamak | Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır. |
3) | • Uluslararası ticaretin ekonomik faydalarını anlatmak • Firmaların ihracat ve ithalat yapma nedenlerini açıklamak • Firmaların ihracata başlasdığında izlediği gelişim aşamaları ve modelleri açıklamak • Network ve ilişkisel pazarlamanın önemini açıklamak • Sosyal sorumluluğun önemini açıklamak • Uluslararası ortamı (kültür, ekonomik güçler ve rekabet) açıklamak | Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır |
4) | Dış ticaret şirketinin yönetiminde vericek karar alt yapılarını oluşturmak • Şirket Yönetiminde karar almayı anlamak • Şirketin durumunu anlamak (SWOT) • İnsan kaynaklarının önemini açıklamak • İnsan kaynaklarının yapısını açıklamak | Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır Ders notlarını öğrencilerle paylaşmak |
5) | • Dış Ticaret Şirketi Yönetiminde Kilit Nokta:Pazarlama’yı anlamak • Pazar belirlerken temel düşünceleri oluşturmak • Stratejik Marka Mimarisini anlamak • Kategori yönetimini öğrenmek • Dijital pazarlama ve iletişimini anlamak • Hangi yabancı pazarlara girileceğine karar verme sürecini ve bu pazarlarda nasıl bir yön izleneceğini anlamak | Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır Ders notlarını öğrencilerle paylaşmak |
6) | • Dış ticaret Şirketlerinde Satış Yönetimini anlamak • Satışın süreçlerini tanımlamak • Satış ve pazarlama bölümleri arasındaki ilişkiyi açıklamak • Satın alma döngüsünü açıklamak • Satın alma stratejilerini anlamak • Tedarikçi ilişkilerini açıklamak | Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır Ders notlarını öğrencilerle paylaşmak |
7) | • Pazara giriş stratejilerini anlamak • Pazara girişi kanal yapılanması olarak anlamak • Pazara girişi stratejik karar olarak anlamak • Alternatif pazara giriş türlerini anlamak • Firmanın düşünmesi gereken konuları anlamak • Giriş modunu ve kanalı yönetmek • TRADE MAP KULLANIMI VE YARARLARINI ANLAMAK | Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır Ders notlarını öğrencilerle paylaşmak |
8) | • İhracat pazara giriş türlerini anlamak • Dolaylı ihracatı anlamak • Doğrudan ihracatı anlamak • Acenta ve distributor anlaşmalarının temellerini öğrenmek | Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır Ders notlarını öğrencilerle paylaşmak |
9) | • Bütçe Yönetimini anlamak • KPI yönetimini öğrenmek • Dış ticaret şirketlerinde raporlamayı öğrenmek | Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır |
10) | • Diş ticaret şirketinde bilgi teknolojileri kullanımının anlam ve önemini anlamak • Altyapısı • Maliyeti • Risk’i anlamak ve yönetmeyi öğrenmek. • Dijitalleşme kavramını anlamak | Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır |
10) | • Diş ticaret şirketinde bilgi teknolojileri kullanımının anlam ve önemini anlamak • Altyapısı • Maliyeti • Risk’i anlamak ve yönetmeyi öğrenmek. • Dijitalleşme kavramını anlamak | Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır |
11) | • Dış ticaret şirketinde Risk Haritası oluşturmak • Riskin paydaşlarını anlamak • Risk kapsamına giren insan, ürün, sermaye müşteri, Pazar risklerini • Anlamak | Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır Ders notlarını öğrencilerle paylaşmak |
12) | • Devlet yardımlarını anlamak • Destek yönetim sistemini anlamak • Devlet Yardımları • Fuar Desteği • Yeşil Pasaport Desteği, • Ofis Mağaza Depo Kiralama Desteği • Yurt Dışında Şirket Satın Alma Desteği • Türkiye Ticaret Merkezleri, • Reklam Desteği, • Marka Tescil Desteği, • Rapor Desteği, | Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır |
13) | Pazara Giriş Belgeleri Desteği Alıcı Kredisi Desteği Ur-Ge Desteği Sektörel Ticaret Heyeti Desteği Alım Heyeti Desteği Tasarım Desteği Küresel Tedarik Zinciri Desteği Turquality ve Marka Desteği Marka Satın Alma Desteği | Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır Ders notlarını öğrencilerle paylaşmak |
14) | • Aile Şirketi Kavramını anlamak • Aile Şirketlerinin Yönetimini anlamak • Sistemin oluşturulmasını öğrenmek | Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır |
Ders Notları / Kitaplar: | Mevzuat ve Teknik Yönleri ile Dış Ticaret Erkut Onursal Seçkin Yay., Ağustos 2013 ISBN 978-975-02-2519-2 www.ticaret.gov.tr İthalat İhracat Yönetimi Mine Yılmazer ,Meltem Onay=Editörler(Kollektif Yazarlar), Nobel yayınları, İstanbul, 2019 ISBN / BARKOD:9786053202288 7 Adımda Hayalimdeki Şirket Altay AYHAN ISBN978-605-103-400-3 AGORA KİTAPLIĞI YAYINLARI |
Diğer Kaynaklar: | İthalat İhracat Yönetimi Mine Yılmazer ,Meltem Onay=Editörler(Kollektif Yazarlar), Nobel yayınları, İstanbul, 2019 ISBN / BARKOD:9786053202288 İŞLETME BÜTÇELERİ ve KONTROL,Serap GEYİK, yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul,2016 www.ticaret.gov.tr www.sabah.com.te/kep-adresi-nasıl-alınır-/ Aysenur Topçuoğlu-Banka Yönetim Modeli-Yayınlanmamış ders notları 2015 Ümit COŞKAN, “Dünya Ticaretini Belirleyen Mega Trendler ve İhracat Stratejisi Belirleme Webinarı,Orta Anadolu İhr Birlikleri, 2022 Eylül |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
12 |
14 |
2 |
6 |
11 |
3 |
8 |
9 |
10 |
13 |
4 |
5 |
7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||||||||||
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||||||
3) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||||||||||
4) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||||||||||
5) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||||||
7) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||||||
8) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||||||
9) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||||||||||
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||||||
11) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | |
2) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |
3) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | |
4) | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | |
5) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
8) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
9) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
10) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
11) | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Okuma | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 3 | % 25 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 84 |
Sunum / Seminer | 1 | 1 |
Proje | 1 | 3 |
Ödevler | 14 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 176 |