UTIC304 Dış Ticarette Kalite Standartlarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Geomatik MühendisliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Geomatik Mühendisliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UTIC304
Ders İsmi: Dış Ticarette Kalite Standartları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi AYŞE NUR TOPÇUOĞLU
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı Kalite ve standartların, dünya ve uluslararası ticaret açısından öneminin anlaşılması. Gerekliliğinin vurgulanmasıdır. Kalite ve standardın amacı, ürünlerin, hizmetlerin veya süreçlerin belirli beklentileri karşılamasını sağlamak ve sürekliliği garanti altına almaktır. Böylece müşteri memnuniyetinin sağlanması, yani ürün ya da hizmetin, müşteri ihtiyaç ve beklentilerine uygun olmasını garanti eder/verimliliği artırır yani hataları azaltır, kaynakları daha etkin kullanmayı sağlar/rekabet avantajı sağlar.Kaliteli ürün ve hizmetler, piyasada öne çıkmayı kolaylaştırır./Marka güvenilirliğini artırır;Kaliteli ürünler, markaya olan güveni pekiştirir/
Sürekli gelişimi destekler; Kalite yönetimi, sürekli iyileştirmeyi teşvik eder.
Dersin İçeriği: Bu ders, kalite ve standartlar kavramlarını tanımak, ulusal ve uluslararası altyapıyı anlamak, ISO standartlarını incelemek, çevre yönetimi ve enerji yönetimi sistemlerini açıklamak ve iş sağlığı güvenliği, gıda güvenliği gibi kritik alanlarda uygulanabilir yönetim sistemlerini ele almak üzerine odaklanır. Öğrenciler, ISO'nun farklı standartları hakkında bilgi edinir ve bu standartların ekonomiye, ticarete ve çevreye olan etkilerini tartışarak, günümüz iş dünyasında kaliteyi ve sürdürülebilirliği sağlamak için gerekli adımları öğrenirler. Dersin sonunda, öğrencilere global ve ulusal sistemlerde kalite ve güvenlik konularında uygulanabilir bilgi sağlanır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1)  Kalite ve Standart kavramlarının Uluslararası ve Ulusal Dayanaklarını ,destek veren ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşları tanıyacaklar
2) Kalite ve Standart kavramlarının içeriği, niteliği, süreçleri ve yararlarını listeleyecekler
3) Kalite ve standart kavramlarının önemini ve etkilerini açıklanacak
4) Kalite ve Standartlar tanımı kapsamına giren sektörler ve dayandıkları kuralları açıklanacak
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Program./İzlence • Ders içeriğinin tartışılması • Tüm anahattın tanımlanması Ev ödevi: bir sonraki ders içerikleri
2) • Standartların İşlevleri • Standartların Olumlu Ekonomik Etkileri • Standartların Olumsuz Ekonomik Etkileri • Standartların Ekonomik Büyüme Üzerindeki Etkisi • Standartların Uluslararası Ticarete Etkisi • Teknik engelleri tanımlar • KOBİ'ler için Giriş Noktası Olarak Standartlar ve Kalite Ev ödevi: bir sonraki ders içerikleri
3) • Özel Sektörün ve Kamu Sektörünün Rollerini tarif eder • Teknolojinin Kabulü için Koordinasyon Mekanizmalarını açıklar • Standardizasyonda Devlet Katılımı üzerindeki etkileri açıklar • Ulusal Standart Kuruluşlarını açıklar • Ulusal Metroloji Kurumlarını açıklar • Ticarette Teknik Engeller hakkında DTÖ Anlaşmasını açıklar Ev ödevi: bir sonraki ders içerikleri
4) • Uygunluk Değerlendirme Çerçevesini inceler • Sertifikasyonu tanımlar • Test, Kalibrasyon ve Muayeneyi açıklar • Akreditasyonu açıklar • Bu kavramların kalite ve standardizasyon içindeki yeri ve önemini açıklar Ev ödevi: bir sonraki ders içerikleri
5) • ISO’nun tüm teknik komitelerin kullanması için geliştirdiği Yüksek Seviye Yapısını (HLS) anlamak. • Bu yapının dayanaklarını açıklamak(Bunlar; • (Kapsam, Normatif referanslar, Terimler ve tanımlar, • Kuruluşun ve bağlamının (ilgili tarafların ihtiyaçları ve beklentileri dahil) incelenmesi, Liderlik, Planlama, Destek, Operasyon, Performans Değerlendirmesi, İyileştirme anlamlarını tarif etmek) ISO’nun yapısı , işlevi ve sistem içindeki rolünün açıklanması ödevi
6) • Kalite Yönetim Standartlarını tanımlamak • Kalite Yönetim ilkelerini açıklamak • ISO 9000'in İşlevini tanımlamak Sistemin rolü ve öneminin anlaşılması hakkında okuma
7) • ISO 9000 Kalite Yönetim Standartlarını açıklamak • ISO Dokümantasyonunu tanımlamak • ISO 9000 ve Rekabet Avantajının anlaşılması Sistemin tekrar gözden geçirilmesi
8) • ISO 9660 BİLGİSAYAR DOSYALARI İÇİN ISO • Kompakt Diskleri etkinleştiren standart.. • ISO 13485TIBBİ CİHAZLAR • Bir tıbbi cihazın yaşam döngüsü boyunca kaliteyi ISO 13485 ile yönetin. • ISO 14000 AİLESİÇEVRE YÖNETİMİ • Bu standartlar ailesiyle çevresel performansınızı geliştirin. • ISO / IEC 17025TEST VE KALİBRASYON LABORATUVARLARI • Standart yöntemler, standart olmayan yöntemler ve laboratuvar tarafından geliştirilen yöntemler kullanılarak gerçekleştirilen test ve kalibrasyon • ISO 20121 SÜRDÜRÜLEBİLİR OLAYLAR • Etkinliğinizin sosyal, ekonomik ve çevresel etkilerini bu standart ile yönetimesi. • ISO 22000GIDA GÜVENLİĞİ YÖNETİMİ • Bu standart ailesi ile gıda ürünlerinize güven verin. • ISO 26000SOSYAL SORUMLULUK • Kuruluşunuzun bu standartla sosyal açıdan sorumlu bir şekilde çalışmasına yardımcı olun. • ISO 31000 RİSK YÖNETİMİ • Bu ISO standardı ile şirketinizin performansını tehlikeye atabilecek riskleri yönetin. • ISO 37001 RÜŞVETLE MÜCADELE YÖNETİM SİSTEMLERİ • Rüşveti önleyin, tespit edin ve ele alın. • ISO 45001 İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ • ISO 45001 ile işyeri risklerini azaltın ve herkesin eve güvenle dönmesini sağlayın. • ISO 50001ENERJİ YÖNETİMİ • Kuruluşların enerji performanslarını yönetmelerine yardımcı olmak için ISO standardı Haftayı gözden geçirmek
9) • Kuruluşun çevre, kuruluşun kendisi ve ilgili taraflar için değer sağlayan çevre yönetim sisteminin amaçlanan sonuçlarına ulaşmasına yardımcı olmak; • Kuruluşun bir yaşam döngüsü perspektifi dikkate alarak kontrol edebileceğini veya etkileyebileceğini belirlediği faaliyetlerinin, ürünlerinin ve hizmetlerinin çevresel yönleri için geçerlid olan ve kuruluşun çevre politikası ile tutarlı olarak, bir çevre yönetim sisteminin amaçlanan sonuçlarına ulaşmasına destek vermek • + çevresel performansın iyileştirilmesi; • + uyum yükümlülüklerinin yerine getirilmesi; • + çevresel hedeflere ulaşılmas Anlatılan bölümlerin gözden geçirilmesi
10) • Çalışan güvenliğini geliştirme, • işyeri risklerini azaltma • daha iyi, daha güvenli çalışma koşulları oluşturma konusunda ciddi olan kuruluşların dikkate aldığı ve belgelendirerek işleyiş ve denetimin sağlandığı yapıyı açıklamak • ISO 45001 Anlatılan bölümlerin gözden geçirilmesi
11) • ISO 50001.Enerji Yönetimi Standardı Anlatılan bölümlerin gözden geçirilmesi
12) • ISO 22000, bir gıda güvenliği yönetim sistemi için gereksinimleri belirler ve ona göre sertifikalandırılabilir. • Bir kuruluşun, gıdanın güvenli olmasını sağlamak için gıda güvenliği tehlikelerini kontrol etme becerisini geliştirir • . Gıda zincirindeki boyutu veya konumu ne olursa olsun herhangi bir kuruluş tarafından kullanılabilme kavramını açıklar Anlatılan bölümlerin gözden geçirilmesi
13) • Her büyüklükteki kuruluşta bir bilgi güvenliği yönetim sistemini başlatmak, uygulamak, sürdürmek ve iyileştirmek için gereksinimleri ve uygulama sisteminin oluşturulmasını açıklar. Anlatılan bölümlerin gözden geçirilmesi
14) • Coğrafi işaret , Türkiye’de Coğrafi işaret Alan Ürünleri tanımak • Marka, Patent kavramlarını anlamak Dönemi gözden geçirmek
15) Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ana kaynaklar:

*Quality Systems and Standards for a Competitive Edge; J. Luis Guasch, Jean-Louis Racine, Isabel Sanchez, Makhtar Diop, Washington, DC: The World Bank, 2007.
*www.iso.org

*https://ourworldindata.org/trade-and-globalization#trade-from-a-historical-perspective

Destekleyici Kaynaklar ( Olearn’e ’ye eklenen ders notları)
www.turkak.gov.tr
www.iso.org
www.ticaret.gov.tr
Diğer Kaynaklar: main sources

*Quality Systems and Standards for a Competitive Edge; J. Luis Guasch, Jean-Louis Racine, Isabel Sanchez, Makhtar Diop, Washington, DC: The World Bank, 2007.
*www.iso.org

*https://ourworldindata.org/trade-and-globalization#trade-from-a-historical-perspective

supportive sources ( Olearn’e ’ye eklenen ders notları)
www.turkak.gov.tr
www.iso.org
www.ticaret.gov.tr

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
4) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
5) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
8) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
9) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
11) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
4) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
5) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
8) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
9) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
11) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Akran Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 5
Ödev 1 % 5
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Ödevler 1 15 15
Ara Sınavlar 2 2 4
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 175