Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UTIC404 | ||||||||
Ders İsmi: | Hedef Pazar Ekonomileri | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR-EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi GÖKÇEN AYDINBAŞ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilere uluslararası ticaretin temellerini, ekonomik entegrasyonları, bölgesel ve küresel ekonomik yapıları öğretmektir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders öğrencilere dünya ekonomisinin dinamiklerini anlama ve bu dinamiklerin Türkiye'nin dış ticaret stratejileriyle nasıl ilişkili olduğunu keşfetme fırsatı sunmaktadır. Buna ek olarak, öğrenciler piyasaları analiz etme, ekonomik göstergeleri değerlendirme, bölgesel ve küresel entegrasyonları anlama ve gelişmekte olan piyasalarda iş yapmak için stratejiler geliştirme becerileri kazanacaklardır. Öğrenciler, ekonomik entegrasyon türlerini, pazar analizi tekniklerini ve ülkeler arasındaki ekonomik farklılıkları inceleyerek, Türkiye'nin hedef pazarlarını nasıl belirlediği ve bu pazarlarda karşılaşılan ekonomik ve siyasi engellerin nasıl aşılacağı konusunda fikir sahibi olurlar. Ayrıca, Türkiye'nin küresel ekonomideki stratejik konumunu değerlendirmekte ve uluslararası kuruluşlarla (AB, NAFTA, BRIC, vb.) ilişkilerini incelemektedirler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Uluslararası Ticaretin Temelleri ve Küresel Ekonomi ● Uluslararası ticaretin temel dinamiklerini anlamaya, pazar hedeflemenin önemini kavramaya, küresel ticaretin coğrafi ve ekonomik boyutlarını keşfetmeye ve ülkeler arasındaki büyük ekonomik farklılıkları değerlendirmeye odaklanır. | - |
2) | Pazar Analizi ve Ekonomik Göstergeler: Ülkeler Arası Karşılaştırmalar - Pazar özelliklerini, ülkeler arasındaki ekonomik farklılıkları ve büyüme potansiyellerini analiz etmeye odaklanır. - Nüfus, milli gelir, gelir artışı ve gelir dağılımı gibi ekonomik göstergeler aracılığıyla ülkelerin ekonomik durumlarının ve büyüme eğilimlerinin değerlendirilmesini içerir. | - |
3) | Pazar Dinamikleri ve Ekonomik Göstergeler: Ülkeler Arası Analiz ve Altyapı Değerlendirmesi - Pazar özelliklerini, ekonomik göstergeleri (enflasyon, dış borç) ve tüketim kalıplarını analiz ederek ülkeler arasındaki farklılıkları anlamayı amaçlamaktadır. - Ayrıca, altyapı unsurlarının tanımlanmasına ve ülkelerin büyüme ve kalkınma potansiyelinin değerlendirilmesine odaklanmaktadır. | - |
4) | Ülkelerin Ekonomik ve Coğrafi Gruplandırılması, Coğrafyanın Hedef Pazar Ekonomisine Etkisi ve Uluslararası Kuruluşların Coğrafi Sınıflandırmaları - Ülkelerin ekonomik ve coğrafi gruplandırılması: Ekonomik gruplandırma - Coğrafyanın hedef pazar ekonomisine etkisi | - |
5) | Uluslararası Kuruluşların Coğrafi Sınıflandırmaları - Uluslararası kuruluşların coğrafi sınıflandırmaları - Coğrafi gruplandırmanın önemi ve harita kullanımı | - |
6) | Ülkelerin Ekonomik Sınıflandırılması: Gelişmiş, Gelişmekte Olan ve Geçiş Ülkeleri Arasındaki Farklar - Ülkelerin ekonomik sınıflandırması - Kalkınmanın ölçülmesi | |
7) | Gelişim Kriterleri - Gelişimin ölçülmesi | |
8) | Vize | - |
9) | Sunumlar | - |
10) | Gelişmiş ve Gelişmekte Olan Ülkeler, Yükselen Ekonomiler ve Uluslararası Ekonomik Kuruluşlar | - |
11) | Ekonomik Entegrasyon Türleri, Nedenleri ve Örnekleri: Tarihçe ve Karşılaştırmalar | - |
12) | Yükselen Piyasalar, BRIC Ülkeleri ve Piyasa Potansiyeli Endeksi (MPI): Ekonomik Özellikler ve Büyüme Potansiyeli | - |
13) | Türkiye'nin Hedef Pazar Seçimi, Sınıflandırılması ve Mevcut Ekonomik ve Siyasi Engeller | - |
14) | Genel Tekrar | - |
15) | Final | - |
Ders Notları / Kitaplar: | - |
Diğer Kaynaklar: | Adalı, Z. (2024). Kısa Vadeli Yabancı Sermaye Akımlarının Türkiye Ekonomisine Etkisi: Ekonometrik Bir Analiz. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Bölümü, Doktora Tezi. Almasri, S., & Şimdi, H. (2024). İhracatta uzmanlaşma (ES) endeksi kapsamında Türkiye ile Ürdün serbest ticaret anlaşması ülkelerin karşılıklı dış ticaretini nasıl etkiledi?, İşletme Bilimi Dergisi, 12(2), 167-184. DOI: 10.22139/jobs.1506088 Atakişi, A. (2013). Bölgesel Farklılıkların Oluşumu: Yeni Ekonomik Coğrafya Yaklaşımı. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Mecmuası, 62(2), 153-175. Aydınbaş, G. (2024). Uluslararası Ticaret ile Kişisel Gelir İlişkisi: Seçilmiş Yükselen Piyasa Ekonomileri İçin Nedensellik Analizi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 165-190. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1327750. Can, E. (2022). Uluslararası İşletmecilik, Teori ve Uygulama, (6. Baskı) Beta Yayınları: İstanbul. Demirağ Çakıcı, E. & Yılmaz, K. G. (2021). Research on Target Market Selection in International Markets, Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 4(9): 833-849.© 2021 Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi. Eğilmez, M. (2024). Ekonomilerin Sınıflandırılması ve Türkiye’nin Yeri. https://www.mahfiegilmez.com/2024/12/ekonomilerin-snflandrlmas-ve-turkiyenin.html. Erdinç, Z., & Aydınbaş, G. (2021). An Evaluation on Foreign Trade and Intelligent Logistics Relation. Journal of Current Researches on Business and Economics, 11 (1), 159-182. doi: 10.26579/jocrebe.97. Ersoy, M., & Aydınbaş, G. (2025). Sürdürülebilir Kalkınma Bağlamında Yeşil Kent için Yeşil Lojistik: Artvin/Hopa Üzerine Bir Değerlendirme. Fiscaoeconomia, 9(1), 686-708. https://doi.org/10.25295/fsecon.1577972 Karabulut, A. N. (2004). Küreselleşmenin Ticari Hayat Üzerindeki Etkileri. Mevzuat Dergisi, https://www.mevzuatdergisi.com/2004/04a/01.htm Küçüker, C. (2000). Yeni Ekonomik Coğrafya ve Kalkınma. Ekonomik Yaklaşım, 11 (38), 1-45. doi:10.5455/ey.10805 Seyidoğlu, H. (2009). Uluslararası İktisat, Teori ve Uygulama, (Geliştirilmiş 17. Baskı) Güzem Can Yayınları: İstanbul. Şarkgüneşi, A. (2020). Ekonomik Büyüme ve Ekonomik Coğrafya Teorileri Bağlamında Uluslararası Ticaret ve Sanayileşme İlişkisi: Türkiye İçin Bölgesel Analiz. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(4), 1649-1669. https://doi.org/10.21547/jss.738625 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |||||||||||
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |||||||||||
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |||||||||||
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |||||||||||
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |||||||||||
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |||||||||||
12) otomotiv mühendisliği uygulamalarına yönelik türevsel denklemleri de içerecek biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık; kimya, matematiğe dayalı fizik, dinamik, yapısal mekanik, malzemelerin yapıları ve özellikleri, akışkanlar mekaniği, ısı transferi, üretim süreçleri, elektronik ve kontrol, taşıt elemanları tasarımı, taşıt dinamiği, taşıt tahrik ve güç sistemleri, otomotiv alanındaki teknik mevzuat ve taşıt doğrulama testleri konularında bilgi; bu bilgilerin çok disiplinli otomotiv problemlerinin çözümüne yönelik olarak birleştirilmesi ve uygulanması becerisi; kuramsal, deneysel ve benzetim yöntemleri ile bilgisayar destekli tasarım tekniklerinin otomotiv mühendisliği alanında kullanımı becerisi; taşıt tasarımı ve imalatı alanlarında çalışabilme becerisi. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
4) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
12) | otomotiv mühendisliği uygulamalarına yönelik türevsel denklemleri de içerecek biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık; kimya, matematiğe dayalı fizik, dinamik, yapısal mekanik, malzemelerin yapıları ve özellikleri, akışkanlar mekaniği, ısı transferi, üretim süreçleri, elektronik ve kontrol, taşıt elemanları tasarımı, taşıt dinamiği, taşıt tahrik ve güç sistemleri, otomotiv alanındaki teknik mevzuat ve taşıt doğrulama testleri konularında bilgi; bu bilgilerin çok disiplinli otomotiv problemlerinin çözümüne yönelik olarak birleştirilmesi ve uygulanması becerisi; kuramsal, deneysel ve benzetim yöntemleri ile bilgisayar destekli tasarım tekniklerinin otomotiv mühendisliği alanında kullanımı becerisi; taşıt tasarımı ve imalatı alanlarında çalışabilme becerisi. |
Alan Çalışması | |
Anlatım | |
Ders | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 116 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 2 | 4 |
Toplam İş Yükü | 167 |