Dersin Amacı: |
I. Verimlilik ve verimlilik iyileştirme konularında geleceğin mühendislerini yetiştirmek,
II. Günümüzde çok kullanılan yöntemlerden Dengelenmiş Puan Kartı ve Veri Zarflama Analizini öğretmek,
III. Performans Yönetimi, Performans Değerlendirme Yöntemleri; İş Genişletme, İş Rotasyonu, İş Zenginleştirme, İş Etüdü, Zaman Etüdü, Metod Etüdü kavramlarına ve önemine değinmek,
IV. Kıyaslama, Değişim Mühendisliği ve Delphi Tekniği konularında yeteneklerin kazandırılması,
V. 6-sigma, Yalın Üretim, Tam Zamanında Üretim, TKY konularında geleceğin mühendislerini yetiştirmek.
|
Dersin İçeriği: |
Üretim, Üretim Sistemlerinin Özellikleri, Üretim Yönetiminin Tarihçesi; Verimlilik Kavramları (Etkinlik, Verimlilik, Etkililik); Verimlilik İyileştirme Teknikleri; Hoshin Kanri, PDCA Döngüsü; Performans göstergeleri, Dengelenmiş Puan Kartı; Veri Zarflama Analizi (VZA); Performans Yönetimi, Performans Değerlendirme Yöntemleri; İş Genişletme, İş Rotasyonu, İş Etüdü, Zaman Etüdü, Metod Etüdü; Kıyaslama, Değişim Mühendisliği, 6-sigma, Yalın Üretim, Tam Zamanında Üretim, TKY |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Üretim, Üretim Sistemleri, Üretim Sistemlerinin Özellikleri, Üretim Yönetiminin Tarihçesi |
|
2) |
Verimlilik Kavramları (Etkinlik, Verimlilik, Etkililik…), Verimlilik İyileştirme Teknikleri
|
|
3) |
Verimlilik İyileştirme Teknikleri, Hoshin Kanri, PDCA Döngüsü |
|
4) |
Verimlilik İyileştirme Teknikleri, Hoshin Kanri, PDCA Döngüsü |
|
5) |
Performans göstergeleri, Dengelenmiş Puan Kartı |
|
6) |
Veri Zarflama Analizi (VZA) |
|
7) |
Veri Zarflama Analizi (VZA) |
|
8) |
Performans Yönetimi, Performans Değerlendirme Yöntemleri |
|
9) |
Vize |
|
10) |
İş Genişletme, İş Rotasyonu, İş Zenginleştirme, Zaman ve Metod Etüdleri |
|
11) |
Bahar Tatili |
|
12) |
Kıyaslama, Değişim Mühendisliği, Delphi Tekniği |
|
13) |
6-sigma, Yalın Üretim, Tam Zamanında Üretim, TKY |
|
14) |
6-sigma, Yalın Üretim, Tam Zamanında Üretim, TKY |
|
15) |
Ödev Sunumları |
|
16) |
Final |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Krajewski, L.J., Ritzman, L.P., Malhotra, M.K. (2013). Operations management processes and supply chain, Pearson, Prentice Hall.
Sumanth, D. J.. (1998). Total Productivity Management, CRC Press LLC, New York.
Sumanth, D. J.. (1985). Productivity Engineering and Management, McGraw Hill, New York.
|
Diğer Kaynaklar: |
Heizer, J., Render, B. (2011). Operations Management, 10th edition, Pearson
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
1 |
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
1 |
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
2 |
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
1 |
5) |
Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
1 |
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
5 |
9) |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. |
5 |
10) |
Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|