BES315 Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi Iİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Beslenme ve DiyetetikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Beslenme ve Diyetetik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BES315
Ders İsmi: Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 2 4 6
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. HANDE ÖNGÜN YILMAZ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi KÜBRA DERYA İPEK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin sonunda öğrenciler;
• Hasta çocuğun beslenmesi ile ilgili kavramları tanımlayabilir.
• Doğuştan veya sonradan hasta olan çocukların beslenmesini anlatabilir.
• Süreğen hastalıklarda çocuk ve aileyi eğitebilir.
• Çocukluk döneminde görülen akut ve kronik hastalıklarda tıbbi beslenme tedavisinin önemini anlatabilir.
• Malnütrisyon, beslenme yetersizliği hastalıkları, gastroenteritler, malabsorbsiyonlar, doğumsal metabolizma hastalıkları ve besin alerjilerilerinde beslenme ilkelerini açıklayabilir.
• Malnütrisyon, beslenme yetersizliği hastalıkları, gastroenteritler, malabsorbsiyonlar, doğumsal metabolizma hastalıkları ve besin alerjilerileri için tıbbi beslenme tedavisi planlayabilir.
Dersin İçeriği: Malnütrisyon,
Beslenme yetersizliği hastalıkları,
Gastroenteritler,
Malabsorbsiyonlar,
Doğumsal metabolizma hastalıkları,
Besin alerjileri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hasta çocuğun beslenmesi ile ilgili kavramların tanımlanması
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Malnütrisyon, beslenme yetersizliği hastalıkları, gastroenteritler, malabsorbsiyonlar, doğumsal metabolizma hastalıkları ve besin alerjilerilerinde beslenme ilkelerinin açıklanması
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Malnütrisyon, beslenme yetersizliği hastalıkları, gastroenteritler, malabsorbsiyonlar, doğumsal metabolizma hastalıkları ve besin alerjileri için tıbbi beslenme tedavisi planlanması.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Doğumsal protein metabolizması hastalıkları ve beslenme tedavisi Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
1) • Çocuk hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisinin önemi • Klinikte vaka izlemi Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
2) • Protein enerji malnütrisyonu ve beslenme tedavisi Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
3) • Çocukluk çağı beslenme yetersizliği hastalıkları: Anemi, rikets, kretenizm ve beslenme tedavisi Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
4) • Gastroenteritler ve beslenme tedavisi Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
5) • Karbonhidrat malabsorbsiyonları ve beslenme tedavisi Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
6) • Protein malabsorbsiyonları ve beslenme tedavisi Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
7) • Yağ malabsorbsiyonları ve beslenme tedavisi Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
8) • Ara sınav
9) • Doğumsal metabolizma hastalıkları, sınıflaması ve tedavi yöntemleri Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
10) • Doğumsal protein metabolizması hastalıkları (fenilketonüri ) ve beslenme tedavisi Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
11) • Doğumsal protein metabolizması hastalıkları ve beslenme tedavisi Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
12) • Doğumsal karbonhidrat metabolizması hastalıkları ve beslenme tedavisi Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
13) • Doğumsal yağ metabolizması hastalıkları ve beslenme tedavisi Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
14) • Besin alerjileri ve beslenme tedavisi Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim elemanı ders notları
Diğer Kaynaklar: 1. Köksal G., Gökmen H., Çocuk hastalıklarında beslenme tedavisi, Hatipoğlu yayınları, 2005
2. American Academy of Pediatrics. Pediatric Nutrition Handbook. Sixth Edition. 2009.
3. Mahan K, Krause’s Food and Nutrition Therapy 14th edition 2015.
4. Shaw V.Lawson M. Clinical Pediatric Dietetics Second Edition Blacwell Sciences Ltd.-2001

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
2) Sağlık alanında edindiği bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik koruyucu sağlık eğitimi yapar.
3) Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
6) Mezunlar sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak bilgilerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır ; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
7) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
8) Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir.
9) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
10) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. 5
2) Sağlık alanında edindiği bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik koruyucu sağlık eğitimi yapar. 5
3) Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 5
5) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 5
6) Mezunlar sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak bilgilerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır ; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. 5
7) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. 5
8) Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. 5
9) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. 5
10) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ödevler 14 3 42
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 188