Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, epidemiyolojinin tanımını, ilkelerini, veri kaynaklarını, epidemiyolojik ölçütleri, araştırma yöntemlerini, epidemiyolojik araştırmaların planlanmasını, bulaşıcı hastalıkların epidemiyolojisini, salgınların incelenmesini, toplumda görülen beslenme sorunlarının tanımlanmasını, besin güvenliği ve besin güvencesini, beslenme ile ilişkili kronik hastalıkları ve epidemiyolojisini, beslenme yetersizliği hastalıkları ve epidemiyolojisini tanımlayabilmek; sağlığın korunması ve geliştirilmesi için besin ve beslenme plan ve politikaları ile beslenme rehberlerinin oluşturulmasıdır. |
Dersin İçeriği: |
• Epidemiyolojinin tanımı ve tarihçesi,
• Epidemiyolojik ilkeler,
• Epidemiyolojik veri kaynakları,
• Epidemiyolojik ölçütleri,
• Epidemiyolojik araştırma yöntemleri,
• Epidemiyolojik araştırmaların planlanması,
• Toplumda görülen beslenme sorunları,
• Besin güvenliği ve besin güvencesi,
• Beslenme ile ilişkili kronik hastalıklar ve epidemiyolojisi,
• Beslenme yetersizliği hastalıkları ve epidemiyolojisi,
• Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için besin ve beslenme plan ve politikaları ile beslenme rehberleri oluşturulması.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Epidemiyolojinin tanımı, amaçları, tarihsel gelişimi
• Epidemiyolojik ilkeler
|
Kitaptan istenilen bölümü okuma
Power point sunum
|
2) |
• Epidemiyolojik veri kaynakları
• Epidemiyolojik ölçütler
|
Kitaptan istenilen bölümü okuma
Power point sunum
|
3) |
Epidemiyolojik araştırma yöntemleri |
Kitaptan istenilen bölümü okuma
Power point sunum
|
4) |
• Epidemiyolojik araştırmaların planlanması |
Kitaptan istenilen bölümü okuma
Power point sunum
|
5) |
• Bulaşıcı hastalıklar epidemiyolojisi
• Sürveyans
|
Kitaptan istenilen bölümü okuma
Power point sunum
|
6) |
Kronik hastalıklar epidemiyolojisi |
Kitaptan istenilen bölümü okuma
Power point sunum
|
7) |
Ara sınav |
|
8) |
• Beslenme sorunları, risk grupları
• Besin ve beslenme politikaları ve önemi
• Besin güvenliği ve besin güvencesi
|
Kitaptan istenilen bölümü okuma
Power point sunum
|
9) |
• Protein enerji malnütrisyonu ve epidemiyolojisi
• Emzirmenin korunması, geliştirilmesi ve desteklenmesi
• Büyümenin izlenmesi
|
Kitaptan istenilen bölümü okuma
Power point sunum
|
10) |
• İyot yetersizliği hastalıkları ve epidemiyolojisi
• Çinko yetersizliği hastalıkları ve epidemiyolojisi
|
Kitaptan istenilen bölümü okuma
Power point sunum
|
11) |
• Demir yetersizliği anemisi ve epidemiyolojisi
• Folat yetersizliği hastalıkları ve epidemiyolojisi
|
Kitaptan istenilen bölümü okuma
Power point sunum
|
12) |
• A vitamini yetersizliği hastalıkları ve epidemiyolojisi
• D vitamini yetersizliği hastalıkları ve epidemiyolojisi
|
Kitaptan istenilen bölümü okuma
Power point sunum
|
13) |
• Diğer vitamin yetersizliği hastalıkları ve epidemiyolojisi
• Besin zenginleştirme ve besin destekleri
|
Kitaptan istenilen bölümü okuma
Power point sunum
|
14) |
• Afet durumlarında beslenme
• Beslenme rehberleri
|
Kitaptan istenilen bölümü okuma
Power point sunum
|
15) |
Final sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. |
4 |
2) |
Sağlık alanında edindiği bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik koruyucu sağlık eğitimi yapar. |
3 |
3) |
Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
2 |
5) |
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
3 |
6) |
Mezunlar sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak bilgilerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır ; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. |
3 |
7) |
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. |
4 |
8) |
Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. |
5 |
9) |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. |
4 |
10) |
Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
2 |