Beslenme ve Diyetetik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | BES228 | ||||||||
Ders İsmi: | Besin Mikrobiyolojisi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR-EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi AYLİN SEYLAM KÜŞÜMLER | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi AYLİN SEYLAM KÜŞÜMLER |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, besin mikrobiyolojisini tanımlamak, besinlerdeki mikroorganizmaların doğasını ve büyümesine etki efen faktörleri tanımlamak, bakteriyal sporlanma ve indikatörlerini açıklamak, fermentasyon, farklı besin gruplarındaki mikrobiyolojik bozulmaları (et, süt, meyve, sebze, balık ve ürünleri)tanımlamak, mikroorganizmaların neden oldukları besin enfeksiyonları ve entoksikasyonları ile mikotoksinler, zehirlenmeye neden olan küfler ve diğer mantarları açıklar, besinlerin muhafaza yöntemlerini ve yeni teknolojileri anlatır. |
Dersin İçeriği: | •Besin mikrobiyolojisinin çalışma alanı, •Besinlerdeki mikroorganizmaların çoğalmalarını etkileyen (iç ve dış) etkenler •İndikatör mikroorganizmalar •Besinlerin fermantasyonu •Besinlerde üreyen mikroorganizmalar •Besinlerin kirlenme yolları ve çapraz bulaşma •Besin ve suyla geçen parazitler, mikotoksijenik küfler ve besinlerde bozulmaya yol açan diğer mantarlar, besinlerle geçen virüsler •Besin enfeksiyonları ve besin zehirlenmelerinin oluşma koşulları •Bakterilerin neden olduğu gıda kaynaklı hastalıklar, •Besin entoksikasyonları HACCP ve gıda güvenliği Virüslerin neden olduğu gıda kaynaklı hastalıklar •Mantarlar, mayalar, küfler ve mikotoksinlerin neden olduğu hastalıklar •Gıda ve su kaynaklı parazitler •Besinleri ambalajlama ve muhfaza yöntemleri •Yeni muhafaza yöntemleri •Sebze ve meyvelerle ürünlerindeki mikrobiyal bozulmalar ve önleme yöntemleri •Süt ve süt ürünlerindeki mikrobiyal bozulmalar ve önleme yöntemleri •Et ve et ürünlerindeki mikrobiyal bozulmalar ve önleme yöntemleri •Yumurta ve ürünlerindeki mikrobiyal bozulmalar ve önleme yöntemleri •Balık ve su ürünlerindeki mikrobiyal bozulmalar ve önleme yöntemleri • Tahıl ürünlerindeki mikrobiyal bozulmalar ve önleme yöntemleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Besin mikrobiyolojisinin çalışma alanı, • Besinlerdeki mikroorganizmaların çoğalmalarını etkileyen (iç ve dış) etkenler | Ders notlarını okuma |
2) | • İndikatör mikroorganizmalar • Besinlerin fermantasyonu • Besinlerde üreyen mikroorganizmalar | Ders notlarını okunması |
3) | • Besinlerin kirlenme yolları ve çapraz bulaşma • Besin ve suyla geçen parazitler, mikotoksijenik küfler ve besinlerde bozulmaya yol açan diğer mantarlar, besinlerle geçen virüsler | Ders notlarının okunması |
4) | • Besin enfeksiyonları ve besin zehirlenmelerinin oluşma koşulları | Ders notlarının okunması |
5) | • Bakterilerin neden olduğu gıda kaynaklı hastalıklar, • Besin entoksikasyonları | Ders notlarının okunması |
6) | • HACCP ve gıda güvenliği | Ders notlarını okunması |
7) | Vize sınavı | Ders notlarının çalışılması |
8) | • Virüslerin neden olduğu gıda kaynaklı hastalıklar • Mantarlar, mayalar, küfler ve mikotoksinlerin neden olduğu hastalıklar • Gıda ve su kaynaklı parazitler | Ders notlarının okunması |
9) | • Besinleri ambalajlama ve muhafaza yöntemleri • Yeni muhafaza yöntemleri | Ders notlarını okunması |
10) | • Gıda güvenliğinin önemi • Personel hijyeni | Ders notlarının okunması |
11) | • Sebze ve meyvelerle ürünlerindeki mikrobiyal bozulmalar ve önleme yöntemleri • Süt ve süt ürünlerindeki mikrobiyal bozulmalar ve önleme yöntemleri | Ders notlarının okunması |
12) | • Et ve et ürünlerindeki mikrobiyal bozulmalar ve önleme yöntemleri • Yumurta ve ürünlerindeki mikrobiyal bozulmalar ve önleme yöntemleri | Ders notlarının okunması |
13) | • Balık ve su ürünlerindeki mikrobiyal bozulmalar ve önleme yöntemleri • Tahıl ürünlerindeki mikrobiyal bozulmalar ve önleme yöntemleri | Ders notlarının okunması |
14) | Tekrar ve tartışma | Tüm ders notlarının çalışılması |
Ders Notları / Kitaplar: | Osman Erkmen, Gıda Mikrobiyolojisi, Efil Yayınevi, 4.basım, 2013. - Adams M.R., Moss M.O. Food Microbiology. The Royal Society of Chemistry, Cambridge, 2000. |
Diğer Kaynaklar: | - Güncel derleme ve araştırma makaleleri |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||||
2) Sağlık alanında edindiği bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik koruyucu sağlık eğitimi yapar. | ||||||||
3) Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||||
5) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||||
6) Mezunlar sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak bilgilerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır ; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. | ||||||||
7) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | ||||||||
8) Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. | ||||||||
9) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||||
10) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 4 |
2) | Sağlık alanında edindiği bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik koruyucu sağlık eğitimi yapar. | 3 |
3) | Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 4 |
5) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
6) | Mezunlar sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak bilgilerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır ; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. | 2 |
7) | Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 3 |
8) | Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. | 2 |
9) | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 1 |
10) | Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 4 |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Laboratuvar |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Laboratuar | 6 | % 15 |
Sunum | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Laboratuvar | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 26 |
Toplam İş Yükü | 82 |