AÖZE113 Otizm Spektrum Bozukluğu için Alternatif İletişim Yöntemleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Özel Eğitim ÖğretmenliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Özel Eğitim Öğretmenliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: AÖZE113
Ders İsmi: Otizm Spektrum Bozukluğu için Alternatif İletişim Yöntemleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Eğitimi
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇELİK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders ile özel eğitim öğretmen adayları otizmli bireylere yönelik alternatif iletişim araçlarının kullanımı hakkında bilgi ve beceri düzeyinin artırılması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: OSB için alternatif iletişim araçları, kullanımı, etkililiği, değerlendirmesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) OSB’na ilişkin temel terimleri bilir
2) OSB tanılı çocukların temel davranışsal özelliklerini sıralayabilir
3) Otizm ve iletişim problemlerini ilişkin yorumda bulunabilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Alternatif iletişim yöntemlerini bilir ve birbirleri ile olan farklılıklarını sıralayabilir
2) Alternatif iletişim yöntemlerinin uygulayabilir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Otizm ve iletişim -Genel terminoloji Howlin, P., Baron-Cohen, S., & Hadwin, J. (2017). Otizmi olan çocuklara zihin okumayı öğretmek. (S. Atasoy, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. McClannahan, L. E., Krantz, P. J., & Birkan, B. (2010). Otizmli çocuklara konuşma becerilerinin öğretimi: Replikler ve replik silikleştirme. Sistem Yayıncılık.
2) Otizm tanılı çocuklarda iletişim problemleri Howlin, P., Baron-Cohen, S., & Hadwin, J. (2017). Otizmi olan çocuklara zihin okumayı öğretmek. (S. Atasoy, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. McClannahan, L. E., Krantz, P. J., & Birkan, B. (2010). Otizmli çocuklara konuşma becerilerinin öğretimi: Replikler ve replik silikleştirme. Sistem Yayıncılık.
3) Otizm ve beyin gelişimi Howlin, P., Baron-Cohen, S., & Hadwin, J. (2017). Otizmi olan çocuklara zihin okumayı öğretmek. (S. Atasoy, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. McClannahan, L. E., Krantz, P. J., & Birkan, B. (2010). Otizmli çocuklara konuşma becerilerinin öğretimi: Replikler ve replik silikleştirme. Sistem Yayıncılık.
4) Alternatif iletişim yöntemleri Howlin, P., Baron-Cohen, S., & Hadwin, J. (2017). Otizmi olan çocuklara zihin okumayı öğretmek. (S. Atasoy, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. McClannahan, L. E., Krantz, P. J., & Birkan, B. (2010). Otizmli çocuklara konuşma becerilerinin öğretimi: Replikler ve replik silikleştirme. Sistem Yayıncılık.
5) ABA (UDA) yöntemi Howlin, P., Baron-Cohen, S., & Hadwin, J. (2017). Otizmi olan çocuklara zihin okumayı öğretmek. (S. Atasoy, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. McClannahan, L. E., Krantz, P. J., & Birkan, B. (2010). Otizmli çocuklara konuşma becerilerinin öğretimi: Replikler ve replik silikleştirme. Sistem Yayıncılık.
6) TEACCH yöntemi Howlin, P., Baron-Cohen, S., & Hadwin, J. (2017). Otizmi olan çocuklara zihin okumayı öğretmek. (S. Atasoy, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. McClannahan, L. E., Krantz, P. J., & Birkan, B. (2010). Otizmli çocuklara konuşma becerilerinin öğretimi: Replikler ve replik silikleştirme. Sistem Yayıncılık.
7) Ara sınav
8) PECS yöntemi Howlin, P., Baron-Cohen, S., & Hadwin, J. (2017). Otizmi olan çocuklara zihin okumayı öğretmek. (S. Atasoy, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. McClannahan, L. E., Krantz, P. J., & Birkan, B. (2010). Otizmli çocuklara konuşma becerilerinin öğretimi: Replikler ve replik silikleştirme. Sistem Yayıncılık.
9) Grup çalışmaları 1 Howlin, P., Baron-Cohen, S., & Hadwin, J. (2017). Otizmi olan çocuklara zihin okumayı öğretmek. (S. Atasoy, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. McClannahan, L. E., Krantz, P. J., & Birkan, B. (2010). Otizmli çocuklara konuşma becerilerinin öğretimi: Replikler ve replik silikleştirme. Sistem Yayıncılık.
10) Grup çalışması 2 Howlin, P., Baron-Cohen, S., & Hadwin, J. (2017). Otizmi olan çocuklara zihin okumayı öğretmek. (S. Atasoy, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. McClannahan, L. E., Krantz, P. J., & Birkan, B. (2010). Otizmli çocuklara konuşma becerilerinin öğretimi: Replikler ve replik silikleştirme. Sistem Yayıncılık.
11) Şifalı Pedagojide Otizm ve Alternatif İletişim Howlin, P., Baron-Cohen, S., & Hadwin, J. (2017). Otizmi olan çocuklara zihin okumayı öğretmek. (S. Atasoy, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. McClannahan, L. E., Krantz, P. J., & Birkan, B. (2010). Otizmli çocuklara konuşma becerilerinin öğretimi: Replikler ve replik silikleştirme. Sistem Yayıncılık.
12) Otizmde Alternatif Terapiler Howlin, P., Baron-Cohen, S., & Hadwin, J. (2017). Otizmi olan çocuklara zihin okumayı öğretmek. (S. Atasoy, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. 2-McClannahan, L. E., Krantz, P. J., & Birkan, B. (2010). Otizmli çocuklara konuşma becerilerinin öğretimi: Replikler ve replik silikleştirme. Sistem Yayıncılık.
13) Bilimsel Çalışmalar Howlin, P., Baron-Cohen, S., & Hadwin, J. (2017). Otizmi olan çocuklara zihin okumayı öğretmek. (S. Atasoy, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. McClannahan, L. E., Krantz, P. J., & Birkan, B. (2010). Otizmli çocuklara konuşma becerilerinin öğretimi: Replikler ve replik silikleştirme. Sistem Yayıncılık.
14) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Howlin, P., Baron-Cohen, S., & Hadwin, J. (2017). Otizmi olan çocuklara zihin okumayı öğretmek. (S. Atasoy, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.-McClannahan, L. E., Krantz, P. J., & Birkan, B. (2010). Otizmli çocuklara konuşma becerilerinin öğretimi: Replikler ve replik silikleştirme. Sistem Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: Howlin, P., Baron-Cohen, S., & Hadwin, J. (2017). Otizmi olan çocuklara zihin okumayı öğretmek. (S. Atasoy, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
McClannahan, L. E., Krantz, P. J., & Birkan, B. (2010). Otizmli çocuklara konuşma becerilerinin öğretimi: Replikler ve replik silikleştirme. Sistem Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma.
2) Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3) Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar.
4) Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
5) Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir.
6) Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir.
7) Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
8) Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
9) Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular.
10) Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular.
11) Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
12) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
13) Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15) Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
16) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
17) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
18) Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
19) Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir.
20) Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma.
2) Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3) Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar.
4) Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
5) Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir.
6) Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir.
7) Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
8) Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
9) Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular.
10) Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular.
11) Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
12) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
13) Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15) Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
16) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
17) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
18) Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
19) Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir.
20) Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 40