RPDP311 Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Rehberlik ve Psikolojik DanışmanlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RPDP311
Ders İsmi: Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi AYSEMİN DURAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. KÜBRA İPÇİ ÇELİK
Dr.Öğr.Üyesi AYSEMİN DURAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: öğrencilerin psikolojik danışma sürecinde terapötik koşullar ile temel ve ileri düzey psikolojik danışma becerilerinin önemini ve işlevini kavrayarak temel psikolojik danışma becerilerini etkili biçimde kullanabilmelerini sağlamaktır
Dersin İçeriği: Psikolojik Danışma Mesleği;Psikolojik Danışma Sürecinin Özellikleri; Psikolojik Danışma Sürecinin Basamakları; Psikolojik Danışma Becerileri: Bilişsel Beceriler, Terapötik Koşullar, Terapötik Teknikler; Danışanda Ruhsal Bozukluk Olabileceğini Düşündürecek İpuçları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler psikolojik danışma sürecinin özelliklerini açıklar.
2) Öğrenciler danışma becerilerini açıklarlar.
3) Öğrenciler terapötik becerileri uygular.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders İçeriğinin Ve Kapsamının Verilmesi ..
2) Psikolojik Danışma Mesleği ..
3) Psikolojik Danışma Sürecinin Özellikleri ..
4) Psikolojik Danışma Sürecinin Basamakları ..
5) Psikolojik Danışma Sürecinin Basamakları ..
6) Psikolojik Danışma Becerileri ..
7) Bilişsel Beceriler ..
8) vize ..
9) Terapötik Teknikler ..
10) Terapötik Teknikler ..
11) Terapötik Teknikler ..
12) Terapötik Teknikler ..
13) Psikolojik danışma sürecinde karşılaşılabilinen sorunlar ve çözüm yolları ..
14) Danışanda Ruhsal Bozukluk Olabileceğini Düşündürecek İpuçları ...
15) final ..

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yüksel-Şahin, F. (2015). Psikolojik Danışmanlar İçin El Kitabı. Ankara: Nobel Yayın.
Diğer Kaynaklar: Yüksel-Şahin, F. (2015). Psikolojik Danışmanlar İçin El Kitabı. Ankara: Nobel Yayın.
Hackney, H.,Cormier, S. (2008). Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri: Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı (Çev: T.Ergene, S. Aydemir Sevim ). Ankara: Mentis Yayıcılık.
Cormier,S. ve Hackney,H.(2009). Psikolojik Danışma Stratejiler ve Müdahaleler. (Çev. Ed: Süleyman Doğan ve Barış Yaka). Ankara: Pegem.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme.
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1).
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme.
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme.
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme.
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme.
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme.
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme.
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme.
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme.
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme. 1
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1).
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme.
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme. 3
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme.
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme. 3
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme. 3
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme. 4
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme. 4
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme. 3
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 2 26
Ara Sınavlar 2 8 16
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 78