RPDP331 Kişilik Kuramlarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Rehberlik ve Psikolojik DanışmanlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RPDP331
Ders İsmi: Kişilik Kuramları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. KÜBRA İPÇİ ÇELİK
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. KÜBRA İPÇİ ÇELİK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin genel amacı, kişilik kuramlarının temel kavramları, kişilik kuramları, kişilik kuramlarının uygulama ve değerlendirmeleri öğrenmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği: Kişilikle ilgili temel kavramlar, kişiliğin gelişimi, uyum ve ruh sağlığı; kişilik kuramlarının özellikleri ve karşılaştırılması, kişilik kuramlarının alan uygulamaları ile ilişkilendirilmesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Temel kişilik kavramlarını tanımlamak.
2) • Kişiliğin alt boyutlarını açıklamak
3) • Kişiliği etkileyen faktörleri tanımlar.
4) • Kişilik teorilerini açıklar.
5) • Kişilik nitelikleri gelişimini kişilik kuramları çerçevesinde yorumlayabilecektir.
6) • Kişilik kuramlarını alan uygulamalarıyla ilişkilendirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Syllubusun Sunulması ve Ders İzlencesinin Tartışılması
2) Kişilik Nedir? Kişilik araştırma yöntemleri
3) Psikanalitik Yaklaşım: Freud’cu Kuram, Uygulama ve Değerlendirme
4) Freud’cu Yaklaşım: İlgili Araştırmalar
5) Psikanalitik Yaklaşım: Yeni Freud’cu Kuram, Uygulama ve Değerlendirme
6) Yeni Freud’cu Kuramlar: İlgili Araştırmalar
7) Ayırıcı Özellik Yaklaşım: Kuram, Uygulama ve Değerlendirme
8) Vize Haftası
9) Ayırıcı Özellik Yaklaşım: İlgili Araştırmalar
10) biyolojik Yaklaşım: Kuram, Uygulama ve Değerlendirme Biyolojik Yaklaşım: İlgili Araştırmalar
11) İnsancıl Yaklaşım: Kuram, Uygulama ve Değerlendirme İnsancıl Yaklaşım: İlgili Araştırmalar
12) Davranışsal/Sosyal Öğrenme Yaklaşım: Kuram, Uygulama ve Değerlendirme
13) Davranışsal/Sosyal Öğrenme Yaklaşım: İlgili Araştırmalar
14) Bilişsel Yaklaşım: Kuram, Uygulama ve Değerlendirme-Bilişsel Yaklaşım: İlgili Araştırmalar
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Burger, J. M. (2006). Kişilik. İstanbul:Kaknüs Yayıncılık.
Pervin, L. A. (2016). Kişilik Psikolojisi-Kuram ve Araştırma. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
Diğer Kaynaklar: Burger, J. M. (2006). Kişilik. İstanbul:Kaknüs Yayıncılık.
Pervin, L. A. (2016). Kişilik Psikolojisi-Kuram ve Araştırma. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme.
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1).
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme.
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme.
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme.
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme.
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme.
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme.
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme.
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme.
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme. 1
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1).
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 1
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme. 2
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme. 3
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme. 2
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme. 2
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme. 3
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme. 3
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme. 3
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme. 3
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Ödev 6 % 5
Sunum 1 % 5
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Yazma Ödev Dosyası 11 % 5
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 11 5 55
Sunum / Seminer 1 5 5
Ödevler 6 12 72
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 178