RPDP321 Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunlarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Rehberlik ve Psikolojik DanışmanlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RPDP321
Ders İsmi: Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi AYŞEN YENİCİ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi AYŞEN YENİCİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı bebeklik, çocukluk, ergenlik, genç yetişkinlik, orta yaşlar ve yaşlılık gelişim dönemlerinin özelliklerini, uyum problemlerini ve bu problemlerle baş etme yollarını kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: bebeklik, çocukluk, ergenlik, genç yetişkinlik, orta yaşlar ve yaşlılık gelişim dönemlerinin özelliklerini, uyum problemlerini ve bu problemlerle baş etme yollarını kazandırma.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Normallik ve anormallik kavramlarını açıklama
2) Yaşam süresince karşılaşılan biyolojik değişimler ve risk faktörlerini tanımlama
3) Uyum sorunlarını gelişim dönemlerine göre açıklayabilme
4) Uyum sorunları ile başa çıkma sürecini açıklayabilme
5) Rehberlik ve psikolojik danışma sürecinde önleyici ve müdahale etme stratejilerini açıklayabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders programını gözden geçirme Bir sonraki derse hazırlık ve bölüm sonundaki soruları yanıtlama Sınıf içi tartışmaya hazırlık. Öğrenci sunum konularının paylaşım
2) • Ruh sağlığına genel bakış, • Normallik ve anormallik kavramlarını farklı bakış açılarıyla irdeleme • Uyum, uyumu etkileyen faktörleri açıklama • Benlik ve benliğe ilişkin kavramları açıklama
3) • Bilişsel gelişimi açıklayan kuramları açıklama • Kişilik gelişimi açıklayan kuramları açıklama • Bağlanmayı açıklayan kuramları açıklama
4) • Cinsel gelişimi açıklayan kuramları açıklama • Ahlak gelişimi açıklayan kuramları açıklama • Dil gelişimini açıklayan kuramları açıklama
5) • Bebeklik dönemi gelişim özelliklerini açıklama • Bebeklik dönemi uyum ve davranış sorunlarını açıklama • Erken çocukluk dönemi gelişim özelliklerini açıklama • Erken çocukluk dönemi uyum ve davranış sorunlarını açıklama
6) • Ilkokul dönemi uyum ve davranış problemlerini açıklama (ayrılık kaygısı, konuşma bozuklukları, DEHB, çalma, yalan söyleme, enurezis, enkoprezis, tik, Tourette, tırnak yeme, saldırganlık)
7) • Ergenlik dönemi gelişim özelliklerini açıklama • Ergenlik dönemi gelişim problemleri açıklama
8) • vize
9) • Genç yetişkinlerin gelişim özelliklerini açıklama • Genç yetişkinlerin gelişim problemleri açıklama
10) • Orta yetişkinlerin gelişim özelliklerini açıklama • Orta yetişkinlik dönemini ele alan kuramları açıklama
11) • Öğrenci sunumu
12) Öğrenci sunumu
13) Öğrenci sunumu
14) Öğrenci sunumu
15) öğrenci sunumu
16) final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları
Ed: Doç. Dr. Firdevs Savi Çakar
2017 Pegem
ISBN: 9786053189565
Diğer Kaynaklar: Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları
Ed: Doç. Dr. Firdevs Savi Çakar
2017 Pegem
ISBN: 9786053189565

Gelişim Psikolojisi Yetişkinlik, Yaşlılık, Ölüm
Bekir Onur
2000 İmge
ISBN: 9755331140

Çocuk Ruh Sağlığı
Atalay Yörükoğlu
1982 Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

Çocuk ve Ergende Ruh Sağlığı
Rasim Bakırcıoğlu
2010 Anı
ISBN: 6051700502

Çocuk ve Ergenlerde Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar
Vance L. Austin and Daniel T. Sciarra
2013 Nobel | 2. Baski
ISBN: 6051331775

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme.
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1).
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme.
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme.
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme.
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme.
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme.
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme.
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme.
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme.
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme. 1
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1).
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme. 1
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme. 4
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme. 3
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme. 4
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme.
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme. 3
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme. 4
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme. 4
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 60