RPDP232 Öğrenme Psikolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Rehberlik ve Psikolojik DanışmanlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RPDP232
Ders İsmi: Öğrenme Psikolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi MUHARREM KÖKLÜ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi MUHARREM KÖKLÜ
Öğr.Gör. ELA KÖK
Dr.Öğr.Üyesi AYŞEN YENİCİ
Dr.Öğr.Üyesi AYSEMİN DURAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrenme ve öğrenme teorileri hakkında bilgi kazanma.
Öğrenme teorilerini ve eğitime katkılarını araştırma.
Eğitimde öğrenmeyle ilgili kazanımları uygulamak.
Dersin İçeriği: 1. Öğrenmeyle İlgili Temel Kavramlar ve İlkeler; Öğrenmeyi Etkileyen Etmenler
2.Davranışçı Öğrenme Kuramları – Klasik Koşullanma
3.Davranışçı Öğrenme Kuramları – Edimsel Koşullanma
4. Davranışçı Öğrenme Kuramları – Edimsel Koşullanma
5. Sosyal – Bilişsel Öğrenme Kuramı
6. Sosyal – Bilişsel Öğrenme Kuramı
7. Sosyal – Bilişsel Öğrenme Kuramı
8. Bilgi İşleme Kuramı
9. Beyin Temelli Öğrenme Kuramı
10. Yapılandırmacılık
11. Motivasyon Kuramları – Yükleme Kuramı
12. Motivasyon Kuramları – Öz Belirleme Kuramı
13. Etkili Öğrenme Yöntem ve Teknikleri
14. Genel Değerlendirme

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenmeyle ilgili temel kavramlar ve ilkeler ile öğrenmeyi etkileyen etmenleri açıklayabilmek  
2) Klasik koşullanmanın ilke ve kavramlarını ve bunların eğitime yansımalarını açıklayabilmek
3) Edimsel koşullanmanın ilke ve kavramlarını ve bunların eğitime yansımalarını açıklayabilmek
4) Sosyal-bilişsel öğrenme kuramının ilke ve kavramlarını ve bunların eğitime yansımalarını açıklayabilmek
5) Bilgiyi işleme kuramının ilke ve kavramlarını ve bunların eğitime yansımalarını açıklayabilmek
6) Beyin temelli öğrenmenin temel ilke ve kavramları ile bunların eğitsel uzantılarını açıklayabilmek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Öğrenmeyle İlgili Temel Kavramlar ve İlkeler; Öğrenmeyi Etkileyen Etmenler
2) Davranışçı Öğrenme Kuramları – Klasik Koşullanma
3) Davranışçı Öğrenme Kuramları – Edimsel Koşullanma
4) Davranışçı Öğrenme Kuramları – Edimsel Koşullanma
5) Sosyal – Bilişsel Öğrenme Kuramı
6) Sosyal – Bilişsel Öğrenme Kuramı
7) İşaret-Gestalt Kuramı
8) Ara Sınav
9) Sistematik Davranış Kuramı
10) Gestalt Kuramı
11) Bilgi İşleme Kuramı
12) Bilgi İşleme Kuramı
13) Nörofizyolojik Kuram
14) Nörofizyolojik Kuram

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Senemoğlu, Nuray. 2012. Gelişim Öğrenme ve Öğretim / Kuramdan Uygulamaya. 21. baskı. Ank.: PEGEM Yayını.
Ormrod, Jeanne Ellis. 2016. Öğrenme Psikolojisi. 6. basımdan çeviri. Çev. Editörü: Mustafa Baloğlu. Ank.: NOBEL yayıncılık.
Schunk, Dale H. 2014. Öğrenme Teorileri. 5. Basımdan Çeviri. Çev. Editörü: Muzaffer Şahin. Ank.: Nobel Yayıncılık.
Arık, İ. Alev. (1995). Öğrenme Psikolojisine Giriş. İstanbul: Der Yayınları. Aydın, Ayhan. ( 2000). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. İstanbul: Alfa Yayınları. Schultz, P. Duane ve Sydney Ellen Schultz. (2002). Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Yeşilyaprak, Binnur, Betül Aydın, Gürhan Can, Kurtman Ersanlı, Mustafa Kılıç, Şermin Külahoğlu, Bülent Öztürk, Filiz Bilge, Hadiye Küçükkaragöz, İbrahim Kısaç, İsa Korkmaz ve Mehmet Bilgin. (2003). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. (veya Eğitim Psikolojisi Gelişim-Öğrenme-Öğretim adı ile 2006 yılında yeniden basılan kaynak) Ankara: Pegem A Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Senemoğlu, Nuray. 2012. Gelişim Öğrenme ve Öğretim / Kuramdan Uygulamaya. 21. baskı. Ank.: PEGEM Yayını.
Ormrod, Jeanne Ellis. 2016. Öğrenme Psikolojisi. 6. basımdan çeviri. Çev. Editörü: Mustafa Baloğlu. Ank.: NOBEL yayıncılık.
Schunk, Dale H. 2014. Öğrenme Teorileri. 5. Basımdan Çeviri. Çev. Editörü: Muzaffer Şahin. Ank.: Nobel Yayıncılık.
Arık, İ. Alev. (1995). Öğrenme Psikolojisine Giriş. İstanbul: Der Yayınları. Aydın, Ayhan. ( 2000). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. İstanbul: Alfa Yayınları. Schultz, P. Duane ve Sydney Ellen Schultz. (2002). Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Yeşilyaprak, Binnur, Betül Aydın, Gürhan Can,

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme.
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1).
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme.
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme.
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme.
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme.
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme.
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme.
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme.
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme.
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme. 2
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1).
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme.
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme. 5
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme.
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme. 5
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme. 3
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme. 3
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme. 4
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme. 5
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Gözlem
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 3 48
Ödevler 1 6 6
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 124