RPDP212 Test Dışı Tekniklerİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Rehberlik ve Psikolojik DanışmanlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RPDP212
Ders İsmi: Test Dışı Teknikler
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AYTAÇ GÖĞÜŞ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. AYTAÇ GÖĞÜŞ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin, bireysel farklılıkları tanımlayabilmesi, bireyi tanıma tekniklerini kullanabilmesi ve spesifik olarak test dışı teknikleri kullanma ve değerlendirme becerisi geliştirmesidir.
Dersin İçeriği: Birey Ve Bireysellik, Bireysel Farklılıklar, Bireyi Tanıma Kavramı Ve Süreci, Test Ve Test Dışı Teknikler, Gözlem Ve Derecelendirme, Vaka Kaydı Ve Vaka İncelemesi, Kim Bu Tekniği, Otobiyografi, Görüşme, Anket, Envanter, Psikodrama Ve Sosyo-Drama, Oyun Terapisi, Testler Ve Sınıflaması, Yetenek Ve Başarı Karşılaştırması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1) Bireyi tanıma tekniklerinden test dışı tekniklerin kullanım amaçlarını açıklar.
2) 4) Test dışı tekniklerin geçerlik ve güvenirliklerini arttırmanın yollarını sıralar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) 2) Bireyi tanımada uygun test dışı teknikleri seçer ve uygular.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) 3) Test dışı tekniklerin sonuçlarını uygun bir şekilde yorumlar ve ilgili kişilerle paylaşır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin içerik ve işleyişi hakkında bilgilendirme. Bireyi tanıma nedir? Syllabus Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2015). Bireyi tanımada test dışı teknikler. Ankara, Nobel Yayıncılık. 1. Bölüm, 1- 20.
2) Bireyi tanıma tekniklerinin sınıflandırılması Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2015). Bireyi tanımada test dışı teknikler. Ankara, Nobel Yayıncılık. 3. Bölüm, 21- 48.
3) Bireysel farklar ve bireysel farkları etkileyen etmenler Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2015). Bireyi tanımada test dışı teknikler. Ankara, Nobel Yayıncılık. 2. Bölüm, 21- 48.
4) Anket – Kendini Tanıma Uygulamaları Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2015). Bireyi tanımada test dışı teknikler. Ankara, Nobel Yayıncılık. 7. Bölüm, 49- 76.
5) OTOBİYOGRAFİ Tekniği Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2015). Bireyi tanımada test dışı teknikler. Ankara, Nobel Yayıncılık. 5. Bölüm, 49- 76.
6) Olay Kaydı Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2015). Bireyi tanımada test dışı teknikler. Ankara, Nobel Yayıncılık. 4. Bölüm, 77- 90.
7) Gözlem Teknikleri Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2015). Bireyi tanımada test dışı teknikler. Ankara, Nobel Yayıncılık. 4. Bölüm, 77- 90.
8) VİZE & Kendini Anlatma Yöntemleri ile Bireyi Tanıma Teknikleri Işıkoğlu, N. (2005). Eğitimde nitel araştırma. Eğitim Araştırmaları, (20), 158- 165.
9) Problem Tarama – Kendini Tanıma Uygulamaları Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2015). Bireyi tanımada test dışı teknikler. Ankara, Nobel Yayıncılık. 6. Bölüm, 49- 76.
10) Görüşme Tekniği Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2015). Bireyi tanımada test dışı teknikler. Ankara, Nobel Yayıncılık. 6. Bölüm, 91-112.
11) Sosyometri Tekniği Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2015). Bireyi tanımada test dışı teknikler. Ankara, Nobel Yayıncılık. 7. Bölüm, 113-128. Aysan, F. (2004). İlköğretim 4. ve 5. sınıflarda okuyan öğrencilerin sosyal becerileri ve okul uyumu ile depresyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(8), 91- 107.
12) Drama ve Oyun Çakmakçı, E. & Özabacı, N. (2013). Drama yolu ile karar verme becerisinin kazandırılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(44), 18- 30. Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2015). Bireyi tanımada test dışı teknikler. Ankara, Nobel Yayıncılık. 6. Bölüm, 91-112.
13) Diğer Teknikler ve PDR Alanında Kullanılan Öğrenci Dosya Sistemi Camadan, F. & Sezgin, F. (2012). İlköğretim okulu müdürlerinin okul rehberlik hizmetlerine ilişkin görüşleri üzerine nitel bir araştırma. PDR: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(38), 199- 211.
14) Diğer Teknikler - Vaka incelemesi, ev ziyaretletleri, bibliyotperapi. Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2015). Bireyi tanımada test dışı teknikler. Ankara, Nobel Yayıncılık. 7. Bölüm, 129- 148. Vural Akar, R. & Cenkseven, F. (2005). Eğitim araştırmalarında örnek olay (vaka) çalışmaları: tanımı, türleri, aşamaları ve raporlaştırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 126- 139.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bireyi Tanıma Test Dışı Teknikler
Zeynep Karataş & Yasemin Yavuzer, Nobel Yayınları, 2015
Diğer Kaynaklar: Bireyi Tanıma Teknikleri
Cengiz Şahin (Editör), Pegem Akademi, 2015, Ankara

Bireyi Tanıma Teknikleri
İbrahim Ethem Özgüven, 2012 Nobel | 10. Basım, ISBN : 9786051333182

Danışma ve Rehberlikte Test Dışı Teknikler
Atılgan Erözkan 2014 Mentis ISBN: 9789944189095

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

2

3

Program Kazanımları
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme.
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1).
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme.
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme.
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme.
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme.
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme.
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme.
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme.
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme.
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme. 3
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1).
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme.
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme.
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme. 3
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme. 3
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme. 3
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme. 3
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme. 4
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme. 4
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 5 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ödevler 5 10 50
Ara Sınavlar 1 10 10
Juri 1 10 10
Toplam İş Yükü 98