RPDP322 RPD'de Program Geliştirmeİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Rehberlik ve Psikolojik DanışmanlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RPDP322
Ders İsmi: RPD'de Program Geliştirme
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi AYSEMİN DURAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi AYSEMİN DURAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Eğitimde program geliştirme, temel kavramlar, modeller; okul RPD programları ile ilişkisi, okul
RPD programlarının tarihçesi ve okul RPD program modelleri, okul RPD programlarının planlanması, okul RPD programlarının tasarlanması ve program etkinlikleri (hizmetler); okul RPD programlarının uygulanması ve değerlendirilmesi; psiko-eğitim programlarının geliştirilmesi ve uygulanması.
Dersin İçeriği: · Eğitim programına ilişkin temel kavramlar
. Program, eğitim programı, hedef, içerik, eğitim durumları, değerlendirme
· Program geliştirme modelleri
· Tyler’ın program modeli, Taba modeli,
· Okul rehberlik programı modellerini
· KOPDRPM, sonuç temelli rehberlik modeli,
Gelişimsel psikolojik danışma ve rehberlik modeli,
ASCA ulusal modeli, stratejik kapsamlı model,
Güçler temelli okul danışmanlığı modeli

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) · Programın öğelerini tanır.
2) · Program geliştirmeyi tanımlar.
3) · Program geliştirme modellerini tanır.
4) · Rehberlikte program geliştirme modellerini açıklar.
5) · Okul rehberlik programlarını inceler.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) · Bir okul rehberlik programı tasarlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) · Rehberlik ve program geliştirme ilişkisini açıklar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) · Okul rehberlik programı öğrenci yeterlikleri Gerekli okumalar
1) · Program, eğitim programı, hedef, içerik, eğitim durumları, değerlendirme İlgili okumalar
2) · Tyler’ın program modeli, Taba modeli, İlgili okumaların yapılması
3) · Tyler’ın program modeli, Taba modeli, İlgili okumaların yapılması
4) · KOPDRPM, sonuç temelli rehberlik modeli, gelişimsel psi-kolojik danışma ve rehberlik modeli, ASCA ulusal modeli, stratejik kapsamlı model, güçler temelli okul danışmanlığı modeli, alanlar/etkinlikler/ortaklar modeli ilgili okumaların yapılması
5) · KOPDRPM, sonuç temelli rehberlik modeli, gelişimsel psi-kolojik danışma ve rehberlik modeli, ASCA ulusal modeli, stratejik kapsamlı model, güçler temelli okul danışmanlığı modeli, alanlar/etkinlikler/ortaklar modeli ilgili okumalar
6) · Bilişsel alan taksonomisi, duyuşsal alan taksonomisi, psi-komotor alan taksonomisi ilgili okumalar
7) · Okul türlerine göre okul rehberlik programları ilgili okumalar
8) · Okul türlerine göre okul rehberlik programları ilgili okumalar
9) · Okul rehberlik programları, önleyici- gelişimsel rehberlik, iyileştirici hizmetler, destek hizmetleri ilgili okumalar
10) · Okul türlerine göre okul rehberlik programları ilgili okumalar
11) · Program değerlendirme, hedef yönelimli model, farklar modeli, amaçlardan bağımsız model, yanıtlayıcı model, eğitsel ustalık ve eleştiri modeli, dört düzeyli model ilgili okumalar
12) · Gysbers ve Henderson’un değerlendirme modeli, Rye ve Sparks’ın değerlendirme modeli, MEASURE modeli ilgili okumalar
13) · Gysbers ve Henderson’un değerlendirme modeli, Rye ve Sparks’ın değerlendirme modeli, MEASURE modeli ilgili okumalar
14) Rehberlik Program Önerisi Sunumu Sunum

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Sönmez, V. (2008). Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
• Erkan, S. (2017). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Program Geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
• Nazlı, S. (2016). Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programı. Ankara: Anı Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: • Sönmez, V. (2008). Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
• Erkan, S. (2017). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Program Geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
• Nazlı, S. (2016). Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programı. Ankara: Anı Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

6

4

7

Program Kazanımları
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme.
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1).
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme.
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme.
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme.
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme.
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme.
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme.
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme.
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme.
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme. 4
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1).
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 1
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme. 2
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme. 2
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme. 4
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme. 4
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme. 2
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme. 3
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme. 3
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme. 4
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Grup çalışması ve ödevi
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Grup Projesi
Sunum
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 30
Rapor Teslimi 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 3 3 9
Toplam İş Yükü 9