Dersin Amacı: |
Kullanıcı arayüzü tasarımı, insan ve bilgisayar sistemlerinin arasındaki bağlantı noktasıdır ve insan bilgisayar etkileşiminin çalışma alanlarından biridir. Bu nedenle arayüz tasarımı büyük öneme sahiptir. Dersin amacı öğrencilere kullanıcı arayüz tasarımı hakkında disiplinlerarası bir bakış açısı sağlamaktır. Öğrencilerin bu alana ilişkin prensipleri öğrenerek kullanılabilir ve etkili arayüz tasarımları ortaya çıkarmalarını sağlamaktır. Yalnızca görsel tasarım konusunda bilgi edinmeleri değil, aynı zamanda tasarım için araştırma yapma, kullanıcı ihtiyaçlarını belirleme, tasarım problemini ortaya koyma, tasarlama, test etme ve değerlendirme gibi süreçlerle birlikte tüm tasarım sürecini öğrenmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Arayüz tasarımının tanımı, tarihsel gelişimi, kullanım alanları, yararlanılan güncel teknolojiler, etkileşimlilik kavramı ve temel prensipleri, iyi bir arayüz tasarımının özellikleri ve önemi, kullanıcı odaklı tasarım, arayüz tasarımının temel prensipleri, tasarım süreci, veri görselleştirme, kullanılabilir nitelikteki tasarımların özellikleri, kullanılabilirlik testleri. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Arayüz tasarımının tanımı.
Kullanıcı deneyimi tasarımı. |
https://faculty.washington.edu/ajko/books/uist/theory.html.
https://www.interaction-design.org/literature/topics/ui-design.
Debbie Stone, Caroline Jarrett, Mark Woodroffe, Shailey Minocha-Morgan Kaufmann. User Interface Design and Evaluation.
|
2) |
Arayüz tasarımının kısa tarihçesi.
Kullanım alanları ve yararlanılan güncel teknolojiler.
Arayüz tasarımında kullanılabilecek tasarım programları.
|
https://faculty.washington.edu/ajko/books/uist/history.html. |
3) |
İyi bir arayüz tasarımının özellikleri ve önemi.
Kullanıcı odaklı tasarım. |
Donald A. Norman, The Design of Everyday Things.
Wilbert O. Galitz. The essential guide to user interface design: An introduction to GUI design principles and techniques.
|
4) |
Etkileşimlilik ve etkileşim tasarımı kavramları.
Etkileşimin temel prensipleri. |
Michael Salmond and Gavin Ambrose, The Fundamentals of Interactive Design. |
5) |
Arayüz tasarımında temel prensipler
Ben Shneiderman tarafından oluşturulan 8 altın kural |
İzlenecek videolar: https://www.coursera.org/learn/ui-design/lecture/XZTrX/design-principles-visibility-feedback-mappings-constraints
Okunacak ekstra kaynaklar: Bill Moggridge, Designing Interactions.
Apple OS X Human Interface Guidlines.
https://www.interaction-design.org/literature/article/shneiderman-s-eight-golden-rules-will-help-you-design-better-interfaces.
|
6) |
Tasarım Süreci: Araştırma, ihtiyaç analizi ve fikir geliştirme. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Jesse James Garrett, The Elements of User Experience: User-Centered Design for the Web and Beyond.
Ödev-2: Site haritası ve wireframe oluşturma.
|
7) |
Vize Sınavı. |
.. |
8) |
Tasarım Süreci: İçeriğin Düzenlenmesi,
Bilgi Mimarisi, Wireframe oluşturma.
|
Okunacak ekstra kaynaklar: Jesse James Garrett, The Elements of User Experience: User-Centered Design for the Web and Beyond.
Ödev-3: Site haritası ve wireframe oluşturma.
|
9) |
Tasarım süreci ve görsel iletişim:
Gestalt, Görsel tasarım ilkeleri.
|
Okunacak ekstra kaynaklar: Amy Arntson (2012). “Graphic Design Basics”
Ödev-4: Belirlenen ilkeleri kullanarak bir tasarım ortaya koyma.
|
10) |
Tasarım Süreci ve Görsel İletişim: Layout ve ızgara sistemi. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Gavib Ambrose and Paul Harris (2011). Layout.
Ödev-5: Web için kullanılabilecek bir layout oluşturulması |
11) |
Tasarım Süreci ve Görsel İletişim: Renk ve tipografi. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Ellen Lupton, Type on Screen.
Dave Wood, Interface Design.
Ödev-6: Renk ve tipografi çalışması.
|
12) |
Tasarım Süreci ve Görsel İletişim: Göstergebilim, ikonografi ve metafor.
Final projesinin açıklanması. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Dave Wood, Interface Design.
İzlenecek videolar: Key Principles of Visual Semiotics, Visible Language, User-interface and User-centered Design. https://www.youtube.com/watch?v=AeXjEUZNswY&t=3s
Sınıf Çalışması: Metaforlar üzerinden düşünerek bir konsept ortaya çıkarmak.
|
13) |
Tasarım Süreci ve Görsel İletişim: Arayüz tasarımında illüstrasyon, fotoğraf ve hareketli görüntü kullanımı.
Final projesi ile ilgili geri bildirim verilmesi. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Michael Salmond and Gavin Ambrose, The Fundamentals of Interactive Design. |
14) |
Arayüz tasarımı ve veri görselleştirme
Veri görselleştirme ve bilgi grafikleri.
Final projesi ile ilgili geri bildirim verilmesi.
|
Okunacak ekstra kaynaklar: Scott Murray, Interactive Data Visualization for the Web.
Stephen Few, Data visualization: Past, present, and future.
|
15) |
Arayüz tasarımı ve kullanılabilirlik.
Kullanılabilir nitelikteki tasarımların özellikleri. Kullanılabilirlik testleri.
Final projesi ile ilgili geri bildirim verilmesi. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Jakob Nielsen, 1999. Designing Web Usability: The Practice of Simplicity |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. |
|
10) |
Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|