Toplumsal ve Kültürel Çalışmalar (YL) (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | SOS530 | ||||||||
Ders İsmi: | Sinemada Toplumsal Temsiller | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ESRA KÖTEN | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste sosyolojik kavram ve olguların çeşitli sinema filmleri üzerinden tartışılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Modernizasyon, görünürlüğün dönüşümü, medyada temsiller, ulus-devlet, küreselleşme ve sınırlar, ırk, etnisite ve ayrımcılık, kentleşme, kentsel ayrışma, gündelik hayatın dönüşümü, ataerki, toplumsal cinsiyet, yoksulluk, toplumsal dışlanma gibi kavramların sinema filmleri ve makaleler üzerinden tartışılması |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Genel bir giriş | İzlence |
2) | Film: Modern Zamanlar (Charles Chaplin, 1936) | Kamil Orhan, “’Modern Zamanlar’ Filmi ve Dönemsel Bir Çalışma İlişkileri Yorumlaması”, Çalışma ve Toplum, 2010/1, ss. 133-152. |
3) | Film: 1984 (Michael Radford, 1984) | Serdar Öztürk, “Filmlerle Görünürlüğün Dönüşümü: Panoptikon, Süperpanoptikon, Sineptikon”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Bahar 2013, ss. 132-151. |
4) | Film: Truman Show (Peter Weir, 1998) | Didem Işıkoğlu, Gerçeğin Peşinde Günümüz Medyası ve İzleyicisine Bir Bakış: Truman Show”, İletişim Fakültesi Dergisi, ss. 616-625. Mikail Boz, “Truman Show”, Sinefil, ss. 20-23. |
5) | Film: Kaplumbağalar da Uçar (Bahman Ghobadi, 2004) | Ahmet Ergenç, “Bahman Ghobadi Sineması: Sınırlar ve Yollar”, Karaperde: İran Yönetmen Sineması Üzerine Okumalar, Ayrıntı, 2014, ss. 95-117. Nihat Nuyan, Sınırda Yaşam Siste Ölüm: Bahman Ghobadi Sineması Üzerine”, Karaperde: İran Yönetmen Sineması Üzerine Okumalar, Ayrıntı, 2014, ss. 28-43. |
6) | Film: Vavien (Yağmur-Durul Taylan, 2009) | Tuğba Elmacı, “Taşrada Gündelik Hayatın İdeolojisinin Vavien ve Süt Filmleri Perspektifinden Okunması”, Selçuk İletişim, ss. 161-173. |
7) | Film: Karanlıkta Uyananlar (Ertem Göreç, 1964) | Aslı Daldal, “Geleneksel Türk Solu’nun Toplumcu Sinemada Kadın Temsilleri: Karanlıkta Uyananlar”, 1960 Darbesi ve Türk Sinemasında Toplumsal Gerçekçilik, Homer, 2005, ss. 135-143. |
8) | Vize | |
9) | Film: Şoför Nebahat (Metin Erksan, 1959) | Nilay Ulusoy, “Bana Derler Şoför Nebahat: Bir Gelinlik Kızın Karşı Giysici Olarak Portresi, Doğu Batı Sinema Tutkusu I, ss. 197-211. |
10) | Film: Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü? (Ezel Akay, 2005) | Sezen Gürüf Başekim, “Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü Filminde Toplumsal Değişme ve Nostalji, Doğu Batı Sinema Tutkusu I, ss. 67-87. |
11) | Film: Sultan (Kartal Tibet, 1978) | Seçil Büker, “Film Ateşli Bir Öpüşmeyle Bitmiyor”, Kültür Fragmanları, Deniz Kandiyoti ve Ayşe Saktanber (der.), Metis, 2003, ss. 159-182. |
12) | Film: Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir (Imre Azem, 2011) | Leyla Bektaş, Belgeseller Aracılığıyla Kent Mekanının Dönüşümüne Bakmak, Doğu Batı Sinema Tutkusu IV, ss. 135-154. Didem Danış, “Kentsel Dönüşümün Arka Planı” |
13) | Film: Başka Semtin Çocukları (Aydın Bulut, 2009) | Bediz Yılmaz, “Türkiye’de Sınıfaltı: Nöbetleşe Yoksulluktan Müebbet Yoksulluğa” Hakan Yücel, “Varoşun Üç Hali”, Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi Cilt 4, Sayı 1, Mart 2016, ss. 53-84 |
14) | Film: Ağır Roman (Mustafa Altıoklar, 1997) | Nil Mutluer, “Kent: Bir Dışlama ve Kapsamı Alanı Olarak” |
15) | Final sınavı | Tüm kaynaklar |
Ders Notları / Kitaplar: | Kamil Orhan, “’Modern Zamanlar’ Filmi ve Dönemsel Bir Çalışma İlişkileri Yorumlaması”, Çalışma ve Toplum, 2010/1, ss. 133-152. Film: Modern Zamanlar (Charles Chaplin, 1936) Serdar Öztürk, “Filmlerle Görünürlüğün Dönüşümü: Panoptikon, Süperpanoptikon, Sineptikon”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Bahar 2013, ss. 132-151. Film: 1984 (Michael Radford, 1984) Didem Işıkoğlu, Gerçeğin Peşinde Günümüz Medyası ve İzleyicisine Bir Bakış: Truman Show”, İletişim Fakültesi Dergisi, ss. 616-625. Mikail Boz, “Truman Show”, Sinefil, ss. 20-23. Film: Truman Show (Peter Weir, 1998) Ahmet Ergenç, “Bahman Ghobadi Sineması: Sınırlar ve Yollar”, Karaperde: İran Yönetmen Sineması Üzerine Okumalar, Ayrıntı, 2014, ss. 95-117. Nihat Nuyan, Sınırda Yaşam Siste Ölüm: Bahman Ghobadi Sineması Üzerine”, Karaperde: İran Yönetmen Sineması Üzerine Okumalar, Ayrıntı, 2014, ss. 28-43. Film: Kaplumbağalar da Uçar (Bahman Ghobadi, 2004) Tuğba Elmacı, “Taşrada Gündelik Hayatın İdeolojisinin Vavien ve Süt Filmleri Perspektifinden Okunması”, Selçuk İletişim, ss. 161-173. Film: Vavien (Yağmur-Durul Taylan, 2009) Aslı Daldal, “Geleneksel Türk Solu’nun Toplumcu Sinemada Kadın Temsilleri: Karanlıkta Uyananlar”, 1960 Darbesi ve Türk Sinemasında Toplumsal Gerçekçilik, Homer, 2005, ss. 135-143. Film: Karanlıkta Uyananlar (Ertem Göreç, 1964) Nilay Ulusoy, “Bana Derler Şoför Nebahat: Bir Gelinlik Kızın Karşı Giysici Olarak Portresi, Doğu Batı Sinema Tutkusu I, ss. 197-211. Film: Şoför Nebahat (Metin Erksan, 1959) Sezen Gürüf Başekim, “Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü Filminde Toplumsal Değişme ve Nostalji, Doğu Batı Sinema Tutkusu I, ss. 67-87. Film: Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü? (Ezel Akay, 2005) Seçil Büker, “Film Ateşli Bir Öpüşmeyle Bitmiyor”, Kültür Fragmanları, Deniz Kandiyoti ve Ayşe Saktanber (der.), Metis, 2003, ss. 159-182. Film: Sultan (Kartal Tibet, 1978) Leyla Bektaş, Belgeseller Aracılığıyla Kent Mekanının Dönüşümüne Bakmak, Doğu Batı Sinema Tutkusu IV, ss. 135-154. Didem Danış, “Kentsel Dönüşümün Arka Planı” Film: Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir (Imre Azem, 2011) Bediz Yılmaz, “Türkiye’de Sınıfaltı: Nöbetleşe Yoksulluktan Müebbet Yoksulluğa” Hakan Yücel, “Varoşun Üç Hali”, Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi Cilt 4, Sayı 1, Mart 2016, ss. 53-84 Film: Başka Semtin Çocukları (Aydın Bulut, 2009) Nil Mutluer, “Kent: Bir Dışlama ve Kapsamı Alanı Olarak” Film: Ağır Roman (Mustafa Altıoklar, 1997) |
Diğer Kaynaklar: | Haftalık konularla ilgili ek okumalar ve filmler |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
3 |
2 |
4 |
5 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir. | ||||||||||
2) Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar. | ||||||||||
3) Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar. | ||||||||||
4) Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur. | ||||||||||
5) Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur. | ||||||||||
6) Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur. | ||||||||||
7) Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur. | ||||||||||
8) Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır. | ||||||||||
9) Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır. | ||||||||||
10) Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | ||||||||||
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir. | |
2) | Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar. | |
3) | Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar. | |
4) | Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur. | |
5) | Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur. | |
6) | Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur. | |
7) | Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur. | |
8) | Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır. | |
9) | Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır. | |
10) | Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | |
11) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur. |
Anlatım | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Okuma | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 16 |
Sunum / Seminer | 14 | 32 |
Ödevler | 13 | 48 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 |
Final | 1 | 20 |
Toplam İş Yükü | 168 |