Dersin Amacı: |
Dersin temel tasarım bölümünün amacı; öğrencilere temel tasarım düşünce ve üretim süreçlerini kavratarak mimari tasarıma giriş yapmalarını sağlamaktır. Dersin mimari tasarıma giriş bölümünde ise; mimari tasarıma ilişkin kavramların deneyimlenerek öğrenilmesi amacı için gözlem,eskiz ve maket çalışmaları yapılmaktadır. Alan analiz yeteneklerinin geliştirilmesi, insan mekan ilişkilerinde yöntemlerin irdelenmesi, algıyı basitleştirmek, tasarım yönünü açığa çıkarmak üzerine soyuttan somuta yönelen çalışmalar yapılarak tasarım algısını benimsemesi amaçlanır.
|
Dersin İçeriği: |
Bu ders, temel tasarım pratikleri ile birlikte mimari tasarıma giriş konularını kapsamaktadır. Dersin temel tasarım yönü; temel tasarım kavramları ve ilkeleri, soyutlama ve kavramsallaştırma, ilişkiler ve tasarım işlemleri ile sanat, mimarlık ve yapılı çevre bağlamında tasarım düşüncesi ve tasarım kavramları sözlüğüne giriş, tasarım fikirlerinin sunumunda algısal ve elle çalışma becerilerinin geliştirilmesini içerir. Tasarımın temel kavram ve ilkeleri, temel tasarıma yönelik üç boyutlu soyut düşünme mantığının geliştirilmesi, iki ve üç boyutlu strüktürel kompozisyonların oluşumunda temel tasarım becerilerinin kazandırılması, nokta-çizgi-yüzey-hacim ve mekan sözdizimine dayalı alıştırmaların yapılması temel süreçlerdir. Ders, tasarımla ilgili konuları içeren seminerler dizisi ile desteklenmektedir. Yukarıda belirtilen konulardaki seminerler ve tartışmalar, dersin ana yapısını oluşturan stüdyo üretimine bilgi sağlar. Öğrenciler her seminer öncesinde konuyla ilgili bir ön araştırma yaparlar. Dersin mimari tasarıma giriş bölümünde ise; öğrencinin stüdyoda aktif ve kontrollü çalışması hedefi doğrultusunda bireysel kritikler alınarak projelerin ilk aşamalarında ilerlemenin gözlemlenmesi sağlanır ve soyut verilerin kağıda işlenme yöntemleri çalışılır. Gözlem ve bakış açısı geliştirilir. Sandviç yöntemi ile hatalar üzerine öğrenci ile görüşülür. İstenen çalışmalar dijital ortamda paylaşılır ayrıca, stüdyo ortamında yazılı ve sözlü anlaşılır sadelikte, örnekler ile beslenerek ifade edilir.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dersin tanıtılması ve giriş / Temel Tasarım ve Mimarlık nedir ? Mimari Tasarıma Giriş konusunda bilgilendirme-Algı Çalışması |
Atölye Çalışması |
2) |
Nokta ve çizgi / Çizim egzersizleri
Nokta, Çizgi, Düzlem / Eskiz Çalışması
|
Atölye Çalışması-Tartışma |
3) |
Nokta ve Çizgi / Çizim ve Kolaj Egzersizleri / Oran-Orantı / Artistik Perspektif
Nokta, Çizgi, Düzlem / Maket Çalışması-Hacim Kavramına Giriş
|
Atölye Çalışması-Tartışma |
4) |
Form / 2 ve 3 boyutlu Tasarıma Giriş
Nokta, Çizgi, Düzlem / Maket Çalışması-Değişkenler
|
Atölye Çalışması-Tartışma |
5) |
Form / 2 ve 3 boyutlu Tasarıma Giriş
Örüntü Çalışması
|
Sunum-Atölye Çalışması-Tartışma |
6) |
Form / 2 ve 3 boyutlu Tasarıma Giriş / Işık-Ton
Çizim ve Örüntü Maketi Proje Teslimi
|
|
7) |
Doku/örüntü
Beden Mekan Hareket Ölçek Eskiz Çalışması
|
Sunum-Atölye Çalışması-Tartışma
|
8) |
Doku/örüntü
Beden Mekan Hareket Ölçek Maket Çalışması
|
Atölye Çalışması-Tartışma |
9) |
Malzeme- Örüntü- Strüktür-Modülarite
2 ve 3 boyutlu tasarım çalışmaları
Hacim-Mekan Eskiz Çalışması
|
Sunum-Atölye Çalışması-Tartışma |
10) |
Malzeme- Örüntü- Strüktür-Modülarite
2 ve 3 boyutlu tasarım çalışmaları
Hacim-Mekan Eskiz Çalışması
|
Atölye Çalışması-Tartışma |
11) |
İnsan bedeni-oran-ölçü / 2 ve 3 boyutlu tasarım çalışmaları
Hacim-Mekan Maket Çalışması
|
Sunum-Atölye Çalışması-Tartışma
|
12) |
İnsan bedeni-oran-ölçü / 2 ve 3 boyutlu tasarım çalışmaları
Hacim-Mekan Maket Çalışması
|
Atölye Çalışması-Tartışma |
13) |
İnsan bedeni-oran-ölçü / 2 ve 3 boyutlu tasarım çalışmaları
Hacim-Mekan Çalışmaları
|
Atölye Çalışması-Tartışma |
14) |
İnsan bedeni-oran-ölçü / 2 ve 3 boyutlu tasarım çalışmaları
Final Teslimi (Mekan Üretimi Sunum Paftası)
|
Atölye Çalışması-Tartışma |
Ders Notları / Kitaplar: |
Ders Yürütücüsünün Ders Notları ve Görselleri |
Diğer Kaynaklar: |
Farrelly, L., Mimarlığın Temelleri, Literatür Yayınları, 2011.
Corbusier, L., “Mimarlık Öğrencileriyle Söyleşi”, Yapı Kredi Yayınları, 2007.
Kuban, D., Mimarlık Kavramları, YEM Yayınevi, 1998
Kıran, A., Polatoğlu, Ç., Bina Bilgisine Giriş, YTÜ, 2011
Ders Yürütücüsünün Ders Notları, Seminer Ders Notları ve Görselleri
Dijital Bilgi Kaynakları
Sürmelioglu, Yeşim. 2021. Öğretimde Tasarım Odaklı Düşünme Ölçeğinin Geliştirilmesi.
Kürtüncü, Burçin. 2018. Diyagram: Mimalrıkta bir düşünme, tasarlama ve temsil aracı
Öztürk,Farahnaz,Ayşe.2015. Mimarlıkta temel tasarım eğitim yöntemi olarak biyotaklit
Gültekin, Akgün,Asiye. 2015. Mimaöri Tasarımda Yaratıcılık ve Cinsiyet
Yurtsever, Bengi.2011. Mimarlık Eğitiminde Eleştirel Düşünme Becerisinin Rolü: Birinci Yıl Tasarım Eğitimi
Yurt, Deniz,Yaprak. 2020. Tasarım Stüdyosu Eğitiminde Fikir Üretme Sürecinde Kullanılan Yöntemlerin ve Karşılaşılan Problemlerin Öğrenci Bakış Açısıyla İncelenmesi
Almaç,Bihter. 2023. Varoluşsal olarak Sakar olan mimarlıklar: Çizimin Ehlileştirilmemiş Evreni. Ege Mimarlık.
Yalıner et,al. 2018. Dokuz Eylül Üniversitesi. Noktadan Mekana 2. Yalın Yayıncılık
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
İç mimarlık alanında tasarım ve üretim yöntemlerinde kavramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir |
2 |
2) |
Sanatsal ve kültürel değerleri tasarım sürecinde kullanır |
2 |
3) |
İç mimarlık alanında malzeme ve üretim teknolojilerine ilişkin çağdaş bilgileri kullanır |
2 |
4) |
Tasarım sorunlarını, eleştirel bir bakış açısı ve analitik düşünerek, özgün çözümlere ulaştırma becerisine sahiptir |
2 |
5) |
Takım çalışmaları konusunda uyum ve etkinlik bilincine sahiptir |
2 |
6) |
Proje uygulamaları aşamasında üretime katılım ve mesleki deneyim gösterir |
2 |
7) |
Öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında sürekli kendini geliştirir |
|
8) |
Meslek etiği ve ilgili kanun, yönetmelikler hakkında bilgi ve bilinç sahibidir |
2 |