MİMB101 Tasarım-1İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İç Mimarlık ve Çevre TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMB101
Ders İsmi: Tasarım-1
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 14 9 14
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÖZGÜN ARIN
Dersi Veren(ler):




Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı:
Dersin temel tasarım bölümünün amacı; öğrencilere temel tasarım düşünce ve üretim süreçlerini kavratarak mimari tasarıma giriş yapmalarını sağlamaktır. Dersin mimari tasarıma giriş bölümünde ise; mimari tasarıma ilişkin kavramların deneyimlenerek öğrenilmesi amacı için gözlem,eskiz ve maket çalışmaları yapılmaktadır. Alan analiz yeteneklerinin geliştirilmesi, insan mekan ilişkilerinde yöntemlerin irdelenmesi, algıyı basitleştirmek, tasarım yönünü açığa çıkarmak üzerine soyuttan somuta yönelen çalışmalar yapılarak tasarım algısını benimsemesi amaçlanır.


Dersin İçeriği: Bu ders, temel tasarım pratikleri ile birlikte mimari tasarıma giriş konularını kapsamaktadır. Dersin temel tasarım yönü; temel tasarım kavramları ve ilkeleri, soyutlama ve kavramsallaştırma, ilişkiler ve tasarım işlemleri ile sanat, mimarlık ve yapılı çevre bağlamında tasarım düşüncesi ve tasarım kavramları sözlüğüne giriş, tasarım fikirlerinin sunumunda algısal ve elle çalışma becerilerinin geliştirilmesini içerir. Tasarımın temel kavram ve ilkeleri, temel tasarıma yönelik üç boyutlu soyut düşünme mantığının geliştirilmesi, iki ve üç boyutlu strüktürel kompozisyonların oluşumunda temel tasarım becerilerinin kazandırılması, nokta-çizgi-yüzey-hacim ve mekan sözdizimine dayalı alıştırmaların yapılması temel süreçlerdir. Ders, tasarımla ilgili konuları içeren seminerler dizisi ile desteklenmektedir. Yukarıda belirtilen konulardaki seminerler ve tartışmalar, dersin ana yapısını oluşturan stüdyo üretimine bilgi sağlar. Öğrenciler her seminer öncesinde konuyla ilgili bir ön araştırma yaparlar. Dersin mimari tasarıma giriş bölümünde ise; öğrencinin stüdyoda aktif ve kontrollü çalışması hedefi doğrultusunda bireysel kritikler alınarak projelerin ilk aşamalarında ilerlemenin gözlemlenmesi sağlanır ve soyut verilerin kağıda işlenme yöntemleri çalışılır. Gözlem ve bakış açısı geliştirilir. Sandviç yöntemi ile hatalar üzerine öğrenci ile görüşülür. İstenen çalışmalar dijital ortamda paylaşılır ayrıca, stüdyo ortamında yazılı ve sözlü anlaşılır sadelikte, örnekler ile beslenerek ifade edilir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 2 ve 3 boyutlu düşünme becerisi kazandırmak
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Temel tasarım kavramlarını algılama ve kullanabilme becerisi kazandırmak
2) Düşündüğünü ve gördüğünü çizebilme yetisi kazandırmak
3) Bir tasarım problemini anlama, çözüm üretme ve özgün tasarım geliştirme süreçlerini kavratmak
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) İnsan bedeni ile ilişkili oranları kavratmak
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtılması ve giriş / Temel Tasarım ve Mimarlık nedir ? Mimari Tasarıma Giriş konusunda bilgilendirme-Algı Çalışması Atölye Çalışması
2) Nokta ve çizgi / Çizim egzersizleri Nokta, Çizgi, Düzlem / Eskiz Çalışması Atölye Çalışması-Tartışma
3) Nokta ve Çizgi / Çizim ve Kolaj Egzersizleri / Oran-Orantı / Artistik Perspektif Nokta, Çizgi, Düzlem / Maket Çalışması-Hacim Kavramına Giriş Atölye Çalışması-Tartışma
4) Form / 2 ve 3 boyutlu Tasarıma Giriş Nokta, Çizgi, Düzlem / Maket Çalışması-Değişkenler Atölye Çalışması-Tartışma
5) Form / 2 ve 3 boyutlu Tasarıma Giriş Örüntü Çalışması Sunum-Atölye Çalışması-Tartışma
6) Form / 2 ve 3 boyutlu Tasarıma Giriş / Işık-Ton Çizim ve Örüntü Maketi Proje Teslimi
7) Doku/örüntü Beden Mekan Hareket Ölçek Eskiz Çalışması Sunum-Atölye Çalışması-Tartışma
8) Doku/örüntü Beden Mekan Hareket Ölçek Maket Çalışması Atölye Çalışması-Tartışma
9) Malzeme- Örüntü- Strüktür-Modülarite 2 ve 3 boyutlu tasarım çalışmaları Hacim-Mekan Eskiz Çalışması Sunum-Atölye Çalışması-Tartışma
10) Malzeme- Örüntü- Strüktür-Modülarite 2 ve 3 boyutlu tasarım çalışmaları Hacim-Mekan Eskiz Çalışması Atölye Çalışması-Tartışma
11) İnsan bedeni-oran-ölçü / 2 ve 3 boyutlu tasarım çalışmaları Hacim-Mekan Maket Çalışması Sunum-Atölye Çalışması-Tartışma
12) İnsan bedeni-oran-ölçü / 2 ve 3 boyutlu tasarım çalışmaları Hacim-Mekan Maket Çalışması Atölye Çalışması-Tartışma
13) İnsan bedeni-oran-ölçü / 2 ve 3 boyutlu tasarım çalışmaları Hacim-Mekan Çalışmaları Atölye Çalışması-Tartışma
14) İnsan bedeni-oran-ölçü / 2 ve 3 boyutlu tasarım çalışmaları Final Teslimi (Mekan Üretimi Sunum Paftası) Atölye Çalışması-Tartışma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Yürütücüsünün Ders Notları ve Görselleri
Diğer Kaynaklar: Farrelly, L., Mimarlığın Temelleri, Literatür Yayınları, 2011.
Corbusier, L., “Mimarlık Öğrencileriyle Söyleşi”, Yapı Kredi Yayınları, 2007.
Kuban, D., Mimarlık Kavramları, YEM Yayınevi, 1998
Kıran, A., Polatoğlu, Ç., Bina Bilgisine Giriş, YTÜ, 2011
Ders Yürütücüsünün Ders Notları, Seminer Ders Notları ve Görselleri
Dijital Bilgi Kaynakları
Sürmelioglu, Yeşim. 2021. Öğretimde Tasarım Odaklı Düşünme Ölçeğinin Geliştirilmesi.
Kürtüncü, Burçin. 2018. Diyagram: Mimalrıkta bir düşünme, tasarlama ve temsil aracı
Öztürk,Farahnaz,Ayşe.2015. Mimarlıkta temel tasarım eğitim yöntemi olarak biyotaklit
Gültekin, Akgün,Asiye. 2015. Mimaöri Tasarımda Yaratıcılık ve Cinsiyet
Yurtsever, Bengi.2011. Mimarlık Eğitiminde Eleştirel Düşünme Becerisinin Rolü: Birinci Yıl Tasarım Eğitimi
Yurt, Deniz,Yaprak. 2020. Tasarım Stüdyosu Eğitiminde Fikir Üretme Sürecinde Kullanılan Yöntemlerin ve Karşılaşılan Problemlerin Öğrenci Bakış Açısıyla İncelenmesi
Almaç,Bihter. 2023. Varoluşsal olarak Sakar olan mimarlıklar: Çizimin Ehlileştirilmemiş Evreni. Ege Mimarlık.
Yalıner et,al. 2018. Dokuz Eylül Üniversitesi. Noktadan Mekana 2. Yalın Yayıncılık

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

5

3

Program Kazanımları
1) İç mimarlık alanında tasarım ve üretim yöntemlerinde kavramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir
2) Sanatsal ve kültürel değerleri tasarım sürecinde kullanır
3) İç mimarlık alanında malzeme ve üretim teknolojilerine ilişkin çağdaş bilgileri kullanır
4) Tasarım sorunlarını, eleştirel bir bakış açısı ve analitik düşünerek, özgün çözümlere ulaştırma becerisine sahiptir
5) Takım çalışmaları konusunda uyum ve etkinlik bilincine sahiptir
6) Proje uygulamaları aşamasında üretime katılım ve mesleki deneyim gösterir
7) Öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında sürekli kendini geliştirir
8) Meslek etiği ve ilgili kanun, yönetmelikler hakkında bilgi ve bilinç sahibidir

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç mimarlık alanında tasarım ve üretim yöntemlerinde kavramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir 2
2) Sanatsal ve kültürel değerleri tasarım sürecinde kullanır 2
3) İç mimarlık alanında malzeme ve üretim teknolojilerine ilişkin çağdaş bilgileri kullanır 2
4) Tasarım sorunlarını, eleştirel bir bakış açısı ve analitik düşünerek, özgün çözümlere ulaştırma becerisine sahiptir 2
5) Takım çalışmaları konusunda uyum ve etkinlik bilincine sahiptir 2
6) Proje uygulamaları aşamasında üretime katılım ve mesleki deneyim gösterir 2
7) Öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında sürekli kendini geliştirir
8) Meslek etiği ve ilgili kanun, yönetmelikler hakkında bilgi ve bilinç sahibidir 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Rol oynama
Seminer
Soru cevap/ Tartışma
Sosyal Faaliyet
Teknik gezi
Tez Hazırlama
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması
Web Tabanlı Öğrenme
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama
Gözlem
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Raporlama
Akran Değerlendirmesi
Bilgisayar Destekli Sunum
Uzman / Jüri Değerlendirmesi
Örnek olay sunma
Yarışma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ara Sınavlar 25 % 45
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 16 224
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ödevler 25 5 125
Ara Sınavlar 1 5 5
Final 2 10 20
Toplam İş Yükü 430