MİMB123 Sanat Tarihi ve Mimarlıkİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMB123
Ders İsmi: Sanat Tarihi ve Mimarlık
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ALPER MAZMAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. ÖMER EREN KOYUNOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mimarlık ve sanat tarihi hakkında temel bilgiler vermek.
Dersin İçeriği: Mimarlık ve sanat tarihi, kentsel gelişim tarihi boyunca öğretilir. MÖ 9000'den kalma antik dünya mimarisini, mimarinin ilkel gelişimi ile kavramak amaçlanmaktadır. Gordon Child'ın kentsel tanımlamaya ilişkin 10 gereksinimini kavraması amaçlanmaktadır. Höyükten kent kavramına geçişi kavrayabilme. Tarih öncesi, antik, İstanbul ve Roma şehirleri arasındaki karşılaştırma Ortaçağ ve Rönesans kapsamındadır. Bu konular öğrencilere akademik metin hazırlama tekniği kapsamında öğretilir. Dersin sonunda öğrenciler iki akademik makale tamamlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1-Mimarlığın temel kavramlarını öğrenir 2-Temel sanat kavramlarını öğrenir 3-Sanat ve mimarlık tarihinin zaman çizelgesini öğrenir 4-Mimarlık ve sanat tarihi üzerine akademik makale hazırlama becerisi kazanmak 5-Alandaki güncel yayınları öğrenmek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders tanıtılır. Dersin hedefleri açıklanmaktadır. Kaynaklar tanıtıldı. Bir mobil iletişim ağı kurarak öğrencilerle pratik iletişim sorunu çözülür. Pelin Derviş, Bülent Tanju, Uğur Tanyeli, Becoming Istanbul, by Salt Galata, İstanbul,2015. (for foreing students)
2) İlkçağda İlk Şehirler ve Mimari MÖ 9000-MÖ.1000 -1 -TERMINOLOJY çeşitli akademik kaynaklardan hazırlanan ders slaytları ve ders notları
3) İlkçağda İlk Şehirler ve Mimari MÖ 9000-MÖ.1000 -2 -TERMINOLOJY çeşitli akademik kaynaklardan hazırlanan ders slaytları ve ders notları
4) EGE BÖLGESİ Eski Yunanca-1 -TERMİNOLOJİ çeşitli akademik kaynaklardan hazırlanan ders slaytları ve ders notları
5) EGE BÖLGESİ Eski Yunanca-2 -TERMİNOLOJİ çeşitli akademik kaynaklardan hazırlanan ders slaytları ve ders notları
6) Arkaik Yunan Kentleri-Geç Yunan-Helenistik Şehirler -TERMİNOLOJİ çeşitli akademik kaynaklardan hazırlanan ders slaytları ve ders notları
7) Akademik makale nasıl hazırlanır? (sanat ve mimari) - bir cümlede terminoloji kullanma Natalia B. Teteriatnikov, “The Mosaics of the Eastern Arch of Hagia Sophia in Constantinople: Program and Liturgy”, Gesta , Vol. 52, No. 1, 2013. Kathleen M. Kenyon, “Excavations at Jericho”, The Journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland, Vol. 84, No. ½, 1954. Klaus SCHMIDT, “Göbekli Tepe, Southeastern Turkey: A Preliminary Report on the 1995-1999 Excavations” Paléorient, Vol. 26, No. 1, 2000. Gretchen E. Meyers, “Vitruvius and the Origins of Roman Spatial Rhetoric”, Memoirs of the American Academy in Rome, Vol. 50, 2005. John Fitchen, “Building Cheops' Pyramid”,Journal of the Society of Architectural Historians, Vol. 37, No. 1, 1978.
8) SINAV-1 akademik bildirisi-1
9) Antik İtalya ve Roma -TERMİNOLOJİ çeşitli akademik kaynaklardan hazırlanan ders slaytları ve ders notları
10) İstanbul'un Arkeolojik ve Topografik Yapısı çeşitli akademik kaynaklardan hazırlanan ders slaytları ve ders notları
11) Erken Hıristiyan Sanatı ve Mimarisi çeşitli akademik kaynaklardan hazırlanan ders slaytları ve ders notları
12) Ortaçağ Sanatı (Bizans, Avrupa) çeşitli akademik kaynaklardan hazırlanan ders slaytları ve ders notları
13) Rönesans (Avrupa) çeşitli akademik kaynaklardan hazırlanan ders slaytları ve ders notları
14) Final sınavı-akademik makale-2 Diane Finiello Zervas, “Filippo Brunelleschi's Political Career”, The Burlington Magazine, Vol. 121, No. 919,1979. Howard Saalman, “Filippo Brunelleschi: Capital Studies”, The Art Bulletin, Vol. 40, No. 2, 1958. Koichi Toyama, “Brunelleschi's Ram”,The Burlington Magazine, Vol. 136, No. 1101, 1994. Barry Jones, Andrea Sereni and Massimo Ricci, “Building Brunelleschi's Dome: A Practical Methodology Verified by Experiment”, Journal of the Society of Architectural Historians , Vol. 69, No. 1, 2010 Roger Tarr, “Brunelleschi and Donatello: Placement and Meaning in Sculpture”, Artibus et Historiae, Vol. 16, No. 32, 1995. Barry Jones, Andrea Sereni and Massimo Ricci, “Building Brunelleschi's Dome: A practical methodology verified by experiment”, Construction History, Vol. 23 2008. MARGARET HAINES, “MYTH AND MANAGEMENT IN THE CONSTRUCTION OF BRUNELLESCHI'S CUPOLA”, I Tatti Studies in the Italian Renaissance, Vol. 14/15, 2011-2012. Charles Burroughs, “Grammar and Expression in Early Renaissance Architecture: Brunelleschi and Alberti”, RES: Anthropology and Aesthetics, No. 34,1998.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Natalia B. Teteriatnikov, “The Mosaics of the Eastern Arch of Hagia Sophia in Constantinople: Program and Liturgy”, Gesta , Vol. 52, No. 1, 2013.

Kathleen M. Kenyon, “Excavations at Jericho”, The Journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland,
Vol. 84, No. ½, 1954.

Klaus SCHMIDT, “Göbekli Tepe, Southeastern Turkey: A Preliminary Report on the 1995-1999 Excavations”
Paléorient, Vol. 26, No. 1, 2000.

Gretchen E. Meyers, “Vitruvius and the Origins of Roman Spatial Rhetoric”, Memoirs of the American Academy in Rome, Vol. 50, 2005.

John Fitchen, “Building Cheops' Pyramid”,Journal of the Society of Architectural Historians, Vol. 37, No. 1, 1978.

Diane Finiello Zervas, “Filippo Brunelleschi's Political Career”,
The Burlington Magazine, Vol. 121, No. 919,1979.

Howard Saalman, “Filippo Brunelleschi: Capital Studies”,
The Art Bulletin, Vol. 40, No. 2, 1958.

Koichi Toyama, “Brunelleschi's Ram”,The Burlington Magazine, Vol. 136, No. 1101, 1994.

Barry Jones, Andrea Sereni and Massimo Ricci, “Building Brunelleschi's Dome: A Practical Methodology Verified by Experiment”,
Journal of the Society of Architectural Historians , Vol. 69, No. 1, 2010

Roger Tarr, “Brunelleschi and Donatello: Placement and Meaning in Sculpture”, Artibus et Historiae, Vol. 16, No. 32, 1995.

Barry Jones, Andrea Sereni and Massimo Ricci, “Building Brunelleschi's Dome: A practical methodology verified by experiment”, Construction History, Vol. 23 2008.

MARGARET HAINES, “MYTH AND MANAGEMENT IN THE CONSTRUCTION OF BRUNELLESCHI'S CUPOLA”,
I Tatti Studies in the Italian Renaissance, Vol. 14/15, 2011-2012.

Charles Burroughs, “Grammar and Expression in Early Renaissance Architecture: Brunelleschi and Alberti”,
RES: Anthropology and Aesthetics, No. 34,1998.
Diğer Kaynaklar: Natalia B. Teteriatnikov, “The Mosaics of the Eastern Arch of Hagia Sophia in Constantinople: Program and Liturgy”, Gesta , Vol. 52, No. 1, 2013.

Kathleen M. Kenyon, “Excavations at Jericho”, The Journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland,
Vol. 84, No. ½, 1954.

Klaus SCHMIDT, “Göbekli Tepe, Southeastern Turkey: A Preliminary Report on the 1995-1999 Excavations”
Paléorient, Vol. 26, No. 1, 2000.

Gretchen E. Meyers, “Vitruvius and the Origins of Roman Spatial Rhetoric”, Memoirs of the American Academy in Rome, Vol. 50, 2005.

John Fitchen, “Building Cheops' Pyramid”,Journal of the Society of Architectural Historians, Vol. 37, No. 1, 1978.

Diane Finiello Zervas, “Filippo Brunelleschi's Political Career”,
The Burlington Magazine, Vol. 121, No. 919,1979.

Howard Saalman, “Filippo Brunelleschi: Capital Studies”,
The Art Bulletin, Vol. 40, No. 2, 1958.

Koichi Toyama, “Brunelleschi's Ram”,The Burlington Magazine, Vol. 136, No. 1101, 1994.

Barry Jones, Andrea Sereni and Massimo Ricci, “Building Brunelleschi's Dome: A Practical Methodology Verified by Experiment”,
Journal of the Society of Architectural Historians , Vol. 69, No. 1, 2010

Roger Tarr, “Brunelleschi and Donatello: Placement and Meaning in Sculpture”, Artibus et Historiae, Vol. 16, No. 32, 1995.

Barry Jones, Andrea Sereni and Massimo Ricci, “Building Brunelleschi's Dome: A practical methodology verified by experiment”, Construction History, Vol. 23 2008.

MARGARET HAINES, “MYTH AND MANAGEMENT IN THE CONSTRUCTION OF BRUNELLESCHI'S CUPOLA”,
I Tatti Studies in the Italian Renaissance, Vol. 14/15, 2011-2012.

Charles Burroughs, “Grammar and Expression in Early Renaissance Architecture: Brunelleschi and Alberti”,
RES: Anthropology and Aesthetics, No. 34,1998.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 3
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 3
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 3
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum
Raporlama
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 11 2 22
Sunum / Seminer 1 2 2
Ödevler 2 2 4
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 60