MİMB142 Yapı-Teknoloji-1İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMB142
Ders İsmi: Yapı-Teknoloji-1
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 3
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi EDA ÖZSOY
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi EDA ÖZSOY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yapı ve yapım sistemlerini, problem tanımlama ve çözüm üretme yaklaşımıyla tanıtmak, yapıya etki eden yükler ve bu yükleri taşıyacak zemin tipleri ile bir yapıda, yüklerin güvenli bir şekilde zemine iletilmesi için ne tür çözümlerin üretilebileceğini anlatmak. Yapım sistemi elemanı olarak iç/ dış duvar elemanlarını ve döşeme türlerini tanımak. Yapı elemanı yaklaşımı ile merdiven ve çatı çözümlerine yaklaşımları öğrenmek.
Dersin İçeriği: Zemin ve zemin türleri, arazi türleri ve yüksek eğimli arazilerde alınması gereken önlemler, yük kavramı, yüklenme kavramı ve yük türleri, yapıda yük dağılımı ve yüklerin güvenli bir şekilde zemine iletilmesi, temel türleri, yığma yapım yöntemleri ve malzemeleri, karkas yapım yöntemleri ve malzemeleri, zemin suyu ve alınacak önlemler, yapı kabuğu ve yapı iç bölücü elemanları, düşey yapı elemanlarında boşluklar ve basit çatı çözümleri, merdiven hesabı.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1- Yapı tasarım ilkeleri; “yönlenme”, “arazi ve zemin tipi”, “taşıyıcı sistem” kavramları oluşturulacaktır.
2) 2- Temel türleri ve hangi zeminde ne tür temel kullanılması gerektiği konusunda bilinç oluşacaktır.
3) 3- Yapıdaki yatay ve düşey bölücü çözümler seçilebilecek ve tasarlanabilecektir.
4) 4- Merdiven ve çatı hakkında genel prensip yaklaşımlarını öğrenecek dikey ve yatay bölücüler üzerindeki boşluklar tasarlanabilecektir.
5) 5- Yapı kabuğu oluşumu hakkında bilgi sahibi olacaktır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) GİRİŞ, KONUNUN TANITIMI Giriş – ders işleniş süreci ve gereklilikler, kaynak bilgisi. Yapı ve bina kavramları, kullanıcı-bina-çevre ilişkisi, çevresel etmenler. Yapım sistemleri, (yığma – karkas) hakkında bilgilendirme. Ahşap karkas sistemler, çelik karkas sistemler, hibrit sistemler. Yapım sistemlerinin bütünleşmesi. Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu
2) Yapıda yük dağılımı ve yüklerin güvenli bir şekilde zemine iletilmesi. Zemin ve zemin türleri, arazi türleri ve yüksek eğimli arazilerde alınması gereken önlemler, yük kavramı, yüklenme kavramı ve yük türleri. Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu YAPIM Malzemeler İlkeler Yöntemler Çözümler, H. Çetin TÜRKÇÜ
3) Temeller, temel türleri. düşey taşıyıcılar, Ödev konularının incelenmesi Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu
4) Yapı kabuk elemanı olarak duvarlar, iç bölücüler, duvarlarda boşluk geçme koşul ve elemanları Uygulama: Yığma ve karkas yapı temel planı ve kesitleri 1/50, Ödev konularının dağıtımı Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu MİMARLIKTA YAPI-YAPIM, Prof. DR. Erkin ERTEN, Birsen Yayınevi
5) Yatay taşıyıcılar, basit (plak) döşemeler. B.A. Döşeme tipleri. Kalıp ve tavan planları Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu YAPI 1 2 3 4, Sedat Hakkı Eldem, Murat Soygeniş
6) Uygulama: Asmolen döşeme, kalıp planı ve kesitleri 1/50 Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu
7) Tasarım 2 ve ilgili mimari tasarım projelerinin sistem çözümlerinin değerlendirilmesi (Vise değerlendirmesi kapsamında)
8) Merdiven hesabı ve tasarımı ilkeleri Uygulama: Tek kol merdiven çizimi 1/50
9) Final Sınavı
10) Ödev Sunumları
11) Ödev Sunumları
12) MİMARİ PROJE STÜDYOLARI ile ilgili PROJE TASHİH OTURUMU I
13) MİMARİ PROJE STÜDYOLARI ile ilgili PROJE TASHİH OTURUMU II
14) MİMARİ PROJE STÜDYOLARI ile ilgili PROJE TASHİH OTURUMU III

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Evet
Diğer Kaynaklar: Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu

- MİMARLIKTA YAPI-YAPIM, Prof. DR. Erkin ERTEN, Birsen Yayınevi
-YAPI 1 2 3 4, Sedat Hakkı Eldem, Murat Soygeniş
- ÇOK KATLI YÜKSEK YAPILARDA TAŞIYICI SİSTEMLER, Aydan ÖZGEN, Ayşin SEV, Birsen Yayınevi
- ÇAĞDAŞ TAŞIYICI SİSTEMLER, Prof. Dr. H. Çetin TÜRKÇÜ, Birsen Yayınevi
- YAPIM Malzemeler İlkeler Yöntemler Çözümler, H. Çetin TÜRKÇÜ
- ÇİZİMLERLE BİNA YAPIM REHBERİ, Francis D. K. Ching ve Cassandra Adams, YEM Yayın,
- ÇATILAR, Nihat Toydemir ve Ülger Bulut, , YEM Yayın,
- YAPIM, Çetin Türkçü, , Mimarlar Odası İzmir Şubesi Yayını, 1998
- Merdivenler, Abdullah Sarı
- Building structures illustrated, Patterns, Systems, And Design, Francis D.K. Ching, Barry S. Onouye, Douglas Zuberbuhler
- Building Contruction Handbook R. Chudley, Roger Greeno
- Building Construction Illustrated, Francis D.K. Ching and Cassandra Adams
-The Structural Basis of Architecture, Bjorn N. Sandaker, Arne P. Eggen And Mark R. Cruvellier
-Mimarlık Teknolojisine Giriş, Silver Mc Lean
- Strüktür Sistemleri, Heino Engel
- İnternet, firma katalogları, konularla ilgili tezler, konuya ilişkin inşaat ve yapım uygulamaları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 3
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 3
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 3
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 10
Sunum 4 % 10
Projeler 1 % 30
Final 1 % 30
Bütünleme Pratik 4 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 6 72
Proje 3 10 30
Ödevler 3 10 30
Ara Sınavlar 1 3 3
Juri 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 180