Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MİMB142 | ||||||||
Ders İsmi: | Yapı-Teknoloji-1 | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR-EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi EDA ÖZSOY | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi EDA ÖZSOY |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Yapı ve yapım sistemlerini, problem tanımlama ve çözüm üretme yaklaşımıyla tanıtmak, yapıya etki eden yükler ve bu yükleri taşıyacak zemin tipleri ile bir yapıda, yüklerin güvenli bir şekilde zemine iletilmesi için ne tür çözümlerin üretilebileceğini anlatmak. Yapım sistemi elemanı olarak iç/ dış duvar elemanlarını ve döşeme türlerini tanımak. Yapı elemanı yaklaşımı ile merdiven ve çatı çözümlerine yaklaşımları öğrenmek. |
Dersin İçeriği: | Zemin ve zemin türleri, arazi türleri ve yüksek eğimli arazilerde alınması gereken önlemler, yük kavramı, yüklenme kavramı ve yük türleri, yapıda yük dağılımı ve yüklerin güvenli bir şekilde zemine iletilmesi, temel türleri, yığma yapım yöntemleri ve malzemeleri, karkas yapım yöntemleri ve malzemeleri, zemin suyu ve alınacak önlemler, yapı kabuğu ve yapı iç bölücü elemanları, düşey yapı elemanlarında boşluklar ve basit çatı çözümleri, merdiven hesabı. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | GİRİŞ, KONUNUN TANITIMI Giriş – ders işleniş süreci ve gereklilikler, kaynak bilgisi. Yapı ve bina kavramları, kullanıcı-bina-çevre ilişkisi, çevresel etmenler. Yapım sistemleri, (yığma – karkas) hakkında bilgilendirme. Ahşap karkas sistemler, çelik karkas sistemler, hibrit sistemler. Yapım sistemlerinin bütünleşmesi. | Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu |
2) | Yapıda yük dağılımı ve yüklerin güvenli bir şekilde zemine iletilmesi. Zemin ve zemin türleri, arazi türleri ve yüksek eğimli arazilerde alınması gereken önlemler, yük kavramı, yüklenme kavramı ve yük türleri. | Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu YAPIM Malzemeler İlkeler Yöntemler Çözümler, H. Çetin TÜRKÇÜ |
3) | Temeller, temel türleri. düşey taşıyıcılar, Ödev konularının incelenmesi | Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu |
4) | Yapı kabuk elemanı olarak duvarlar, iç bölücüler, duvarlarda boşluk geçme koşul ve elemanları Uygulama: Yığma ve karkas yapı temel planı ve kesitleri 1/50, Ödev konularının dağıtımı | Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu MİMARLIKTA YAPI-YAPIM, Prof. DR. Erkin ERTEN, Birsen Yayınevi |
5) | Yatay taşıyıcılar, basit (plak) döşemeler. B.A. Döşeme tipleri. Kalıp ve tavan planları | Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu YAPI 1 2 3 4, Sedat Hakkı Eldem, Murat Soygeniş |
6) | Uygulama: Asmolen döşeme, kalıp planı ve kesitleri 1/50 | Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu |
7) | Tasarım 2 ve ilgili mimari tasarım projelerinin sistem çözümlerinin değerlendirilmesi (Vise değerlendirmesi kapsamında) | |
8) | Merdiven hesabı ve tasarımı ilkeleri Uygulama: Tek kol merdiven çizimi 1/50 | |
9) | Final Sınavı | |
10) | Ödev Sunumları | |
11) | Ödev Sunumları | |
12) | MİMARİ PROJE STÜDYOLARI ile ilgili PROJE TASHİH OTURUMU I | |
13) | MİMARİ PROJE STÜDYOLARI ile ilgili PROJE TASHİH OTURUMU II | |
14) | MİMARİ PROJE STÜDYOLARI ile ilgili PROJE TASHİH OTURUMU III |
Ders Notları / Kitaplar: | Evet |
Diğer Kaynaklar: | Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu - MİMARLIKTA YAPI-YAPIM, Prof. DR. Erkin ERTEN, Birsen Yayınevi -YAPI 1 2 3 4, Sedat Hakkı Eldem, Murat Soygeniş - ÇOK KATLI YÜKSEK YAPILARDA TAŞIYICI SİSTEMLER, Aydan ÖZGEN, Ayşin SEV, Birsen Yayınevi - ÇAĞDAŞ TAŞIYICI SİSTEMLER, Prof. Dr. H. Çetin TÜRKÇÜ, Birsen Yayınevi - YAPIM Malzemeler İlkeler Yöntemler Çözümler, H. Çetin TÜRKÇÜ - ÇİZİMLERLE BİNA YAPIM REHBERİ, Francis D. K. Ching ve Cassandra Adams, YEM Yayın, - ÇATILAR, Nihat Toydemir ve Ülger Bulut, , YEM Yayın, - YAPIM, Çetin Türkçü, , Mimarlar Odası İzmir Şubesi Yayını, 1998 - Merdivenler, Abdullah Sarı - Building structures illustrated, Patterns, Systems, And Design, Francis D.K. Ching, Barry S. Onouye, Douglas Zuberbuhler - Building Contruction Handbook R. Chudley, Roger Greeno - Building Construction Illustrated, Francis D.K. Ching and Cassandra Adams -The Structural Basis of Architecture, Bjorn N. Sandaker, Arne P. Eggen And Mark R. Cruvellier -Mimarlık Teknolojisine Giriş, Silver Mc Lean - Strüktür Sistemleri, Heino Engel - İnternet, firma katalogları, konularla ilgili tezler, konuya ilişkin inşaat ve yapım uygulamaları |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |||||||||
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | |||||||||
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | |||||||||
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 3 |
2) | - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 3 |
3) | - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 3 |
4) | - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 3 |
5) | - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | 3 |
6) | - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 3 |
7) | - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 3 |
8) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | 3 |
9) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | 3 |
10) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. | 3 |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Sunum | 4 | % 10 |
Projeler | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 30 |
Bütünleme Pratik | 4 | % 20 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 6 | 72 |
Proje | 3 | 10 | 30 |
Ödevler | 3 | 10 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Juri | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 180 |