MİMB226 Mimarlık Tarihi ve Kuramı-3İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMB226
Ders İsmi: Mimarlık Tarihi ve Kuramı-3
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Dersi Veren(ler): Ar.Gör. İREM YERGÜN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: 18. yüzyılın sonu ile 21. yüzyılın başları arasındaki bir dönemde Avrupa'daki ekonomik, politik ve kültürel değişimlere atıfta bulunarak, bu ders 19. yüzyıl Avrupa Mimarlık Ortamı (elektrikçilik, tarihselcilik), mühendisliğin doğuşu ve sanayi kenti üzerinde yoğunlaşacaktır. , Yeni bina türleri ve üretim biçimleri, Sanayileşme ve Sanat ve El Sanatları, Art Nouveau Hareketi, Amerika'da Sanayi Devrimi ve Chicago okulu, De Stilj, Deutsche Werkbund ve Bauhaus, Uluslararası Stil ve Post Modernizm. Ders ayrıca, 19. yüzyılın sonlarındaki Osmanlı döneminin sonlarındaki Türkiye'deki mimari gelişmelere de değinecektir.
Dersin İçeriği: 18. yüzyılın sonu ile 21. yüzyılın başları arasındaki bir dönemde Avrupa'daki ekonomik, politik ve kültürel değişimlere atıfta bulunarak, bu ders 19. yüzyıl Avrupa Mimarlık Ortamı (elektrikçilik, tarihselcilik), mühendisliğin doğuşu ve sanayi kenti üzerinde yoğunlaşacaktır. , Yeni bina türleri ve üretim biçimleri, Sanayileşme ve Sanat ve El Sanatları, Art Nouveau Hareketi, Amerika'da Sanayi Devrimi ve Chicago okulu, De Stilj, Deutsche Werkbund ve Bauhaus, Uluslararası Stil ve Post Modernizm. Ders ayrıca, 19. yüzyılın sonlarındaki Osmanlı döneminin sonlarındaki Türkiye'deki mimari gelişmelere de değinecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mimarlık, siyaset, toplum ve teknik arasındaki ilişkileri anlama.
2) Sanayi devrimi öncesi Avrupa mimarisi hakkında bilgi sahibi olmak.
3) Sanayi devrimi öncesinde yapı teknikleri hakkında bilgi sahibi olmak
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Mühendisliğin doğuşu ve sanayi kenti
3) 19. yüzyıl Avrupa mimari gelişmeleri (eklektikçilik, tarihselcilik)
4) Avrupa Avangard Hareketi (Arts&Crafts, Art Nouveau)
5) Amerika'da Sanayi Devrimi ve Chicago Okulu
6) De Stilj, Deutsche Werkbund ve Bauhaus
7) Uluslararası Stil
8) ARA SINAV
8) Savaş Sonrası Mimaride Eğilimler
10) Çoğulculuk Dönemi: Post Modernizme Giriş
11) Çoğulculuk Dönemi: Dekonstrüktivizm
12) Tarih Olarak Bugün
13) 19. Yüzyıl Geç Osmanlı Mimarlığı
14) 20. Yüzyıl Türkiye

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Leland M. Roth, 1993, Undrestanding Architecture: Its Elements, History and Meaning (New York: Harper Collins).

Kostof, Spiro,1995, A History of Architecture: Settings and Ritualsn(New York Oxford: Oxford University Press).

Banister Fletcher, A history of architecture on the comparative method (London : Batsford NOT_IN_COPYRIGHT).

Dennis P. Doordan, 2002, Twentieth Century Architecture (Hong Kong: Harry N. Abrams).

Francis Ching, Mark Jarzombek, Vikram Prakash, 2006, A Global History of Architecture, Wiley.

Curtis, William J. R. (1987), Modern Architecture Since 1900, Phaidon Press.

Frampton, Kenneth (1992). Modern Architecture, a critical history. Thames & Hudson- Third Edition.

Leonardo Benevol, 1966, History of Moern Architecture (Cambridge: M.I.T. Press).

SIBEL BOZDOGAN, 2001, MODERNİZM VE ULUSUN İNŞAASI: ERKEN CUMHURİYET TÜRKIYESI NDE MİMARI KÜLTÜR (METİS YAYINLARI).
Diğer Kaynaklar: Leland M. Roth, 1993, Undrestanding Architecture: Its Elements, History and Meaning (New York: Harper Collins).

Kostof, Spiro,1995, A History of Architecture: Settings and Ritualsn(New York Oxford: Oxford University Press).

Banister Fletcher, A history of architecture on the comparative method (London : Batsford NOT_IN_COPYRIGHT).

Dennis P. Doordan, 2002, Twentieth Century Architecture (Hong Kong: Harry N. Abrams).

Francis Ching, Mark Jarzombek, Vikram Prakash, 2006, A Global History of Architecture, Wiley.

Curtis, William J. R. (1987), Modern Architecture Since 1900, Phaidon Press.

Frampton, Kenneth (1992). Modern Architecture, a critical history. Thames & Hudson- Third Edition.

Leonardo Benevol, 1966, History of Moern Architecture (Cambridge: M.I.T. Press).

SIBEL BOZDOGAN, 2001, MODERNİZM VE ULUSUN İNŞAASI: ERKEN CUMHURİYET TÜRKIYESI NDE MİMARI KÜLTÜR (METİS YAYINLARI).

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Küçük Sınavlar 1 % 35
Sunum 1 % 15
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 4 2 8
Ödevler 1 8 8
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 60