Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MİMB241 | ||||||||
Ders İsmi: | Yapı-Teknoloji-2 | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR-EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi EDA ÖZSOY | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi EDA ÖZSOY Öğr.Gör. AHMET ŞEVKİ OMAĞ Doç. Dr. SEYHAN YARDIMLI |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Yapı elemanları ve genel strüktür hakkında bilgilendirme sağlanması sonrasında yapı kabuğu olarak çatı örtü türleri; ahşap çatılar, teras çatılar, düşey sirkülasyon araçları; merdivenler, rampalar, asansörler, yürüyen merdivenler hakkında strüktür, malzeme ve detaylandırma bilgisinin edinilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: | Çatı sistemleri ve düşey sirkülasyon sistemlerinin “yapı” sının ve “yapım” ının anlaşılması, tasarlanması ve çizimi için temel oluşturulmuştur. Çatı sistemleri ve merdiven sistemlerinin kullanıcı gereksinimleri, yapısal tasarım girdileri, elemandan beklenilen performans gereksinimleri, eleman bileşenleri, eleman katmanlaşma modelleri, üretim süreci ile ele alınmaktadır. Bu süreçte yapı üst örtüsü olarak çatı tür ve sistemleri ile düşey sirkülasyon sistemleri uygulamalar ve öğretilerin projeye intibekı ile yürütülmektedir. Bu süreç kendi özel projeleri ile uygulama projesi kapsamında projelendirilerek sistem detayı ile tamamlanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin yürütülmesi, süreç bilgilendirilmesi, ders araç gereçleri gereksinimleri hakkında açıklama ve gereklilikler. Ödev, uygulama ve teorik bilgilendirilme süreçleri, kullanılacak kaynakların belirlenmesi | Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu |
2) | Yapı elemanları ve genel strüktür sistemlerinin tekrarı. Düşey bağlantı elemanlarının belirlenmesi, gereklilik koşulları, yapı içindeki konumu. Merdiven ile ilgili tanımlar, hesaplama yöntemleri, konstrüksiyonları, malzemeleri Tek kollu merdiven uygulaması | Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu MİMARLIKTA YAPI-YAPIM, Prof. DR. Erkin ERTEN, Birsen Yayınevi |
3) | Düşey sirkülasyon araçlarında eğimler, asansör türleri ve teknik özelliklerinin mimari planlamada yeri, yürüyen merdiven ve rampalar. Merdiven türleri, çıkış hattı ve genişlikleri, sirkülasyon yoğunlukları, Merdiven hesaplama ve Döner merdivende dengeleme yöntemleri. | Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu MİMARLIKTA YAPI-YAPIM, Prof. DR. Erkin ERTEN, Birsen Yayınevi |
4) | Merdivenlerde konfor koşulları, ergonomi ölçüleri, Düşey sirkülasyon elemanı olarak merdivenlerde, ahşap, çelik, betonarme strüktürler ve detaylar (korkuluk-küpeşte) dengeleme uygulaması | Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu Merdivenler, Abdullah Sarı |
5) | Malzemelerine göre merdivenler, diğer yapı elemanları ile ilişkileri ve detaylandırılma özellikleri Çift kollu merdiven uygulaması | Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu Merdivenler, Abdullah Sarı |
6) | Çatı türleri, çatı tasarım parametreleri, çevresel etmenler, performans gereksinimleri, gelen yükler. Sıcak-soğuk çatılar, Beşik-kırma çatı çözümleri, teknikleri ve uygulaması | Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu ÇAĞDAŞ TAŞIYICI SİSTEMLER, Prof. Dr. H. Çetin TÜRKÇÜ |
7) | Kullanım şekillerine göre çatıların sınıflandırılması, strüktür elemanları, taşıyıcı niteliklerine göre sınıflandırmalar, beşik, kırma ve asma çatı yapım elemanları. Beşik çatı plan uygulaması | Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu Mimarlıkta Yapı-Yapım, Prof. Dr. Erkin Erten |
8) | Ara sınav | |
9) | Çatı örtü tür ve malzemeleri, malzemelerine göre sınıflandırılmaları, detaylandırma ve suyun uzaklaştırılması sistemleri. Beşik çatı kesit ve detaylandırma uygulaması Malzemelerine göre çatı türleri araştırması-sunumu | Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu ÇATILAR, Nihat Toydemir ve Ülger Bulut, , YEM Yayın |
10) | Kırma çatı sistemleri içerisinde yapı bütününde çatı elemanı olarak baca, yapıda yerleşim koşulları, çatı sistemi içinde çatı elemanlarına ait baca birleşimi nokta detayları | Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu İlgili makaleler S. H. Eldem Yapı kitabı |
11) | Sıcak çatılar, türleri, dilatasyon derzleri. Sıcak çatı su uzaklaştırma çözümü, plan kesit detay çalışması | Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu |
12) | Mimari projelerinin 1/50 çatı planlarının çözümü uygulaması | |
13) | 1/20 sistem detayı olarak projelerinin merdiven çözümleri uygulaması | |
14) | Uygulamaların teslim ve sunumu |
Ders Notları / Kitaplar: | Evet |
Diğer Kaynaklar: | - Ders Notları - MİMARLIKTA YAPI-YAPIM, Prof. DR. Erkin ERTEN, Birsen Yayınevi -YAPI 1 2 3 4, Sedat Hakkı Eldem, Murat Soygeniş - ÇOK KATLI YÜKSEK YAPILARDA TAŞIYICI SİSTEMLER, Aydan ÖZGEN, Ayşin SEV, Birsen Yayınevi - ÇAĞDAŞ TAŞIYICI SİSTEMLER, Prof. Dr. H. Çetin TÜRKÇÜ, Birsen Yayınevi - YAPIM Malzemeler İlkeler Yöntemler Çözümler, H. Çetin TÜRKÇÜ - ÇİZİMLERLE BİNA YAPIM REHBERİ, Francis D. K. Ching ve Cassandra Adams, YEM Yayın, - ÇATILAR, Nihat Toydemir ve Ülger Bulut, , YEM Yayın, - YAPIM, Çetin Türkçü, , Mimarlar Odası İzmir Şubesi Yayını, 1998 - Merdivenler, Abdullah Sarı - Building structures illustrated, Patterns, Systems, And Design, Francis D.K. Ching, Barry S. Onouye, Douglas Zuberbuhler - Building Contruction Handbook R. Chudley, Roger Greeno - Building Construction Illustrated, Francis D.K. Ching and Cassandra Adams -The Structural Basis of Architecture, Bjorn N. Sandaker, Arne P. Eggen And Mark R. Cruvellier -Mimarlık Teknolojisine Giriş, Silver Mc Lean - Strüktür Sistemleri, Heino Engel - İnternet, firma katalogları, konularla ilgili tezler, konuya ilişkin makaleler, inşaat ve yapım uygulamaları |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |||||||||
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | |||||||||
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | |||||||||
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 4 |
2) | - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 4 |
3) | - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 4 |
4) | - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 4 |
5) | - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | 4 |
6) | - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 4 |
7) | - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 4 |
8) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | 4 |
9) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | 4 |
10) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. | 4 |
Alan Çalışması | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Ödev | |
Seminer | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi | |
Sunum | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 4 |
Sunum | 1 | % 5 |
Projeler | 1 | % 60 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 1 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 99 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 1 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 4 | 40 |
Sunum / Seminer | 1 | 6 | 6 |
Proje | 2 | 30 | 60 |
Ödevler | 6 | 5 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 180 |