MİMB242 Yapı-Teknoloji-3İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMB242
Ders İsmi: Yapı-Teknoloji-3
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 4
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. MERT GÜLÇAT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yapı elemanları ve genel strüktür hakkında bilgilendirme sağlanması sonrasında yapı kabuğu olarak çatı örtü türleri; ahşap çatılar, teras çatılar, düşey sirkülasyon araçları; merdivenler, rampalar, asansörler, yürüyen merdivenler hakkında strüktür, malzeme ve detaylandırma bilgisinin edinilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Çatı sistemleri ve düşey sirkülasyon sistemlerinin “yapı” sının ve “yapım” ının anlaşılması, tasarlanması ve çizimi için temel oluşturulmuştur.

Çatı sistemleri ve merdiven sistemlerinin kullanıcı gereksinimleri, yapısal tasarım girdileri, elemandan beklenilen performans gereksinimleri, eleman bileşenleri, eleman katmanlaşma modelleri, üretim süreci ile ele alınmaktadır. Bu süreçte yapı üst örtüsü olarak çatı tür ve sistemleri ile düşey sirkülasyon sistemleri uygulamalar ve öğretilerin projeye intibekı ile yürütülmektedir.

Bu süreç kendi özel projeleri ile uygulama projesi kapsamında projelendirilerek sistem detayı ile tamamlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1- Öğrenci yapı elemanları ve yapım türleri hakkında bilgi sahibi olacaktır.
2) 2- Yapı elemanı olarak çatı ve yapı üst örtülerinin sistemini kurabilecek ve detaylandırabilecektir.
3) 3- Yapı düşey sirkülasyon elemanları hakkında karar verebilecek, proje için gerekli sistemleri kurgulayarak tasarım ve malzeme detaylandırma sürecini gerçekleştirebilecektir.
4) 4- Bu ders kapsamında edindiği bilgilerin mimarı projelere aktarılmasını sağlayabilecektir.
5) 5- A full understanding of problem / solution relationship. In depth understanding of material selection / detail development interactivity. Development of Professional communication qualities for a clear and concinse representation of ideas on architectural design projects.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin yürütülmesi, süreç bilgilendirilmesi, ders araç gereçleri gereksinimleri hakkında açıklama ve gereklilikler. Ödev, uygulama ve teorik bilgilendirilme süreçleri, kullanılacak kaynakların belirlenmesi Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu
2) Yapı elemanları ve genel strüktür sistemlerinin tekrarı. Düşey bağlantı elemanlarının belirlenmesi, gereklilik koşulları, yapı içindeki konumu. Merdiven ile ilgili tanımlar, hesaplama yöntemleri, konstrüksiyonları, malzemeleri Tek kollu merdiven uygulaması Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu MİMARLIKTA YAPI-YAPIM, Prof. DR. Erkin ERTEN, Birsen Yayınevi
3) Düşey sirkülasyon araçlarında eğimler, asansör türleri ve teknik özelliklerinin mimari planlamada yeri, yürüyen merdiven ve rampalar. Merdiven türleri, çıkış hattı ve genişlikleri, sirkülasyon yoğunlukları, Merdiven hesaplama ve Döner merdivende dengeleme yöntemleri. Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu MİMARLIKTA YAPI-YAPIM, Prof. DR. Erkin ERTEN, Birsen Yayınevi
4) Merdivenlerde konfor koşulları, ergonomi ölçüleri, Düşey sirkülasyon elemanı olarak merdivenlerde, ahşap, çelik, betonarme strüktürler ve detaylar (korkuluk-küpeşte) dengeleme uygulaması Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu Merdivenler, Abdullah Sarı
5) Malzemelerine göre merdivenler, diğer yapı elemanları ile ilişkileri ve detaylandırılma özellikleri Çift kollu merdiven uygulaması Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu Merdivenler, Abdullah Sarı
6) Çatı türleri, çatı tasarım parametreleri, çevresel etmenler, performans gereksinimleri, gelen yükler. Sıcak-soğuk çatılar, Beşik-kırma çatı çözümleri, teknikleri ve uygulaması Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu ÇAĞDAŞ TAŞIYICI SİSTEMLER, Prof. Dr. H. Çetin TÜRKÇÜ
7) Kullanım şekillerine göre çatıların sınıflandırılması, strüktür elemanları, taşıyıcı niteliklerine göre sınıflandırmalar, beşik, kırma ve asma çatı yapım elemanları. Beşik çatı plan uygulaması Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu Mimarlıkta Yapı-Yapım, Prof. Dr. Erkin Erten
8) Ara sınav
9) Çatı örtü tür ve malzemeleri, malzemelerine göre sınıflandırılmaları, detaylandırma ve suyun uzaklaştırılması sistemleri. Beşik çatı kesit ve detaylandırma uygulaması Malzemelerine göre çatı türleri araştırması-sunumu Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu ÇATILAR, Nihat Toydemir ve Ülger Bulut, , YEM Yayın
10) Kırma çatı sistemleri içerisinde yapı bütününde çatı elemanı olarak baca, yapıda yerleşim koşulları, çatı sistemi içinde çatı elemanlarına ait baca birleşimi nokta detayları Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu İlgili makaleler S. H. Eldem Yapı kitabı
11) Sıcak çatılar, türleri, dilatasyon derzleri. Sıcak çatı su uzaklaştırma çözümü, plan kesit detay çalışması Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu
12) Mimari projelerinin 1/50 çatı planlarının çözümü uygulaması
13) 1/20 sistem detayı olarak projelerinin merdiven çözümleri uygulaması
14) Uygulamaların teslim ve sunumu
14) Uygulamaların teslim ve sunumu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Evet
Diğer Kaynaklar: - Ders Notları
- MİMARLIKTA YAPI-YAPIM, Prof. DR. Erkin ERTEN, Birsen Yayınevi
-YAPI 1 2 3 4, Sedat Hakkı Eldem, Murat Soygeniş
- ÇOK KATLI YÜKSEK YAPILARDA TAŞIYICI SİSTEMLER, Aydan ÖZGEN, Ayşin SEV, Birsen Yayınevi
- ÇAĞDAŞ TAŞIYICI SİSTEMLER, Prof. Dr. H. Çetin TÜRKÇÜ, Birsen Yayınevi
- YAPIM Malzemeler İlkeler Yöntemler Çözümler, H. Çetin TÜRKÇÜ
- ÇİZİMLERLE BİNA YAPIM REHBERİ, Francis D. K. Ching ve Cassandra Adams, YEM Yayın,
- ÇATILAR, Nihat Toydemir ve Ülger Bulut, , YEM Yayın,
- YAPIM, Çetin Türkçü, , Mimarlar Odası İzmir Şubesi Yayını, 1998
- Merdivenler, Abdullah Sarı
- Building structures illustrated, Patterns, Systems, And Design, Francis D.K. Ching, Barry S. Onouye, Douglas Zuberbuhler
- Building Contruction Handbook R. Chudley, Roger Greeno
- Building Construction Illustrated, Francis D.K. Ching and Cassandra Adams
-The Structural Basis of Architecture, Bjorn N. Sandaker, Arne P. Eggen And Mark R. Cruvellier
-Mimarlık Teknolojisine Giriş, Silver Mc Lean
- Strüktür Sistemleri, Heino Engel
- İnternet, firma katalogları, konularla ilgili tezler, konuya ilişkin makaleler, inşaat ve yapım uygulamaları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 3
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 3
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 3
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Rapor Yazma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 30
Sunum 1 % 4
Projeler 2 % 60
Ara Sınavlar 1 % 5
Final 1 % 1
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 99
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 1
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 5 50
Ödevler 3 8 24
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 118