Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MİMB301 | ||||||||
Ders İsmi: | Mimari Tasarım-3 | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR-EN | ||||||||
Ders Koşulu: |
MİMB202 - Mimari Tasarım-2 |
||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. CEYHUN İLSEVER | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi MELODY SAFARKHANI |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Eğitim öğretim programında tanımlanan bu disiplinler kapsamında bağımsız olarak yapılacak bütünleşik çalışmanın amacı, mimarlık bölümündeki 4 yıllık eğitim ve öğretimin bütününü oluşturan tüm disiplin alanlarında, mimar adayının bağımsız olarak Uluslararası / Ulusal-MİAK kriterleri bağlamında gerekli bilgi, beceri ve gelişim düzeyine sahip olduğunu ve ‘’beklenen mesleki düzeye ulaştığını’’ kanıtlayan bir çalışmaya ulaştığını ortaya koymasının sağlanmasıdır. |
Dersin İçeriği: | ● Verilen çalışma alanını kentsel ölçekte yaklaşarak incelemek, yorumlamak ve tasarım problemi/problemleri tespit etmek, ● Yapılan tespitler doğrultusunda, üst ölçekten başlayarak, çevre fonksiyonlar ile birlikte barınma birimlerini odağına alan yerleşim kararları almak, ● Konut-Barınma-Ev-Mahalle-Toplum-Ekonomi-Politika-Üretim ve Tasarım Modelleri ekseninde derinlikli araştırma ve tartışmalar yürütmek, ● Çalışma alanından elde edilen sosyal ve fiziksel verileri, yerleşim kararları oluşturma sürecinde aktif devreye sokmak ve tasarım senaryosunu bu eksende oluşturmak, ● Mevcut yapılı çevreye eklenen, ona alternatif oluşturan, yıkıp yeniden üreten farklı yaklaşımların stüdyo içinde bir arada tartışılması ● Ekonomik ve fiziksel/sosyal sürdürülebilirlik konularını temel eksen alarak; tasarım ve yapı üretimi modelini senaryonun ve yerleşim/tasarım kararlarının temel unsurları olarak ele almak, ● Taşıyıcı sistem, işlevler arası ilişki, mekan kurgusu ve organizasyonu, topoğrafya, sirkülasyon konularındaki birikimleri geliştirmek ● Farklı temsil araçlarını etkin bir şekilde kullanmak |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma, genel çerçevenin anlatılması, grup dağılımları | |
2) | Grup içi çalışma alanı ve konut üzerine tartışmalar, alana dair ilk araştırmalar ve eskiz çalışmaları | |
3) | Alan gezisi sonrasında ilk izlenimler ve 1/2000 analizler SEMİNER-1: Doç.Dr. Hakkı Yırtıcı “Ev, Konut, Mekân Üretimi, Mimarlık” | |
4) | 1/2000, 1/1000 analizler ve tartışmalar SEMİNER-2: Metin Yeğin “Barınma Hakkı, Alternatif Pratikler, Örnekler” | |
5) | 1/2000, 1/1000 analizler, tartışmalar, çalışma alanlarının belirlenmesi | |
6) | 1/2000, 1/1000 analizler, tartışmalar, çalışma alanlarının belirlenmesi SEMİNER-3: Zeynep Talayer “Analiz, Gözlem, Senaryo: Sinema-Mimarlık İlişkisi” | |
7) | 1/2000, 1/1000 analizler ve tartışmalar | |
8) | Ara Jüri | |
9) | Çalışma alanları ve genel kararlar, senaryo üzerine tartışmalar, Yakın çevre kararları ve ilk etütler (1/1000-1/500) | |
10) | Yerleşim, vaziyet planı ve kütle çalışmaları (1/500) SEMİNER-4: Şafak Şilan Ülker “Düzce Umut Evleri” | |
11) | Yerleşim, vaziyet planı ve kütle çalışmaları (1/500) | |
12) | 1/200 mekân organizasyonu kararları | |
13) | 1/200 mekân organizasyonu kararları | |
14) | 1/200 mekân organizasyonu kararları |
Ders Notları / Kitaplar: | • Yırtıcı, H. (2019, April 19). Ev Nasıl bir Nesnedir?” Duvar. https://www.gazeteduvar.com.tr/yazarlar/2019/04/19/ev-nasil-bir-nesnedir/ • Yırtıcı, H. (2019, March 28). Aynı Hayatların Cici Replikaları: Olmayan Ev. Gazete Duvar. https://www.gazeteduvar.com.tr/yazarlar/2019/03/28/ayni-hayatlarin-cici-replikalari-olmayan-ev/ • Kırlangıç, Ö. (2012). Dar Gelirliler İçin Konut Üretiminde Bir Yöntem Olarak Mimari Tasarımda Kullanıcı Katılımı, YL Tezi, MSGSÜ Mimarlık Anabilim Dalı Mimari Tasarım Sorunları Programı • Bilgin, İ. (1988). Konut Sorunlarının Çeşitlenmesi. Defter Dergisi, Sayı:7 • Yeğin, M., & Merve, T. T. (2014). Kent Reformu ve Yeni Gecekondu Hareketi. Istanbul: Notabene. • Dosya 20 “Kent ve Konut” TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi yayını, Eylül 2010 • Keyder, Ç. (Ed.). (2013). İstanbul - Küresel İle Yerel Arasında. Istanbul: Metis. • Öncü Ayşe, Weyland, P., Şimşek Leyla, & Uygun Nilgün. (2016). Mekan Kültür İktidar: Küreselleşen Kentlerde Yeni Kimlikler. İstanbul: İletişim. |
Diğer Kaynaklar: | • Yırtıcı, H. (2019, April 19). Ev Nasıl bir Nesnedir?” Duvar. https://www.gazeteduvar.com.tr/yazarlar/2019/04/19/ev-nasil-bir-nesnedir/ • Yırtıcı, H. (2019, March 28). Aynı Hayatların Cici Replikaları: Olmayan Ev. Gazete Duvar. https://www.gazeteduvar.com.tr/yazarlar/2019/03/28/ayni-hayatlarin-cici-replikalari-olmayan-ev/ • Kırlangıç, Ö. (2012). Dar Gelirliler İçin Konut Üretiminde Bir Yöntem Olarak Mimari Tasarımda Kullanıcı Katılımı, YL Tezi, MSGSÜ Mimarlık Anabilim Dalı Mimari Tasarım Sorunları Programı • Bilgin, İ. (1988). Konut Sorunlarının Çeşitlenmesi. Defter Dergisi, Sayı:7 • Yeğin, M., & Merve, T. T. (2014). Kent Reformu ve Yeni Gecekondu Hareketi. Istanbul: Notabene. • Dosya 20 “Kent ve Konut” TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi yayını, Eylül 2010 • Keyder, Ç. (Ed.). (2013). İstanbul - Küresel İle Yerel Arasında. Istanbul: Metis. • Öncü Ayşe, Weyland, P., Şimşek Leyla, & Uygun Nilgün. (2016). Mekan Kültür İktidar: Küreselleşen Kentlerde Yeni Kimlikler. İstanbul: İletişim. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |||||||||
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | |||||||||
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | |||||||||
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 2 |
2) | - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 2 |
3) | - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 2 |
4) | - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 2 |
5) | - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | 2 |
6) | - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 2 |
7) | - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 2 |
8) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | 2 |
9) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | 2 |
10) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. | 2 |
Alan Çalışması | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama |
Ödev | |
Uygulama | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Küçük Sınavlar | 2 | % 10 |
Sunum | 1 | % 5 |
Ara Juri | 2 | % 40 |
Juri | 1 | % 10 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 16 | 224 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 8 | 112 |
Proje | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 8 |
Juri | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 362 |