Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı korunması gerekli kültür varlığı olan bir yapının; değerinin ve özelliklerinin anlaşılabilmesi, ortaya koyulabilmesi için yapı üzerinde yapılması gereken çalışmaları öğrencilere kavratmak, rölöve ve analiz tekniklerini aktarmaktır. Eski eser yapıların mimari, tarihî, kültürel ve estetik değerlerinin ve potansiyellerinin doğru anlaşılabilmesi amacıyla; mevcut yapılardaki izlerin, bozulma nedenlerinin, zaman içindeki müdahalelerin izlenmesi ve yorumlanabilmesi gerekmektedir. Bu kazanımı sağlamak adına öğrencilere örnek yapı/yapılar üzerinde ölçü ve saha çalışmaları yaptırılacaktır. Derste aktarılacak teknikler ve örnekler ışığında seçilen yapının rölöve ve analizlerinin hazırlanması istenecektir. Hazırlanan çalışmaların mesleki pratikteki yerinin ve yapıların koruma ve restorasyon süreçlerine katkılarının aktarılması dersin amaçlarındandır.
|
Dersin İçeriği: |
Taşınmaz kültür varlıklarının korunması için belgeleme ve analiz süreçlerinin teorik anlatım, görsel malzeme, tartışma, soru-cevap, alan çalışması, rölöve uygulaması, analitik inceleme sunumları ile aktarılması
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dersin temel konularının tanıtımı
Terminoloji
|
Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın.
|
2) |
Mimari koruma kavramı
Korunacak değerler ve değerlendirme ölçütleri
Mimari koruma çalışmaları, hazırlık ve proje süreçleri
|
Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın.
|
3) |
Rölöve alımında kullanılan ölçme yöntemleri
Temel/basit ölçme
Örnekler
|
Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın.
Uluengin B. (2022). Rölöve, İstanbul: YEM Yayın.
|
4) |
Rölöve alımında kullanılan ölçme yöntemleri
Ölçme sistemleri
Örnekler
|
Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın.
Uluengin B. (2022). Rölöve, İstanbul: YEM Yayın.
|
5) |
Rölöve çizim uygulaması
Rölövede bulunması gereken bilgiler
Rölöve raporu
Fotoğraf albümü
Örnekler
-Rölöve tashihi
|
Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın.
Uluengin B. (2022). Rölöve, İstanbul: YEM Yayın.
T.C. Kültür Bakanlığı, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu, 660 sayılı ilke kararı
|
6) |
Analitik rölövenin örnekler üzerinden anlatımı
Eski eser yapıya ait hazırlanması gereken analiz paftalarının (malzeme, hasar, dönem, müdahale) örnekler üzerinden tanıtımı
-Rölöve tashihi
|
|
7) |
Yapılarda oluşan hasar ve bozulmalar, nedenleri
-Rölöve tashihi
|
Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın.
|
8) |
Rölöve ve analiz paftalarının restitüsyon, restorasyon ve yeniden kullanım kararlarına katkılarının açıklanması
Restitüsyon esasları
Restorasyon projesi esasları
-Rölöve tashihi
|
T.C. Kültür Bakanlığı, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu, 660 sayılı ilke kararı
|
9) |
Tarihi çevrelerde koruma çalışmaları
-Rölöve tashihi
|
Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın.
Kuban, D. (2000). Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, Kuram ve Uygulama, İstanbul: YEM Yayın.
|
10) |
Tarihi çevrelerde koruma çalışmaları
-Rölöve tashihi
|
Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın.
Kuban, D. (2000). Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, Kuram ve Uygulama, İstanbul: YEM Yayın.
|
11) |
Rölöve teslimi |
|
12) |
Öğrenci sunumları ve değerlendirmeler
|
|
13) |
Öğrenci sunumları ve değerlendirmeler
|
|
14) |
Öğrenci sunumları ve değerlendirmeler
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın.
Ahunbay, Z. (2019). Kültür Mirasını Koruma İlke ve Teknikleri, İstanbul: YEM Yayın.
Kuban, D. (2000). Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, Kuram ve Uygulama, İstanbul: YEM Yayın.
Uluengin B. (2022). Rölöve, İstanbul: YEM Yayın.
Uluengin, F.,Uluengin B., Uluengin, M.B. (2014). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları, İstanbul: YEM Yayın.
Zakar, L., Eyüpgiller, K.K. (2021). Mimari Restorasyon Koruma Teknik ve Yöntemleri, İstanbul.
Feilden, B. (1982). Conservation of Historic Buildings.
Jokilehto, J. (1999). History of Architectural Conservation |
Diğer Kaynaklar: |
Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın.
Ahunbay, Z. (2019). Kültür Mirasını Koruma İlke ve Teknikleri, İstanbul: YEM Yayın.
Kuban, D. (2000). Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, Kuram ve Uygulama, İstanbul: YEM Yayın.
Uluengin B. (2022). Rölöve, İstanbul: YEM Yayın.
Uluengin, F.,Uluengin B., Uluengin, M.B. (2014). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları, İstanbul: YEM Yayın.
Zakar, L., Eyüpgiller, K.K. (2021). Mimari Restorasyon Koruma Teknik ve Yöntemleri, İstanbul.
Feilden, B. (1982). Conservation of Historic Buildings.
Jokilehto, J. (1999). History of Architectural Conservation |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
- İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
2) |
- Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
3) |
- İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
4) |
- İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
5) |
- Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. |
5 |
6) |
- Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
7) |
- İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
8) |
- Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. |
5 |
9) |
- Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. |
5 |
10) |
- Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
5 |