MİMB322 Tarihi Çevre Koruma ve Kuramı-1İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMB322
Ders İsmi: Tarihi Çevre Koruma ve Kuramı-1
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 4
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİÇEK ÜNAL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı korunması gerekli kültür varlığı olan bir yapının; değerinin ve özelliklerinin anlaşılabilmesi, ortaya koyulabilmesi için yapı üzerinde yapılması gereken çalışmaları öğrencilere kavratmak, rölöve ve analiz tekniklerini aktarmaktır. Eski eser yapıların mimari, tarihî, kültürel ve estetik değerlerinin ve potansiyellerinin doğru anlaşılabilmesi amacıyla; mevcut yapılardaki izlerin, bozulma nedenlerinin, zaman içindeki müdahalelerin izlenmesi ve yorumlanabilmesi gerekmektedir. Bu kazanımı sağlamak adına öğrencilere örnek yapı/yapılar üzerinde ölçü ve saha çalışmaları yaptırılacaktır. Derste aktarılacak teknikler ve örnekler ışığında seçilen yapının rölöve ve analizlerinin hazırlanması istenecektir. Hazırlanan çalışmaların mesleki pratikteki yerinin ve yapıların koruma ve restorasyon süreçlerine katkılarının aktarılması dersin amaçlarındandır.

Dersin İçeriği: Taşınmaz kültür varlıklarının korunması için belgeleme ve analiz süreçlerinin teorik anlatım, görsel malzeme, tartışma, soru-cevap, alan çalışması, rölöve uygulaması, analitik inceleme sunumları ile aktarılması


Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mimari koruma kavramıyla ilgili temel kavramları tanımlamak
2) Mimari eserlerin tarihi ve kültürel açıdan korunması gerekli değerlerini ve değerlendirme ölçütlerini listelemek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Mimari koruma ve restorasyon çalışmalarının hazırlık ve projelendirme süreçlerini özetlemek
2) Rölöve hazırlanmasında yürütülen süreçleri ve kullanılan teknikleri açıklamak
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Rölöve alım ve çizim uygulaması yapmak
2) Yapı üzerindeki bozulmaları analiz etmek
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin temel konularının tanıtımı Terminoloji Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın.
2) Mimari koruma kavramı Korunacak değerler ve değerlendirme ölçütleri Mimari koruma çalışmaları, hazırlık ve proje süreçleri Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın.
3) Rölöve alımında kullanılan ölçme yöntemleri Temel/basit ölçme Örnekler Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın. Uluengin B. (2022). Rölöve, İstanbul: YEM Yayın.
4) Rölöve alımında kullanılan ölçme yöntemleri Ölçme sistemleri Örnekler Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın. Uluengin B. (2022). Rölöve, İstanbul: YEM Yayın.
5) Rölöve çizim uygulaması Rölövede bulunması gereken bilgiler Rölöve raporu Fotoğraf albümü Örnekler -Rölöve tashihi Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın. Uluengin B. (2022). Rölöve, İstanbul: YEM Yayın. T.C. Kültür Bakanlığı, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu, 660 sayılı ilke kararı
6) Analitik rölövenin örnekler üzerinden anlatımı Eski eser yapıya ait hazırlanması gereken analiz paftalarının (malzeme, hasar, dönem, müdahale) örnekler üzerinden tanıtımı -Rölöve tashihi
7) Yapılarda oluşan hasar ve bozulmalar, nedenleri -Rölöve tashihi Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın.
8) Rölöve ve analiz paftalarının restitüsyon, restorasyon ve yeniden kullanım kararlarına katkılarının açıklanması Restitüsyon esasları Restorasyon projesi esasları -Rölöve tashihi T.C. Kültür Bakanlığı, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu, 660 sayılı ilke kararı
9) Tarihi çevrelerde koruma çalışmaları -Rölöve tashihi Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın. Kuban, D. (2000). Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, Kuram ve Uygulama, İstanbul: YEM Yayın.
10) Tarihi çevrelerde koruma çalışmaları -Rölöve tashihi Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın. Kuban, D. (2000). Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, Kuram ve Uygulama, İstanbul: YEM Yayın.
11) Rölöve teslimi
12) Öğrenci sunumları ve değerlendirmeler
13) Öğrenci sunumları ve değerlendirmeler
14) Öğrenci sunumları ve değerlendirmeler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın.
Ahunbay, Z. (2019). Kültür Mirasını Koruma İlke ve Teknikleri, İstanbul: YEM Yayın.
Kuban, D. (2000). Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, Kuram ve Uygulama, İstanbul: YEM Yayın.
Uluengin B. (2022). Rölöve, İstanbul: YEM Yayın.
Uluengin, F.,Uluengin B., Uluengin, M.B. (2014). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları, İstanbul: YEM Yayın.
Zakar, L., Eyüpgiller, K.K. (2021). Mimari Restorasyon Koruma Teknik ve Yöntemleri, İstanbul.
Feilden, B. (1982). Conservation of Historic Buildings.
Jokilehto, J. (1999). History of Architectural Conservation
Diğer Kaynaklar: Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın.
Ahunbay, Z. (2019). Kültür Mirasını Koruma İlke ve Teknikleri, İstanbul: YEM Yayın.
Kuban, D. (2000). Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, Kuram ve Uygulama, İstanbul: YEM Yayın.
Uluengin B. (2022). Rölöve, İstanbul: YEM Yayın.
Uluengin, F.,Uluengin B., Uluengin, M.B. (2014). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları, İstanbul: YEM Yayın.
Zakar, L., Eyüpgiller, K.K. (2021). Mimari Restorasyon Koruma Teknik ve Yöntemleri, İstanbul.
Feilden, B. (1982). Conservation of Historic Buildings.
Jokilehto, J. (1999). History of Architectural Conservation

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 5
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 5
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 5
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Rapor Yazma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Sunum
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Sunum 1 % 20
Projeler 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Uygulama 11 2 22
Sınıf Dışı Ders Çalışması 11 2 22
Sunum / Seminer 1 2 2
Proje 1 6 6
Ödevler 5 2 10
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 119