Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MİMB341 | ||||||||
Ders İsmi: | Yapı-Teknoloji-4 | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR-EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. YUNUS ÇELİK |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Betonarme yapı elemanları ile betonarme taşıyıcı sistem davranışının temel ilkelerini öğrenmek ve betonarme yapıların tasarım ve yapım esaslarını ilgili standart ve yönetmeliklerin kullanımını ile uygulamasını geliştirmektir. To inform the basic principles of behavior of structural elements of reinforced concrete structure systems |
Dersin İçeriği: | Betonerme yapı elemanları ile betonarme taşıyıcı sistemin temel ilkeleri, betonarme yapılar ile ilgili yönetmelikler, standartlar, yapı güvenliği, yükler, basit eğilme etkisindeki elemanların boyutlandırılması, kirişlerin davranışı, tasarımı, tek ve çift donatılı dikdörtgen kesitler, T kesitli kirişlerin tasarımı, kolonların tasarımı, kesme donatılı kirişin davranışı, betonarme yapılarda döşeme sistemleri, betonarme temel sistemleri, Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği’nin temel ilkelerini içerir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, beton ve betonarme yapıların özellikleri, betonarme yapılar ile ilgili yönetmelikler, standartlar. | |
2) | Betonarme yapıların temel prensipleri, yapı güvenliği, TS500-2000’deki yapı güvenliği, yükler, yük düzenlemeleri. Uygulama, örnek çözümleri. | |
3) | Basit eğilme etkisindeki elemanların boyutlandırılması, kirişlerin davranışı, tasarımı, tek ve çift donatılı dikdörtgen kesitler. Uygulama, örnek çözümleri. | |
4) | T kesitli kirişlerin tasarımı. Uygulama, örnek çözümleri. | |
5) | Birleşik eğilme-eksenel basınç yüklü kolonlar, kolonların tasarımı. Uygulama, örnek çözümleri. | |
6) | Kolonlar için minimum koşullar, kolonlar ve etkileşim diyagramları. Uygulama, örnek çözümleri. | |
7) | Betonarme yapılarda, yapıyı oluşturan taşıyıcı elemanların bağlantı bölgeleri. Uygulama, örnek çözümleri. | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Kesme etkisindeki elemanların taşıma gücü, kesme donatılı kirişin davranışı, dolaylı mesnetler ve yüksekliği değişen kirişler. Uygulama, örnek çözümleri. | |
10) | Betonarme yapılarda döşeme sistemleri ve tasarımı. Uygulama, örnek çözümleri. | |
11) | Betonarme temel sistemleri ve tasarımı. Uygulama, örnek çözümleri. | |
12) | Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği 2018’in temel ilkeleri | |
13) | Ödev Sunumları | |
14) | Ödev Sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği, 2018, Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik, 2007, T.C. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı TS 500, 2000, Betonarme Yapıların Tasarım ve Yapım Kuralları TS 498, Yapı Elemanlarının Boyutlandırılmasında Alınacak Yüklerin Hesap Değerleri Celep, Z. 2015, Betonarme Yapılar Celep, Z. 2007, Betonarme Taşıyıcı Sistemlerde Doğrusal Olmayan Davranış ve Çözümleme Ersoy, U.,1991, Reinforced Concrete Atımtay, E, Reinforced Concrete, Fundemantals, Volume, I, II. Atımtay, E., 2001, Çerçeveli ve Perdeli Betonarme Sistemlerin Tasarımı Nilson, A.H., Design of Concrete Structures Sözen M., Ichinose T., Pujol S., 2014, Principles of Reinforced Concrete Design Doğangün A., 2019, Betonarme Yapıların Hesap ve Tasarımı Ferguson, P.M., Breen, J.E., Jirsa, J.O., 1988, Reinforced Concrete Fundamentals, Wiley. |
Diğer Kaynaklar: | Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği, 2018, Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik, 2007, T.C. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı TS 500, 2000, Betonarme Yapıların Tasarım ve Yapım Kuralları TS 498, Yapı Elemanlarının Boyutlandırılmasında Alınacak Yüklerin Hesap Değerleri Celep, Z. 2015, Betonarme Yapılar Celep, Z. 2007, Betonarme Taşıyıcı Sistemlerde Doğrusal Olmayan Davranış ve Çözümleme Ersoy, U.,1991, Reinforced Concrete Atımtay, E, Reinforced Concrete, Fundemantals, Volume, I, II. Atımtay, E., 2001, Çerçeveli ve Perdeli Betonarme Sistemlerin Tasarımı Nilson, A.H., Design of Concrete Structures Sözen M., Ichinose T., Pujol S., 2014, Principles of Reinforced Concrete Design Doğangün A., 2019, Betonarme Yapıların Hesap ve Tasarımı Ferguson, P.M., Breen, J.E., Jirsa, J.O., 1988, Reinforced Concrete Fundamentals, Wiley. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |||||||||
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | |||||||||
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | |||||||||
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 2 |
2) | - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 2 |
3) | - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 2 |
4) | - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 2 |
5) | - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | 2 |
6) | - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 2 |
7) | - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 2 |
8) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | 2 |
9) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | 2 |
10) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. | 2 |
Anlatım | |
Ders | |
Ödev | |
Problem Çözme |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Bireysel Proje | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 30 |
Ödev | 3 | % 10 |
Sunum | 3 | % 10 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 5 | 50 |
Ödevler | 3 | 8 | 24 |
Küçük Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 120 |