MİMB341 Yapı-Teknoloji-4İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMB341
Ders İsmi: Yapı-Teknoloji-4
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 4
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. YUNUS ÇELİK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Betonarme yapı elemanları ile betonarme taşıyıcı sistem davranışının temel ilkelerini öğrenmek ve betonarme yapıların tasarım ve yapım esaslarını ilgili standart ve yönetmeliklerin kullanımını ile uygulamasını geliştirmektir. To inform the basic principles of behavior of structural elements of reinforced concrete structure systems
Dersin İçeriği: Betonerme yapı elemanları ile betonarme taşıyıcı sistemin temel ilkeleri, betonarme yapılar ile ilgili yönetmelikler, standartlar, yapı güvenliği, yükler, basit eğilme etkisindeki elemanların boyutlandırılması, kirişlerin davranışı, tasarımı, tek ve çift donatılı dikdörtgen kesitler, T kesitli kirişlerin tasarımı, kolonların tasarımı, kesme donatılı kirişin davranışı, betonarme yapılarda döşeme sistemleri, betonarme temel sistemleri, Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği’nin temel ilkelerini içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Betonarme yapı elemanları ve taşıyıcı sisteminin temel prensiplerini öğrenmek
2) Taşıyıcı sistem seçimi ilkelerini öğrenmek
3) Kolon, kiriş, perde tasarımını öğrenmek
4) Temel ve döşeme tiplerini kavramak
5) Yürürlükteki standart ve yönetmeliklere uygun betonarme taşıyıcı sistem elemanlarının tasarımını öğrenmek.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş, beton ve betonarme yapıların özellikleri, betonarme yapılar ile ilgili yönetmelikler, standartlar.
2) Betonarme yapıların temel prensipleri, yapı güvenliği, TS500-2000’deki yapı güvenliği, yükler, yük düzenlemeleri. Uygulama, örnek çözümleri.
3) Basit eğilme etkisindeki elemanların boyutlandırılması, kirişlerin davranışı, tasarımı, tek ve çift donatılı dikdörtgen kesitler. Uygulama, örnek çözümleri.
4) T kesitli kirişlerin tasarımı. Uygulama, örnek çözümleri.
5) Birleşik eğilme-eksenel basınç yüklü kolonlar, kolonların tasarımı. Uygulama, örnek çözümleri.
6) Kolonlar için minimum koşullar, kolonlar ve etkileşim diyagramları. Uygulama, örnek çözümleri.
7) Betonarme yapılarda, yapıyı oluşturan taşıyıcı elemanların bağlantı bölgeleri. Uygulama, örnek çözümleri.
8) Ara Sınav
9) Kesme etkisindeki elemanların taşıma gücü, kesme donatılı kirişin davranışı, dolaylı mesnetler ve yüksekliği değişen kirişler. Uygulama, örnek çözümleri.
10) Betonarme yapılarda döşeme sistemleri ve tasarımı. Uygulama, örnek çözümleri.
11) Betonarme temel sistemleri ve tasarımı. Uygulama, örnek çözümleri.
12) Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği 2018’in temel ilkeleri
13) Ödev Sunumları
14) Ödev Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği, 2018, Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı
Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik, 2007, T.C. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı
TS 500, 2000, Betonarme Yapıların Tasarım ve Yapım Kuralları
TS 498, Yapı Elemanlarının Boyutlandırılmasında Alınacak Yüklerin Hesap Değerleri
Celep, Z. 2015, Betonarme Yapılar
Celep, Z. 2007, Betonarme Taşıyıcı Sistemlerde Doğrusal Olmayan Davranış ve Çözümleme
Ersoy, U.,1991, Reinforced Concrete
Atımtay, E, Reinforced Concrete, Fundemantals, Volume, I, II.
Atımtay, E., 2001, Çerçeveli ve Perdeli Betonarme Sistemlerin Tasarımı
Nilson, A.H., Design of Concrete Structures
Sözen M., Ichinose T., Pujol S., 2014, Principles of Reinforced Concrete Design
Doğangün A., 2019, Betonarme Yapıların Hesap ve Tasarımı
Ferguson, P.M., Breen, J.E., Jirsa, J.O., 1988, Reinforced Concrete Fundamentals, Wiley.

Diğer Kaynaklar: Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği, 2018, Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı
Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik, 2007, T.C. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı
TS 500, 2000, Betonarme Yapıların Tasarım ve Yapım Kuralları
TS 498, Yapı Elemanlarının Boyutlandırılmasında Alınacak Yüklerin Hesap Değerleri
Celep, Z. 2015, Betonarme Yapılar
Celep, Z. 2007, Betonarme Taşıyıcı Sistemlerde Doğrusal Olmayan Davranış ve Çözümleme
Ersoy, U.,1991, Reinforced Concrete
Atımtay, E, Reinforced Concrete, Fundemantals, Volume, I, II.
Atımtay, E., 2001, Çerçeveli ve Perdeli Betonarme Sistemlerin Tasarımı
Nilson, A.H., Design of Concrete Structures
Sözen M., Ichinose T., Pujol S., 2014, Principles of Reinforced Concrete Design
Doğangün A., 2019, Betonarme Yapıların Hesap ve Tasarımı
Ferguson, P.M., Breen, J.E., Jirsa, J.O., 1988, Reinforced Concrete Fundamentals, Wiley.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 2
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 2
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 2
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 30
Ödev 3 % 10
Sunum 3 % 10
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 5 50
Ödevler 3 8 24
Küçük Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 120