MİMB343 Yapı-Teknoloji-5İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMB343
Ders İsmi: Yapı-Teknoloji-5
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. YUNUS ÇELİK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrenciyi yeterli bir şekilde bina tesisat konusunda bilgilendirmek ve bu bilgiyi nasıl yaratıcı bir şekilde tasarım ve uygulama suresinde kullanabilir diye sağlamaktır. Mimarlar, profesyonel çalışma ortamında yapısal, elektrik ve mekanik mühendisleriyle daha iyi etkileşim kurabilir ve bu nedenle en uygun mimari projeler tasarlayabilir. Bu ders ayrıca öğrencilere mekanik ve elektrik hizmet ve servisler hakkında verimli bir içerik sunmayı amaçlamaktadır. üstelik, yapı elemanlarının incelenmesi, tasarım ilkeleri ve ayrıntılı ilişkileri içeren ön bitirme çalışmalarını öğrencilere tanıtmak ve binanın entegrasyon gereksinimlerinin temel karar konuları hakkında bilgi geliştirmek.
Dersin İçeriği: Mekanik, elektrik sistem mühendisliği prensipleri ile teknik terminoloji gibi profesyonel iletişim araçlarının öğretilmesi söz konusudur. Bina tasarım ilkeleri ile beraber mekanik ve elektrik tesisatı hakkında genel bilgilere odaklanarak tasarım ve uygulama esnasında: ısıtma, soğutma ve aydınlatma sistemleri, ısıtma ve soğutma için mekanik ekipmanlar, ısıtma yükü hesaplama, sıhhi tesisat sistemleri, bina içi ve dışı drenaj sistemleri çeşitleri, güvenlik faktörleri, fotovoltaik ve aktiv güneş sistemleri, detaylandırma, malzemeler, asansör ile yürüyen merdivenler, özel kabin ve sistem tasarımları, elektrik tesisatı ile ilgili elemanlar ve gereçler, yapılarda aydınlatma tesisatı proje örneklerinin incelenmesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1- Seçilen mekanik ve elektriik ekipman için gerekli yolların belirlenmesi ve proje yürütme hiyerarşisinin anlaşılması ve bina uygulamasına uygun bina tesisatlarının gerekliliklerinin belirlenmesi.
2) 2- Binanın mekanik ve elektrik ekipmanlarını ve tesisatını seçmek için yeterince güven yaratmak.
3) 3- Bir binanın gerekli dikey erişim elemanlarına karar verme, optimize etme ve tasarlama becerisi kazandırmak.
4) 4- Binanın mekanik ve elektrik tesisatı için ayrıntıları çözme ve geliştirme yeteneği sağlamak.
5) 5- Bu ders kapsamında edindiği bilgilerin mimarı projelere aktarılmasını sağlayabilecektir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yangın tesisatı ile ilgili planlama ilkeleri ve mimari önlemler - Konu ile ilgili ders notları - Mimarın tesisat el kitabı - Terry Kennedy & John E. Traister, “low voltage wiring: secutiry/fire alarm system”, published by McGraw-Hill
1) Course principles and briefing on the content of the course. Introduction to Heating, Ventilation and Air Conditioning in Buildings. - Relevant course notes - Lechner, Norbert, “Heating, cooling, lighting: sustainable design methods for architects”, Fourth Edition,
1) Islak alan tasarımı ve tesisatı - Konu ile ilgili ders notları - Mimarın tesisat el kitabı Lechner, Norbert, “Heating, cooling, lighting:
2) Isıtma sistemleri ve temel özellıkleri - Merkezi ısıtma - Bireysel ısıtma - Isı dağıtımı - Konu ile ilgili ders notları - Mimarın tesisat el kitabı - Lechner, Norbert, “Heating, cooling, lighting: sustainable design methods for architects”, Fourth Edition,
3) Havalandırma, doğal ve yapay havalandırma prensipleri. - Doğal havalandırma - Mekanikal havalandırma - Konu ile ilgili ders notları - Mimarın tesisat el kitabı - Lechner, Norbert, “Heating, cooling, lighting: sustainable design methods for architects”, Fourth Edition,
4) Bina inşaatında elektrik tesisatı - Tavan tipi aydınlatma armatürü - Aydınlatma hesaplaması - Peyzaj ve dış cephe armatürü Acil çıkış armatürleri - Konu ile ilgili ders notları - Mimarın tesisat el kitabı - Lechner, Norbert, “Heating, cooling, lighting: sustainable design methods for architects”, Fourth Edition,
5) Islak alan tasarımı ve tesisatı - Konu ile ilgili ders notları - Mimarın tesisat el kitabı - Lechner, Norbert, “Heating, cooling, lighting: sustainable design methods for architects”, Fourth Edition
6) Çatı çözümleri ve yağmur suyu drenaj sistemleri - Konu ile ilgili ders notları - Mimarın tesisat el kitabı - Lechner, Norbert, “Heating, cooling, lighting: sustainable design methods for architects”, Fourth Edition
7) Binalarda arıtma ve drenaj sistemleri - Konu ile ilgili ders notları - Mimarın tesisat el kitabı - Lechner, Norbert, “Heating, cooling, lighting: sustainable design methods for architects”, Fourth Edition
8) Ara sınavı Ara sınavı
9) Yangın tesisatı ile ilgili planlama ilkeleri ve mimari önlemler - Konu ile ilgili ders notları - Mimarın tesisat el kitabı - Terry Kennedy & John E. Traister, “low voltage wiring: secutiry/fire alarm system”, published by McGraw-Hill
10) Ses kontrolü ve mimari akustik - Konu ile ilgili ders notları - M. David Egan, “Architectural Acoustics”. - Flynn, J. E. “Architectural Interior Systems: Lighting, Acoustics, Air Conditioning”, 3rd ed.
11) Yeşil binalar// öğrencilerin sunumları - Konu ile ilgili ders notları - Randall Thomas, Max Fordham & partners, photovoltaics & architecture, published by spon press.
12) Akıllı binalar// öğrencilerin sunumları - Konu ile ilgili ders notları
13) öğrencilerin sunumları öğrencilerin sunumları
14) öğrencilerin sunumları öğrencilerin sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: evet
Diğer Kaynaklar: - Lechner, Norbert, “Heating, cooling, lighting: sustainable design methods for architects”, Fourth Edition.
- A.R. DAY, M.S Ratcliffe, K.J. “heating systems”, Shepherd, blackwell publishing.
- Shan K. Wang, “Handbook of air conditioning and refrigeration”, Mc graw hill.
- Grondzik, W., and A. G. Kwok. “mechanical and electrical equipment for buildings”, 12thed.
- Terry Kennedy & John E. Traister, “low voltage wiring: secutiry/fire alarm system”, published by McGraw-Hill.
- M. David Egan, “Architectural Acoustics”.
- Flynn, J. E. “Architectural Interior Systems: Lighting, Acoustics, Air Conditioning”, 3rd ed.
- Randall Thomas, Max Fordham & partners, photovoltaics & architecture, published by spon press.
- Mimarın tesisat el kitabı
- Lechner, Norbert, “Heating, cooling, lighting: sustainable design methods for architects”, Fourth Edition.
- Terry Kennedy & John E. Traister, “low voltage wiring: secutiry/fire alarm system”, published by McGraw-Hill.
- Randall Thomas, Max Fordham & partners, photovoltaics & architecture, published by spon press.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Grup Projesi
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 8 2 16
Sunum / Seminer 1 2 2
Proje 2 5 10
Küçük Sınavlar 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 60