MİMB431 Kentsel Çevre ve Tasarım-4İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMB431
Ders İsmi: Kentsel Çevre ve Tasarım-4
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÖZGÜN ARIN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi ÖZGÜN ARIN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere kent, peyzaj ve mimari ile ilişkili mekansal ve sosyal konularda bilgi aktarımını gerçekleştirmek.
Dersin İçeriği: Peyzajın içerdiği çoğul anlamların kent ve mimarlık ara kesitinde tartışılması. Temel kavramların yeniden tanımlanması: mimari mekan – peyzaj – tasarım – kent – yeşil - yapılı çevre – bitki- doğa gibi kavramlar bağlamında peyzaj algısı üzerine okuma ve tartışmalar. Peyzaj tarihi, peyzajın çağlar içerisinde geçirdiği dönüşümler ve mimarlık ile ilişkisi. Peyzajın doğal bileşenleri: topoğrafya, iklim, toprak, hidroloji, bitkiler. Kenti ve mimari mekanı kuşatan peyzajın okunması ve analiz edilmesi. Peyzajın potansiyellerinden mimari tasarımda faydalanma. Peyzaj bileşenlerinin grafik temsili üzerine çalışmalar.


Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kentlere ait peyzaj ve mimari kavramların açılımlarını öğrenme
2) Kent morfolojisi ile yeşil sistem arasındaki ilişkileri kavrayabilme
3) Kentsel yeşil alan sistemleri ve peyzaj potansiyellerinin analizini kavrayabilme yetisinin kazanımı
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş // Dersin Tanıtımı
2) Temel kavramların tanımı: peyzaj – mimarlık - peyzaj tasarımı - kentsel tasarım - kent peyzajı Simonds, J.O.1997. Landscape Architecture, McGraw-Hill.
3) Tarihsel Süreçte Peyzaj – Mimari ve Kentler // Bölüm 1 Jellicoe, G., Landscape of Man
4) Tarihsel Süreçte Peyzaj – Mimari ve Kentler // Bölüm 2 Jellicoe, G., Landscape of Man
5) Kültürel Peyzajlar ve Koruma Kuramları Motloch, J.L. 2001. IntroductiontoLandscape Design, John Wiley&SonsInc
6) Kent ve Peyzajın Doğal Bileşenleri: Kent Topografyası ve Arazi Formları Motloch, J.L. 2001. IntroductiontoLandscape Design, John Wiley&SonsInc
7) ARASINAV
8) Kentsel Yeşil Alanların Sınıflandırılması // K. Lynch + M. Hough Çalışma gruplarının belirlenmesi + çalışma konularının dağıtımı + anket çalışmasının verilmesi Dixon, J.M. 2007. Urban Spaces No. 5 FeaturingGreen Design Strategies, Visual Reference Publications.
9) Alan Analizi / Alan Araştırması / Kentsel Çevrede Sosyal ve Çevresel Analiz Wall,E.,Waterman,T. 2010. Basics Landscape Architecture/Urban Design, Ava Publications.
10) Arazi Çalışması
11) Arazi Çalışması / Arazi Verisi Toplama Süreci Farrelly, L. 2012.The Fundamentals of Architecture, AVA Publishing.
12) Ara Sunum ve Workshop
13) Final Sunumları
14) Final Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Simonds, J.O.1997. Landscape Architecture, McGraw-Hill.
Motloch, J.L. 2001. IntroductiontoLandscape Design, John Wiley&SonsInc.
Wall,E.,Waterman,T. 2010. Basics Landscape Architecture/Urban Design,
Ava Publications.
Dixon, J.M. 2007. Urban Spaces No. 5 FeaturingGreen Design Strategies,
Visual Reference Publications.
Uffelen, C. V. 2012. Urban Spaces - Plazas, SquaresandStreetscapes,
Braun.
Farrelly, L. 2012.The Fundamentals of Architecture, AVA Publishing.
Margolis, L.,Robinson, A. 2007. LivingSystems: InnovativeMaterialsand Technologies forLandscape Architecture, Birkhäuser Architecture
Bielefeld, B.,Khouli, E.S. 2007. Tasarım Fikirleri, Yem Yayınları.
Web Sources:
http://bldgblog.blogspot.com/
http://www.designundersky.com/
http://www.urbandesign.org/
http://landezine.com
http://aa-landscape-urbanism.blogspot.com/
http://www.inhabitat.com/landscape-architecture/
http://terrafluxus.com
Diğer Kaynaklar: Simonds, J.O.1997. Landscape Architecture, McGraw-Hill.
Motloch, J.L. 2001. IntroductiontoLandscape Design, John Wiley&SonsInc.
Wall,E.,Waterman,T. 2010. Basics Landscape Architecture/Urban Design,
Ava Publications.
Dixon, J.M. 2007. Urban Spaces No. 5 FeaturingGreen Design Strategies,
Visual Reference Publications.
Uffelen, C. V. 2012. Urban Spaces - Plazas, SquaresandStreetscapes,
Braun.
Farrelly, L. 2012.The Fundamentals of Architecture, AVA Publishing.
Margolis, L.,Robinson, A. 2007. LivingSystems: InnovativeMaterialsand Technologies forLandscape Architecture, Birkhäuser Architecture
Bielefeld, B.,Khouli, E.S. 2007. Tasarım Fikirleri, Yem Yayınları.
Web Sources:
http://bldgblog.blogspot.com/
http://www.designundersky.com/
http://www.urbandesign.org/
http://landezine.com
http://aa-landscape-urbanism.blogspot.com/
http://www.inhabitat.com/landscape-architecture/
http://terrafluxus.com

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Rapor Yazma
Seminer
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Ödev 3 % 30
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 25
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 75
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 25
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 5 2 10
Sunum / Seminer 3 2 6
Ödevler 2 5 10
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 61