İÇT207 Mekân Tasarım Tarihi 1İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İç Mimarlık ve Çevre TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: İÇT207
Ders İsmi: Mekân Tasarım Tarihi 1
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi SİNAN SAVAŞ
Dersi Veren(ler):



Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mekân Tasarım Tarihi dersinin amacı, öğrencilerin evrensel, işlevsel, yerel ve eklektik mekân tasarımı çeşitliliklerini tarihsel süreçler bağlamında kavrayabilmelerini sağlamaktır. Ders, farklı dönemlerde ortaya çıkan mimari ve iç mekân tasarımı yaklaşımlarını, estetik, kültürel, teknolojik ve işlevsel dinamikler ışığında analiz etmeyi hedefler. Bu kapsamda, öğrencilerin mekân tasarımının tarih boyunca geçirdiği dönüşümleri anlayarak, geçmişin deneyimlerinden öğrenmeleri ve bu birikimi kendi tasarım projelerinde yaratıcı bir şekilde uygulayabilmeleri amaçlanır. Ayrıca, mekân organizasyonu, malzeme kullanımı ve estetik tercihlerin tarihsel bağlamdaki rolü irdelenerek, öğrencilerin tasarım süreçlerinde eleştirel ve analitik bir bakış açısı geliştirmeleri teşvik edilir.
Dersin İçeriği: Bu ders iç mimarlık öğrencilerine mekân tasarımının tarihsel süreçteki gelişimini kavratmayı ve bu süreçten ilham alarak tasarım bilinci geliştirmeyi amaçlar. Ders, geçmişten günümüze kadar farklı dönemlerin mimari tarzlarını, malzeme kullanımını, mekân organizasyonu prensiplerini ve estetik yaklaşımlarını kapsamlı bir şekilde inceler. Mekân tasarımına yön veren kültürel, toplumsal, teknolojik ve ekonomik faktörler analiz edilir. Bu ders, öğrencilere yalnızca tarihi bir perspektif kazandırmakla kalmaz; aynı zamanda mekân tasarımında tarihsel birikimden öğrenme, güncel tasarım problemlerine yaratıcı çözümler üretme ve gelecekteki projelerinde bu birikimi yenilikçi bir şekilde uygulama becerisi kazandırır. Ders hem teorik bilgi hem de uygulamalı analizlerle öğrencilerin tarihsel birikimi anlamalarını ve tasarım süreçlerine entegre etmelerini sağlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mekân tasarımının tarih boyunca geçirdiği estetik, teknik ve işlevsel dönüşümleri tarihsel bağlamlarıyla kavrayabilme. Evrensel, yerel, işlevsel ve eklektik tasarım yaklaşımlarını analiz ederek farklı kültürlerin ve dönemlerin mekân tasarımına katkılarını değerlendirebilme. Mekân tasarımındaki tarihsel gelişmeleri eleştirel bir bakış açısıyla yorumlayabilme ve bu bilgiyi modern tasarım süreçleriyle ilişkilendirebilme. Tarihsel süreçte kullanılan malzeme, teknik ve mekân organizasyonu yöntemlerini analiz ederek bunların tasarım üzerindeki etkilerini açıklayabilme. Farklı dönem ve kültürlerin mekân tasarımına olan etkilerini anlayarak bu bilgiyi gelecekteki tasarım uygulamalarında yaratıcı bir şekilde kullanabilme. Tarihsel mekân tasarımı bilgisini günümüz tasarım problemlerine yenilikçi çözümler üretmek için uygulayabilme. Tarihsel bir temayı araştırarak, bu bilgiyi yazılı, sözlü ve görsel olarak etkili bir şekilde ifade edebilme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Mekanın farklı tarihsel süreçlerdeki evrimini analiz edebilme ve kavrama.
2) Farklı mimari dönemleri tanımlayabilme.
3) Önemli mimar ve tasarımcıları tanıma yetisine sahip olacaktır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş Dersi İlk hafta, dersin metodolojisi, amaçları, kapsamı ve bilgi ölçme-değerlendirme yöntemlerinin ayrıntılı bir şekilde tanıtılmasıyla başlayacaktır. Bu bağlamda, ders kapsamında ele alınacak tarihsel dönemler, odaklanılacak temalar ve öğrencilerden beklenen akademik yeterlilikler açıklığa kavuşturulacaktır. Ayrıca, dersin içeriğini destekleyen temel okuma materyalleri ve kaynak eserler öğrencilere sunulacak, bu kaynakların analitik değerlendirme sürecine nasıl entegre edileceği tartışılacaktır. Bu haftanın temel konusu, mekân kavramının tarihsel başlangıcını incelemektir. Tarih öncesi dönemde, insanın çevresel koşullara uyum sağlama çabasıyla tek malzeme kullanımı üzerinden geliştirdiği mekan organizasyonları analiz edilecektir. Bu süreçte ortaya çıkan mekansal formlar, işlevsellik ve temel yapısal özellikler bağlamında değerlendirilecektir. Ayrıca, tarihsel bağlamda mekânın kültürel, sosyal ve fiziksel anlamlarının nasıl şekillendiği ele alınarak, tasarım tarihinin başlangıcına dair teorik bir çerçeve sunulacaktır. Dersin bu haftaki hedefi, mekan tasarım tarihine ilişkin temel kavramların ve yaklaşımların öğrencilere kazandırılması, tarihsel süreçte mekanın dönüşümüne dair eleştirel bir perspektif geliştirilmesi ve sonraki haftalarda işlenecek dönemsel temellere zemin hazırlanmasıdır. -
2) Avrupa Sanatında Mekân ve Bireyselleşme Dinamikleri Bu hafta, Avrupa sanatında mekan kavramının bireyselleşme olgusu çerçevesinde nasıl şekillendiği incelenecektir. Özellikle Rönesans’tan başlayarak bireysel alan yaratımına odaklanan estetik ve işlevsel yaklaşımlar ele alınacaktır. Mekanda ayna tasarımlarının, bireyin kendilik algısını güçlendiren ve mekandaki varlığını simgeleyen bir araç olarak kullanımı tartışılacaktır. Barok ve Rokoko dönemlerinde aynaların mekan organizasyonundaki rolü, ışık ve yansıma gibi unsurlar üzerinden analiz edilecektir. Ayrıca, Avrupa mimarisinde bireysel mekanların gelişimi, konut tasarımındaki mahremiyet anlayışı ve bireysel ihtiyaçlara yönelik mekansal düzenlemeler bağlamında ele alınacaktır. Sanayi Devrimi’nin etkisiyle kentleşme ve konut tipolojilerinde yaşanan dönüşümler, bireysel mekanın estetik ve işlevsel boyutlarına yaptığı katkılarla birlikte değerlendirilecektir. Ders, bireyselleşme olgusunun Avrupa sanatında ve mimarisindeki izlerini anlamaya yönelik teorik ve görsel analizlerle desteklenecektir. -
3) Sedat Hakkı Eldem Üzerinden Türk Mekânında Bireysellik ve Konut Tipolojisinin Orijinleri Bu hafta, Sedat Hakkı Eldem’in Türk mimarlığındaki yeri ve onun çalışmaları üzerinden Türk mekan ve konut tipolojisinin orijinleri ele alınacaktır. Eldem’in, geleneksel Türk evinin mekansal organizasyonunu ve mimari özelliklerini modern mimarlık bağlamında nasıl yorumladığı detaylı bir şekilde incelenecektir. Eldem’in, Türk evinin plan düzeni, cephe karakteri ve iç mekan organizasyonuna yönelik analizleri üzerinden geleneksel mimarinin estetik ve işlevsel özellikleri değerlendirilecektir. Ayrıca, Eldem’in mimari tasarımlarında geleneksel mimari unsurlar ile modernist yaklaşım arasında kurduğu sentez örneklerle tartışılacaktır. Ders, Türk konut kültüründe mekansal organizasyonun tarihsel bağlamını anlamaya yönelik teorik bir çerçeve sunmayı hedeflerken, bu anlayışın modern tasarım pratiklerine nasıl yansıtıldığına dair bir perspektif kazandırmayı amaçlamaktadır. Eldem’in çalışmalarının, Türk mimarlığındaki kimlik arayışı ve gelenek-modernite ilişkisi bağlamındaki önemi analiz edilecektir. -
4) Arts and Crafts Hareketi ve Temsilcileri (August Welby Pugin ve Londra’daki Art Workers Guild İncelemesiyle) Bu hafta, 19. yüzyılın sonları ve 20. yüzyılın başlarında ortaya çıkan Arts and Crafts Hareketi’nin estetik ve işlevsel anlayışı, toplumsal ve sanatsal bağlamda ele alınacaktır. Endüstri Devrimi’nin yarattığı mekanikleşmeye bir tepki olarak doğan bu hareket, el işçiliğinin, zanaatın ve estetik değerlere dayalı tasarımın önemini vurgulamıştır. Hareketin temel felsefesi ve ortaya koyduğu tasarım ilkeleri, görsel materyaller ve metinlerle desteklenerek incelenecektir. William Morris ve John Ruskin’in hareketin teorik temellerine yaptığı katkılar ve bu iki figürün zanaat, tasarım ve sanata dair eleştirileri analiz edilecektir. Bu eleştiriler Ortaçağ’daki bireyin iş-emek-tasarım ve bireyin üretim sürecindeki deneyimi ile 20.yy.ın işçi-emek-tasarım sistemi nedeniyle yaşadığı yabancılaşma odaklı estetik deneyimler tartışılır: Philip Webb, Edward Burne-Jones ve C.R. Ashbee gibi figürlerin mimari ve tasarım alanındaki katkıları tartışılacaktır. Ayrıca, Charles Rennie Mackintosh, Gustav Stickley ve Baillie Scott gibi tasarımcıların eserlerinde hareketin etkisi, sade formlar, doğal malzeme kullanımı ve işlevsellik üzerinden değerlendirilecektir. Dersin diğer odak noktası, Frank Lloyd Wright ve Archibald Knox gibi figürlerin Arts and Crafts anlayışını kendi bölgelerinde ve daha geniş bir uluslararası bağlamda nasıl dönüştürdüklerini tartışmak olacaktır. Wright’ın organik mimari ilkelerindeki Arts and Crafts etkisi ve Knox’un tasarımlarında görülen estetik ile işlevsellik arasındaki ilişki örneklerle açıklanacaktır. Ders, Arts and Crafts Hareketi’nin tasarım tarihindeki önemini ve modern tasarım anlayışına olan etkilerini anlamaya yönelik teorik ve görsel bir çerçeve sunmayı hedefler. Dersin sonunda William Arthur Smith Benson’ın el emeği, estetik ve işlev odaklı aydınlatma tasarımları incelenir. -
5) İngiliz Tasarım Kültürü ve Sanderson Design Group Akdeniz Sanatı ve Tasarım Kültürü Bağlamında İtalyan Cam ve Mozaik Ürünleri Bu hafta, İngiliz tasarım kültürü, tarihsel kökenlerinden modern döneme kadar olan gelişim süreçleri bağlamında ele alınacaktır. Arts and Crafts Hareketi, Victorian estetikleri ve modern İngiliz tasarımı üzerine yapılan çalışmalar ışığında, İngiliz tasarım kültürünün estetik ve işlevsellik anlayışı tartışılacaktır. Bu kapsamda, İngiliz tasarım kültürünün önemli bir temsilcisi olan Sanderson Design Group, ürün ve desen tasarımındaki özgün yaklaşımlarıyla incelenecektir. Markanın tekstil ve duvar kağıdı tasarımları üzerinden İngiliz zanaat ve desen geleneklerinin nasıl modernize edildiği değerlendirilecektir. Sanderson’un tasarımlarında doğadan ilham alan motifler, renk kullanımı ve kültürel yansımalar analiz edilerek, İngiliz tasarım kimliğinin estetik temelleri tartışılacaktır. Bu hafta, Akdeniz sanatının ve tasarım kültürünün mimari ve iç mekan üzerindeki etkileri incelenecektir. Akdeniz bölgesine özgü estetik anlayış, malzeme kullanımı ve zanaat geleneği, çağdaş tasarım örnekleriyle ilişkilendirilerek ele alınacaktır. Glas Italia, cam mobilya tasarımındaki yenilikçi yaklaşımıyla, Akdeniz kültürüne özgü sade ve şeffaf estetik anlayışını nasıl dönüştürdüğü bağlamında incelenecektir. Firmanın tasarımlarında camın fonksiyonel bir malzeme olarak yeniden tanımlanması, ışık, transparanlık ve mekânsal algıya katkıları tartışılacaktır. Bizassa, mozaik tasarımları ve iç mekan ürünleriyle Akdeniz zanaat geleneklerini modern mimarlık ve tasarımla buluşturan önemli bir marka olarak ele alınacaktır. Bizassa’nın ürünlerinde kullanılan renk, desen ve malzeme çeşitliliği analiz edilerek, Akdeniz tasarım kültürünün iç mekanlara nasıl yansıtıldığı değerlendirilecektir. Ders, Akdeniz sanat ve tasarım kültürünün, malzeme ve form odaklı yaklaşımlar üzerinden modern tasarıma etkilerini anlamayı amaçlar. -
6) Art Nouveau I Bu hafta, 19. yüzyıl sonu ve 20. yüzyıl başlarında ortaya çıkan Art Nouveau hareketi, estetik ve yapısal özellikleriyle birlikte ele alınacaktır. Doğadan ilham alan organik formlar, kıvrımlı çizgiler ve dekoratif detayların sanat, tasarım ve mimarlık üzerindeki etkileri tartışılacaktır. Art Nouveau’nun zanaat, sanat ve endüstri arasındaki ilişkiyi yeniden tanımlama çabası, dönemin önemli temsilcilerinin eserleri üzerinden analiz edilecektir. Emile Gallé: Cam sanatı ve mobilya tasarımlarında doğal motifler ve zengin renk kullanımını nasıl ön plana çıkardığı tartışılacaktır. Louis Comfort Tiffany: Tiffany lambaları ve vitray çalışmalarında görülen ışık ve renk oyunlarının dekoratif sanatlara katkısı değerlendirilecektir. Alphonse Mucha: Grafik tasarım ve poster sanatındaki ayrıntılı desenler ve idealize edilmiş figürler üzerinden Art Nouveau estetiği incelenecektir. Arthur Heygate Mackmurdo: İngiliz Art Nouveau’sunun erken örneklerinden sayılan çalışmaları, organik desen anlayışı bağlamında ele alınacaktır. -
7) ara sınav haftası -
8) ara sınav -
9) Art Nouveau II Victor Horta ve Hector Guimard: Art Nouveau mimarisinde detay ve yapı bütünlüğünü nasıl kurdukları, Horta’nın Maison Tassel’i ve Guimard’ın Paris Metro girişlerindeki tasarımları üzerinden analiz edilecektir. Rene Lalique: Mücevher ve cam tasarımlarındaki zarif işçiliği ve doğadan aldığı ilhamın etkileri tartışılacaktır. Aubrey Beardsley: Siyah-beyaz illüstrasyonlarındaki çarpıcı estetik ve erotizm unsurları bağlamında değerlendirilecektir. Jan Toorop: Grafik tasarım ve sembolist eğilimlerin Art Nouveau ile birleşimi incelenecektir. Charles Rennie Mackintosh: Mimarlık, mobilya ve iç mekan tasarımlarındaki sade ama güçlü Art Nouveau çizgisi ele alınacaktır. Gaston Lachaise: Heykel sanatında organik ve akıcı formların temsilcisi olarak Art Nouveau etkisi bağlamında incelenecektir. Bu hafta, Art Nouveau’nun sanat ve tasarım tarihindeki yeri, estetik felsefesi ve çeşitli disiplinlerdeki uygulamaları örneklerle analiz edilerek, hareketin modern tasarım anlayışına katkıları değerlendirilecektir. -
10) Art Deco I Bu hafta, Art Deco hareketinin estetik ve işlevsel özellikleri, dönemsel bağlam ve önde gelen temsilcileri üzerinden değerlendirilir. Geometrik şekiller, zengin renk paletleri, lüks malzemeler ve modern yaşamın enerjisi, hareketin temel estetik unsurları olarak incelenir. Art Deco’nun ortaya çıkış nedenleri, I. Dünya Savaşı sonrası modernleşme süreci, sanayileşme ve teknolojik ilerlemenin sanat ve tasarıma etkileri çerçevesinde tartışılır. Emile-Jacques Ruhlmann: Fransız mobilya tasarımcısı Ruhlmann’ın lüks ve zarafeti bir araya getiren tasarımları değerlendirilir. Tasarımlarında egzotik malzemelerin (abalone, fildişi gibi) kullanımı ve iç mekan tasarımlarında benimsediği bütüncül yaklaşım incelenir. Ruhlmann’ın mobilyalarından ve iç mekan tasarımlarından görsel örnekler analiz edilerek ele alınır. Eileen Gray İrlandalı-Fransız tasarımcı ve mimar Eileen Gray’in modernist çizgileri ve çelik, deri gibi endüstriyel malzemelerle oluşturduğu tasarımlar incelenir. İkonik E.1027 villasının iç ve dış mekanları üzerinden Gray’in tasarımlarındaki estetik ve işlevsellik dengesi değerlendirilir. Mobilya tasarımları ve mimari projeleri görsel materyallerle tartışılır. René Lalique: Art Deco döneminin ünlü cam sanatçısı René Lalique’in şeffaflık ve ışık oyunlarıyla doğadan ilham alan cam eserleri, mücevherleri ve parfüm şişeleri analiz edilir. Lalique’in cam sanatındaki ustalığı ve hareketin estetik anlayışına yaptığı katkılar görsel örneklerle incelenir. Tamara de Lempicka: Polonyalı ressam Tamara de Lempicka’nın, Art Deco döneminin ikonik kadın figürlerini güçlü ve modern bir şekilde resmettiği tabloları değerlendirilir. Lempicka’nın lüks ve modern yaşamı yansıtan eserleri, sanatında kadını merkeze alan yaklaşımı bağlamında incelenir. Moda ve güzellik dünyası üzerindeki etkileri görsellerle tartışılır. Jean Dunann: Fransız ebanist ve metal işçisi Jean Dunand’ın lak ve metal üzerine yaptığı işlemeler analiz edilir. Doğu motiflerinden ilham alan mobilya tasarımları ve dekoratif ekranları üzerinden Art Deco’nun estetik ve malzeme kullanımı değerlendirilir. Bu hafta, Art Deco’nun sanat ve tasarım tarihindeki yeri, estetik felsefesi ve temsilcilerinin çalışmaları üzerinden kapsamlı bir şekilde tartışılır. -
11) Art Deco II Bu hafta, Art Deco’nun uluslararası etkileri ve farklı disiplinlerdeki temsilcileri ele alınır. Hareketin, afiş tasarımından endüstriyel tasarıma, mimariden iç mekan düzenlemelerine kadar geniş bir yelpazede nasıl uygulandığı analiz edilir.Art Deco’nun, Amerika, Almanya ve İtalya gibi ülkelerde mimarlık, sanat ve tasarım alanındaki etkileri tartışılır. Chrysler Binası ve Empire State Binası gibi ikonik yapılar üzerinden Art Deco’nun modernizmi ve dinamizmi mimariye nasıl yansıttığı değerlendirilir. Endüstriyel tasarım ve grafik sanatlar alanındaki Art Deco örnekleri incelenir. Bauhaus etkisiyle birleşen minimal formlar tartışılır. İtalyan Art Deco’sunun, zanaat geleneklerini modern tasarım anlayışıyla nasıl birleştirdiği ve cam, seramik gibi malzemelerdeki uygulamaları analiz edilir. Art Deco’nun mimarideki etkileri, zengin malzeme kullanımı, geometrik desenler ve simetri anlayışı üzerinden incelenir. Chrysler Binası, Empire State Binası, ve Miami Beach’teki Art Deco bölgesi gibi örnekler üzerinden Art Deco’nun estetik ve işlevsellik dengesine olan katkıları tartışılır. Bu hafta, Art Deco’nun farklı ülkelerdeki ve disiplinlerdeki etkileri analiz edilerek, hareketin küresel düzeyde sanat, tasarım ve mimarlık alanındaki rolü kapsamlı bir şekilde değerlendirilir. -
12) Art Deco ve Sahne Sanatları İlişkisi (Amerika ve Avrupa) Bu hafta, Art Deco estetiği ile sahne sanatları arasındaki ilişki Amerika ve Avrupa bağlamında değerlendirilir. Art Deco’nun, tiyatro, opera, bale ve sinema gibi sahne sanatlarına olan etkileri; dekor, kostüm tasarımı ve mekan düzenlemeleri üzerinden incelenir. Hareketin, modernleşme, lüks ve dinamizm gibi temaları sahneye nasıl yansıttığı tartışılır. Avrupa’da, özellikle Paris ve Berlin gibi kültürel merkezlerde Art Deco’nun sahne tasarımında geometrik formlar, zengin renk paletleri ve lüks malzemelerin kullanımıyla nasıl bir estetik anlayış oluşturduğu analiz edilir. Bu bağlamda Ballets Russes gibi sanat topluluklarının dekor ve kostüm tasarımında Art Deco etkisi ele alınır. Jean Dunand ve Léon Bakst gibi sanatçıların bu tür projelere katkıları incelenir. Amerika’da, Broadway ve Hollywood üzerinden Art Deco’nun sahne sanatlarına katkıları değerlendirilir. Dönemin tiyatro ve sinema sahnelerinde, Art Deco’nun modern ve dinamik çizgileri, sahne tasarımında teknolojinin kullanımıyla birleştirilmiştir. Özellikle, Radio City Music Hall gibi ikonik mekanlarda Art Deco’nun sahne sanatlarına kattığı atmosfer ve görsel kimlik tartışılır. Ders, Art Deco’nun sahne sanatlarına getirdiği görsel ve işlevsel yenilikleri, dönemin kültürel bağlamı ve teknolojik ilerlemeleri ışığında tartışarak, hareketin disiplinler arası etkilerini anlamayı amaçlar. Görsel materyaller ve döneme ait sahne tasarımları, analiz sürecini destekler. -
13) Ballet Russes ve Opera Set Tasarımları Bu hafta, Ballets Russes ve opera set tasarımları ele alınarak, sahne sanatlarının tasarım tarihine katkıları incelenir. Sergei Diaghilev’in yönettiği Ballets Russes’un sahne tasarımlarında, Léon Bakst, Natalia Goncharova, Alexandre Benois ve Pablo Picasso gibi sanatçıların yenilikçi yaklaşımları değerlendirilir. Egzotik ve teatral sahne dekorasyonlarından, Kübist ve Primitivist etkiler taşıyan tasarımlara kadar geniş bir yelpazede yaratılan görsel deneyimler tartışılır. Opera set tasarımlarında ise Art Deco estetiğinin etkisi, geometrik desenler, lüks malzeme kullanımı ve ışık-gölge oyunları bağlamında analiz edilir. Hareketli parçalar ve teknolojik yeniliklerin sahne düzenlemelerine kattığı işlevsellik ve dinamizm değerlendirilirken, sahne tasarımlarında estetik, dramatik atmosfer ve işlevsellik arasındaki denge ele alınır. Ballets Russes’un ve opera sahnelerinin, dönemin modern sanat akımlarıyla olan ilişkisi ve diğer disiplinlere olan etkisi tartışılır. -
14) İstanbul’da Art Deco Bu hafta, İstanbul’da Art Deco hareketinin mimari ve tasarımsal yansımaları ele alınır. 20. yüzyılın başlarında Art Deco’nun küresel etkilerinin Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemleri ve Cumhuriyet’in erken yıllarında İstanbul’da nasıl benimsendiği ve dönüştürüldüğü incelenir. İstanbul’un hızlı modernleşme süreci içinde, Art Deco’nun geometrik formları, sade ama zarif detayları ve malzeme kullanımı ile şehrin mimari kimliğine kattığı özgün unsurlar tartışılır. Bu bağlamda, Ankara Palas, Cercle d’Orient Binası, Atatürk Kitaplığı, Mısır Apartmanı, Radyoevi Binası gibi İstanbul’un önemli Art Deco yapıları detaylı olarak değerlendirilir. Bu binaların cephe düzenlemeleri, geometrik desenleri, dekoratif unsurları ve işlevsellik odaklı tasarımları görsellerle analiz edilir. Art Deco’nun, İstanbul’daki iç mekân tasarımlarında mobilya, aydınlatma ve süsleme öğeleri gibi detaylarda nasıl bir estetik anlayış getirdiği tartışılır. Dersin odak noktası, İstanbul’da Art Deco’nun yerel malzeme kullanımı ve tasarım gelenekleri ile nasıl birleştirildiği ve uluslararası bir hareketin, yerel bağlamda nasıl dönüştüğüdür. İstanbul’daki Art Deco eserlerin, dönemin sosyal, kültürel ve ekonomik değişimleriyle olan ilişkisi analiz edilir. Ders, Art Deco’nun İstanbul’un modernleşme sürecindeki rolünü anlamaya yönelik kapsamlı bir perspektif sunar. -
15) final -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Crawford, A. (1997). Ideas and objects: The Arts and Crafts Movement in Britain. Design Issues, 13(1), 15–26.
Petts, J. (2008). Good work and aesthetic education: William Morris, the Arts and Crafts Movement, and beyond. The Journal of Aesthetic Education, 42(1), 30–45.
Brandon-Jones, J. (1973). Architects and the Art Workers’ Guild. Journal of the Royal Society of Arts, 121(5200), 192–206.
O’Neill, M. (2007). Rhetorics of display: Arts and crafts and Art Nouveau at the Turin Exhibition of 1902. Journal of Design History, 20(3), 205–225.
Rawson, G. (2004). The Arts and Crafts Movement and British schools of art. The Journal of the Decorative Arts Society 1850 - the Present, (28), 28–55.
Becker, H. S. (1978). Arts and crafts. American Journal of Sociology, 83(4), 862–889.
Winter, R. W. (1975). The Arts and Crafts as a social movement. Record of the Art Museum, Princeton University, 34(2), Aspects of the Arts and Crafts Movement in America, pp. 36-40.
Weiss, P. (1975). Kandinsky and the ‘Jugendstil’ Arts and Crafts Movement. The Burlington Magazine, 117(866), Special Issue Devoted to Twentieth-Century Art, 270–277, 279.
Vyas, H. K. (1984). Design: Art and craft as a united concept. India International Centre Quarterly, 11(4), DESIGN: Tradition and Change, 91–94.
Garnham, T. (1985). William Lethaby and the two ways of building. AA Files, (10), 27–43.
Lutchmansingh, L. D. (1993). The British Arts and Crafts Workshop between tradition and reform. Studies in the History of Art, 38, Symposium Papers XXII: The Artist’s Workshop, 174–193.
Hewitt, M. A. (2012). Gustav Stickley and the American Arts and Crafts Movement: Newark Museum, Newark, NJ, September 15, 2010–January 2, 2011; Dallas Museum of Art, Dallas, TX, February 13–May 8, 2011; San Diego Museum, San Diego, CA, June 18–September 11, 2011. West 86th: A Journal of Decorative Arts, Design History, and Material Culture, 19(1), 157–168.
Radcliffe-Trenner, A., Anthony, R. W., & Meade, E. P. (2005). Wood assessment and repair of Gustav Stickley’s log house at Craftsman Farms, New Jersey. APT Bulletin: The Journal of Preservation Technology, 36(2/3), 29–36.
Yang, M. (2016). The Prairie Style: Rethinking the American identity. South Atlantic Review, 81(1), Text as Memoir, Part II, 81–93.
Fischer, O. W. (2014). Passion, function, and beauty: Henry van de Velde and his contribution to European modernism: Klassik Stiftung Weimar, Germany, March 24–June 23, 2013; Musée du Cinquantenaire, Brussels, Belgium, September 13, 2013–January 12, 2014. West 86th: A Journal of Decorative Arts, Design History, and Material Culture, 21(1), 142–148.
Kuenzli, K. M. (2012). Architecture, individualism, and nation: Henry van de Velde’s 1914 Werkbund Theater building. The Art Bulletin, 94(2), 251–273.
Vajda, G. M. (1980). Some aspects of Art Nouveau in arts and letters. Journal of Aesthetic Education, 14(4), Special Issue: The Government, Art, and Aesthetic Education, 73–84.
Hasol, D. (2016). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü. İstanbul: YEM Yayınları.
Keser, N. (2009). Sanat Sözlüğü. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Crawford, A. (1997). Ideas and objects: The Arts and Crafts Movement in Britain. Design Issues, 13(1), 15–26.
Petts, J. (2008). Good work and aesthetic education: William Morris, the Arts and Crafts Movement, and beyond. The Journal of Aesthetic Education, 42(1), 30–45.
Brandon-Jones, J. (1973). Architects and the Art Workers’ Guild. Journal of the Royal Society of Arts, 121(5200), 192–206.
O’Neill, M. (2007). Rhetorics of display: Arts and crafts and Art Nouveau at the Turin Exhibition of 1902. Journal of Design History, 20(3), 205–225.
Rawson, G. (2004). The Arts and Crafts Movement and British schools of art. The Journal of the Decorative Arts Society 1850 - the Present, (28), 28–55.
Becker, H. S. (1978). Arts and crafts. American Journal of Sociology, 83(4), 862–889.
Winter, R. W. (1975). The Arts and Crafts as a social movement. Record of the Art Museum, Princeton University, 34(2), Aspects of the Arts and Crafts Movement in America, pp. 36-40.
Weiss, P. (1975). Kandinsky and the ‘Jugendstil’ Arts and Crafts Movement. The Burlington Magazine, 117(866), Special Issue Devoted to Twentieth-Century Art, 270–277, 279.
Vyas, H. K. (1984). Design: Art and craft as a united concept. India International Centre Quarterly, 11(4), DESIGN: Tradition and Change, 91–94.
Garnham, T. (1985). William Lethaby and the two ways of building. AA Files, (10), 27–43.
Lutchmansingh, L. D. (1993). The British Arts and Crafts Workshop between tradition and reform. Studies in the History of Art, 38, Symposium Papers XXII: The Artist’s Workshop, 174–193.
Hewitt, M. A. (2012). Gustav Stickley and the American Arts and Crafts Movement: Newark Museum, Newark, NJ, September 15, 2010–January 2, 2011; Dallas Museum of Art, Dallas, TX, February 13–May 8, 2011; San Diego Museum, San Diego, CA, June 18–September 11, 2011. West 86th: A Journal of Decorative Arts, Design History, and Material Culture, 19(1), 157–168.
Radcliffe-Trenner, A., Anthony, R. W., & Meade, E. P. (2005). Wood assessment and repair of Gustav Stickley’s log house at Craftsman Farms, New Jersey. APT Bulletin: The Journal of Preservation Technology, 36(2/3), 29–36.
Yang, M. (2016). The Prairie Style: Rethinking the American identity. South Atlantic Review, 81(1), Text as Memoir, Part II, 81–93.
Fischer, O. W. (2014). Passion, function, and beauty: Henry van de Velde and his contribution to European modernism: Klassik Stiftung Weimar, Germany, March 24–June 23, 2013; Musée du Cinquantenaire, Brussels, Belgium, September 13, 2013–January 12, 2014. West 86th: A Journal of Decorative Arts, Design History, and Material Culture, 21(1), 142–148.
Kuenzli, K. M. (2012). Architecture, individualism, and nation: Henry van de Velde’s 1914 Werkbund Theater building. The Art Bulletin, 94(2), 251–273.
Vajda, G. M. (1980). Some aspects of Art Nouveau in arts and letters. Journal of Aesthetic Education, 14(4), Special Issue: The Government, Art, and Aesthetic Education, 73–84.
Hasol, D. (2016). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü. İstanbul: YEM Yayınları.
Keser, N. (2009). Sanat Sözlüğü. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) İç mimarlık alanında tasarım ve üretim yöntemlerinde kavramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir
2) Sanatsal ve kültürel değerleri tasarım sürecinde kullanır
3) İç mimarlık alanında malzeme ve üretim teknolojilerine ilişkin çağdaş bilgileri kullanır
4) Tasarım sorunlarını, eleştirel bir bakış açısı ve analitik düşünerek, özgün çözümlere ulaştırma becerisine sahiptir
5) Takım çalışmaları konusunda uyum ve etkinlik bilincine sahiptir
6) Proje uygulamaları aşamasında üretime katılım ve mesleki deneyim gösterir
7) Öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında sürekli kendini geliştirir
8) Meslek etiği ve ilgili kanun, yönetmelikler hakkında bilgi ve bilinç sahibidir

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç mimarlık alanında tasarım ve üretim yöntemlerinde kavramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir 3
2) Sanatsal ve kültürel değerleri tasarım sürecinde kullanır 5
3) İç mimarlık alanında malzeme ve üretim teknolojilerine ilişkin çağdaş bilgileri kullanır 4
4) Tasarım sorunlarını, eleştirel bir bakış açısı ve analitik düşünerek, özgün çözümlere ulaştırma becerisine sahiptir 4
5) Takım çalışmaları konusunda uyum ve etkinlik bilincine sahiptir 3
6) Proje uygulamaları aşamasında üretime katılım ve mesleki deneyim gösterir 5
7) Öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında sürekli kendini geliştirir 3
8) Meslek etiği ve ilgili kanun, yönetmelikler hakkında bilgi ve bilinç sahibidir 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 1 2 2
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 40 80
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 86