İÇT205 Tasarımda İnsan Etkeniİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: İÇT205
Ders İsmi: Tasarımda İnsan Etkeni
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. GÜLİZ MUĞAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. SEVİLAY ERK ATALAY
Prof. Dr. GÜLİZ MUĞAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İnsan eylemlerinin sistemli bir şekilde düzenlenmesi; kullanılacak obje / tasarlanacak yapay çevrenin, insan fizyolojisine en yatkın şekilde oluşturulma prensiplerinin verilmesini amaçlar.
Dersin İçeriği: Ergonomi hakkında genel bir giriş dersi niteliğindedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İnsan eylemlerinin sistemli bir şekilde düzenlenmesi; kullanılacak obje / tasarlanacak yapay çevrenin, insan fizyolojisine en yatkın şekilde oluşturulma prensiplerinin verilmesini amaçlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş yok
2) Ergonomiye giriş. yok
3) İnsan çeşitliliği, ergonomi ve antropometri Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
4) Ergonomi ve antropometri hakkında tanımlar, ilkeler ve standartlar Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir
5) İnsan çeşitliliği ve eylemleri: Antropometri ilkeleri Ayakta durma, oturma, vücut için tek eylemler, el/ayak Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
6) Çalışma alanları ve ergonomiyle olan ilişkisi: Antropometrik açıdan çalışma yeri düzenleme Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
7) Çalışma alanları ve ergonomiyle olan ilişkisi: Fizyolojik açıdan çalışma yeri düzenleme İklimlendirme Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
8) Vize sınavı yok
9) Çalışma alanları ve ergonomiyle olan ilişkisi: Fizyolojik açıdan çalışma yeri düzenleme Ses ve gürültü, Aydınlatma Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
10) Çalışma alanları ve ergonomi ile olan ilişkisi: Fizyolojik açıdan çalışma yeri düzenleme Titreşim ve Zararlı maddeler Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
11) Mutfak ve ergonomi ile olan ilişkisi Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
12) Banyo ve ergonomi ile olan ilişkisi Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
13) Oturma ve yemek odası ve ergonomi ile olan ilişkisi Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
14) Yatak odası ve diğer yaşam alanları ve ergonomi ile olan ilişkisi Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
15) Kamusal alanlar ve ergonomi ilişkisi - Kent ölçeğinde ergonomi Ödev; gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
16) Final Sınavı yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bridger, R. S. (1995). Introduction to Ergonomics. Singapore: McGraw-Hill
Pheasant, S. (1998). Bodyspace: Anthropometry, Ergonomics and Design. London: Taylor and Francis.
Diğer Kaynaklar: Bridger, R. S. (1995). Introduction to Ergonomics. Singapore: McGraw-Hill
Pheasant, S. (1998). Bodyspace: Anthropometry, Ergonomics and Design. London: Taylor and Francis.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 4 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 1 2 2
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 40 80
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 86