EGT 232 Ölçme ve Değerlendirmeİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Rehberlik ve Psikolojik DanışmanlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EGT 232
Ders İsmi: Ölçme ve Değerlendirme
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AYTAÇ GÖĞÜŞ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. AYTAÇ GÖĞÜŞ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğretmen adayı öğrencilere eğitimde ölçme ve değerlendirmeyle ilgili yöntem,
araç ve yaklaşımlarla ilgili bilgi ve deneyim kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Ölçme ve değerlendirmenin eğitim sistemindeki yeri ve önemi, temel kavramlardan ölçme, ölçüt, birim, değerlendirme kavramları, amaçlarına göre değerlendirme türleri, ölçülen özelliğe göre ölçme türleri, ölçmede hata kavramı, hata türleri ve hata kaynakları, eğitimde kullanılan ölçme araçları, geleneksel ve yenilikçi yaklaşımlar, davranışların sınıflandırılması, bilişsel, duyuşsal ve psikomotor becerilerin ölçülmesi ve karşılaşılan güçlükler, ölçme aracında bulunması gereken nitelikler, geçerlik ve güvenirlik türleri ve hesaplanması, test istatistikleri, merkezi dağılım ölçüleri, madde analizi ve korelasyon kavramları ve bunların uygulamaları yer almaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları açıklar
2) Bilişsel, duyuşsal ve psikomotor öğrenme alanlarındaki ölçme tekniklerini açıklar.
3) Test geliştirme aşamalarını açıklar.
4) Geleneksel ve alternatif değerlendirme tekniklerini analiz eder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Temel istatistik tekniklerini kullanabilir.
2) Madde istatistikleri ve test istatistiklerini kullanabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Ölçme araçlarında bulunması gereken geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık niteliklerini belirleyebilir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ölçme ve Değerlendirmenin Yeri ve Önemi Okuma: Atılgan, Bölüm 1; Güler, Bölüm1; Tan (2013, s.1-37)
2) Ölçme ve Değerlendirmeye İlişkin Temel Kavramlar, Ölçmede Hata kavramı, Hata Türleri, Hata Kaynakları. Okuma: Atılgan, Bölüm 1; Güler, Bölüm 1; Tan (2013, s.39-72)
3) Ölçme araçlarında bulunması gereken nitelikler. Okuma: Atılgan, Bölüm 2.1, Güler, Bölüm 2; Tan (2013, s.131-219)
4) Korelasyon. Ölçme Aracı Hazırlama Süreci, Hedef Analizi, Belirtke Tablosu, Davranışların Sınıflandırılması. Okuma: Atılgan, Bölüm 3, 4; Tan (2013, s.269-297); Turgut ve Baykul (2011, s.81-101) Ödev: Alanınızla ilgili seçtiğiniz bir dersin belirtke tablosunu hazırlayınız
5) Davranışların Sınıflandırılması, Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları – Geleneksel ve Yenilikçi Yaklaşımlar Atılgan, Bölüm 3, 4; Tan (2013, s.269-297); Turgut ve Baykul (2011, s.81-101) Makaleler (Olearn) Ödev: Alıştırma 4 deki makale ile ilgili sorular cevaplandırılacak.
6) Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları (Yazılı Sınavlar, Sözlü Sınavlar, Kısa cevaplı testler, D-Y Testleri, Eşleştirme Testleri, Çoktan seçmeli testler) Okuma: Atılgan, Bölüm 5-9; Güler, Bölüm 5; Tan (2013, s.348-362), Turgut ve Baykul (2011, s.185-213 ve s.285-316) Ödev: Seçtiğiniz ders ile ilgili farklı madde tiplerine uygun soru hazırlayınız
7) Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları (Tamamlayıcı/Alternatif Ölçme Araç ve Yöntemleri) (Performans Değerlendirme, Proje, Performans, Portfolyo, Yapılandırılmış Grid) Atılgan, Bölüm 5-9; Güler, Bölüm 5; Tan (2013, s.300-369, Turgut ve Baykul (2011, s.185-213 ve s.285-316) Makaleler (Olearn) Ödev: Bölüm sonu testleri
8) Arasınav
9) (Ara sınav soruları çözümü, kağıt kontrolü) Ödev, Projeler, Değerlendirme ve Not Verme Atılgan, Bölüm 10, 13; Güler, Bölüm 5. Ödev: Bölüm sonu testleri
10) Test Geliştirme Süreci- Madde ve Test İstatistikleri Atılgan, Bölüm 11, Güler, Bölüm 6, 7. Ödev: Alıştırma 1 ve testler
11) Test Geliştirme Süreci- Madde ve Test İstatistikleri Atılgan, Bölüm 11, Güler, Bölüm 6, 7.
12) Test Geliştirme Süreci- Madde analizi Atılgan, Bölüm 11, Güler, Bölüm 6, 7. Ödev: Alıştırma 2 ve testler
13) Korelasyon ve temel kavramların tekrarı. Güler, Bölüm 3, Tan (2013, s.371-452) Ödev: Tüm alıştırma ve testlerin cevap kontrolü Alıştırma 5 – Ders sırasında
14) Tekrar ve Test Çözme, Kısa Sınav. Okuma: Atılgan, Bölüm 13 ve 14; Güler, Bölüm 3, 6, 7, 8; Tan (2013, s.371-452)
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme
Nükhet Demirtaşlı, Edge Akademi
Egitimde Olcme ve Degerlendirme
Nese Guler, 2012 Pegem | 1. Baski ISBN: 6053641247

Egitimde Olcme ve Degerlendirme
Hakan Atılgan
Diğer Kaynaklar: Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Neşe Güler, 2012 Pegem | 1. Baski ISBN: 6053641247 Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Hakan Atılgan, Adnan Kaan, Nuri Doğan
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Fuat Turgut & Yaşar Baykul
Öğretimde Ölçme ve Değerlendirme KPSS El Kitabı, Şeref Tan, 2015, Pegem. Ders hocasının paylaştığı makaleler, OLEARN.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

5

7

2

6

3

Program Kazanımları
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme.
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1).
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme.
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme.
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme.
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme.
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme.
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme.
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme.
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme.
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme. 3
2) P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1).
3) P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 2
4) P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme.
5) P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme. 2
6) P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme.
7) P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme. 3
8) P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme. 3
9) P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme. 2
10) P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme. 3
11) P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme. 3
12) P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 15
Ödev 5 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 3 45
Ödevler 5 3 15
Küçük Sınavlar 1 10 10
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 132