İÇT261 Sanat ve Mekan Etkileşimiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: İÇT261
Ders İsmi: Sanat ve Mekan Etkileşimi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi EDA ÇEKİL KONRAT
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi EDA ÇEKİL KONRAT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders çağdaş sanat tarihi pratiklerinde keşfedilen mekana özgü kavramsal çözümlemelerin, iç mekan tasarımı alanına uygulanmasını deneyimlemeyi amaçlar. Ders süresince öğrenciler kavramsal sanatla ortaya çıkan yerleştirme pratiğini, performans sanatı ile gelişen ilişkisel estetik kavramını ve postmodern şehirin soylulaştırma pratikleri üzerinden, kavramsal çerçevede mekan tasarımı, deneyim üretimi ve yerleştirme tekniklerini uygulamayı deneyimler.
Dersin İçeriği: 1- Kavramları tanıma ve kavramlar üzerinden düşünebilme
2- Kavramsal düşünceyi somut tasarımlara ve düzeneklere uygulayabilme
3- Toplum ve mekan ilişkilerini gözlemleyebilme ve deneyimi tanımlayabilme
4- Mekanın işlevini kavramlar üzerinden çözümleyebilme
5- İç mekan tasarımında sanatsal ve kavramlar pratikleri kullanarak özgün tasarımlar üretme

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bu derste öğrenciler ve öğretmenin tanışması ve ders içeriklerinin, ders amacının ve ders işleyişinin şeffaf bir şekilde öğrencilere aktarılması amaçlanmaktadır.
2) Bu derste 20. yüzyılın başlarından günümüze sanatın mekanı nasıl kullandığını, belli başlı sanat akımları üzerinden inceleyerek, çağdaş sanatın günümüz mekan tasarımına olan etkilerini ve katkılarını gözlemleyeceğiz. Bu dersin sonunda, günümüz mekan tasarımında bu sanatsal araştırmalarından nasıl yararlanabileceğimizi tartışacağız.
3) Bu derste kavram nedir ve nasıl kullanılır konusuna değinecek ve kavramsal düşünmenin yöntemlerini, yararlarını ve olası kazançlarını tartışacağız.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bu derste öğrenciler ve öğretmenin tanışması ve ders içeriklerinin, ders amacının ve ders işleyişinin şeffaf bir şekilde öğrencilere aktarılması amaçlanmaktadır. Yok
2) Bu derste 20. yüzyılın başlarından günümüze sanatın mekanı nasıl kullandığını, belli başlı sanat akımları üzerinden inceleyerek, çağdaş sanatın günümüz mekan tasarımına olan etkilerini ve katkılarını gözlemleyeceğiz. Bu dersin sonunda, günümüz mekan tasarımında bu sanatsal araştırmalarından nasıl yararlanabileceğimizi tartışacağız. Yok
3) Bu derste kavram nedir ve nasıl kullanılır konusuna değinecek ve kavramsal düşünmenin yöntemlerini, yararlarını ve olası kazançlarını tartışacağız. Yok
4) Bu derste kavramsal üretimde kullanılan tasarım üçgenini tanıyacağız. İşlev (function) - amaç (goal) - yorum (twist) olarak ayrılan kavramsal üretim üçgeninde, farklı olgu ve ihtiyaçların kavramsallaşması üzerinden nasıl özgün deneyimler oluşturulabileceğini, ya da kavramsal düşünce ile yalın veya basit tasarımların nasıl özgünleştirilebileceğini tartışacağız. Yok
5) Bu derste, kavramsal üretim ve tasarım üçgeni bilgilerini kullanarak, öğrencilerin seçeceği var olan bir mekanın (bir işletme, kamu alanı vb. ) kavramsal çözümlemesini yapacağız. Bu dersin amacı, hazır bir mekanın üretim sistemini ve kavramsal köklerini ortaya çıkaracak bir analiz yapmak ve bunun üzerinden mekanın ilk tasarımında kullanılan mantığı çözmektir. Yok
6) Bu derste öğrenciler, kullandıkları veya ilgilendikleri bir mekanın içini gezerek fotoğraflarını çekecekler, ve bu fotoğrafladıkları mekanda yapacakları bir projenin kavramsal tasarım projesini hazırlamaya başlayacaklar. Bu dersin amacı, var olan bir mekanın üzerinden, hedeflenen bir işlev, belirli bir amaç ve kavramsal kaynaklı bir yoruma başlı olarak, bütüncül ve uyumlu bir tasarım üretmektir. Yok
7) Bu derste öğrencilerin sunacakları tasarım proje dosyaları toplanacak ve vize sınavı şeklinde değerlendirilecektir. Yok
8) Bu derste öğrenciler Nicolas Bourrioud'un ilişkisel estetik kavramı ile tekrar tanışacak, deneyim üretimi üzerinden toplumsal projelere ve mekan kullanımına dair bilgiler edinecektir. Bu dersin amacı, öğrencilerin üretimlerinde işletmeye veya özel hizmete yönelik mekan tasarımından, kamusal alana özgü ve toplumsal işlevlere yönelik bir tasarım mantığına geçişi sağlamaktır. Yok
9) Bu derste özellikle ilişkisel estetiğin de değindiği ve belediyeler ve yerel otorieteler tarafından da uygulanan soylulaştırma (gentrification) kavramına dair öğrencileri bilgilendirmektir. Bu dersin amacı, soylulaştırma üzerinden öğrencilere mekanların ve kamusal alanların algısının nasıl değiştirilebileceğini ve insan ilişkileri ve toplumsal işlevler adına nasıl projeler oluşturulabileceğini öğrencilere gösterebilmektir. Yok
10) Bu derste ilişkisel estetik, soylulaştırma kavramlarının kullanıldığı projeler tanıtılacaktır. Bu dersin amacı öğrencilere, şehirlere ve mahallelere özgü toplumsal kaynaklı projelerin nasıl üretildiğini, deneyim üretiminde seyirciyi ve katılımcıyı nasıl kullanabileceğimizi ve böylece yaşam alalarını kavramsal olarak nasıl dönüştürebileceğimizi göstermektir. Yok
11) Bu derste, önceki derslerde ifade edilen kavramsal temelli ve toplumsal işlevli kamu projelerine benzer bir projenin öğrenciler tarafından nasıl şekillendirilebileceğini anlatacağız. İlk adım olarak, öğrencilerin kendi yaşam alanlarını tanıyabilmesi ve projenin temelleneceği kavramları, işlevleri ve ilişkileri tespit edebilecekleri araştırma teknikleri gösterilecektir. Yok
12) Bu derste seçilen bir kamusal alanın tarihi, toplumsal bileşenleri, kavramsal çerçevesi ve olası deneyim fırsatları çözümlecektir. Bu dersin amacı, öğrencilerin kendi projeleri adına yapacakları araştırmanın cevaplaması gereken soruları ve sonrasında oluşturacakları tasarım üçgeninin kavramsal ihtiyaçlarını belirlemektir. Yok
13) Bu derste öğrenciler hazırladıkları proje metinlerini paylaşacak ve final tesliminden gerçekleştirmeleri gereken eylemleri, eksikleri ve düzeltmeleri eğitmenlerinden öğreneceklerdir. Bu dersin amacı öğrencileri hazırlayacakları proje dosyası ve metne dair bilgilendirmek ve mümkün olan en iyi üretimi vermeleri desteklemektir. Yok
14) Bu derste öğrenciler final sınavı dahilinde projeler dosyalarını teslim edeceklerdir. Yok
15) Final Sınavı Yok
16) Final Sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Akalın, Mehmet. "Kentsel dönüşümün karanlık yüzü: soylulaştırma, yerinden edilme ve mekânsal dışlanma." Bartın Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 7.14 (2016): 287-320.

Çeker, Ali, and Rauf Belge. "İstanbul’da kentsel dönüşüm kapsamında gerçekleşen bir olgu: Soylulaştırma." Türk Coğrafya Dergisi 65 (2015): 77-86.

Diğer Kaynaklar: Ali, K. O. Ç. "İSTANBUL’DA YAŞANAN MEKÂNSAL DÖNÜŞÜMLER BAĞLAMINDA SOYLULAŞTIRMANIN YENİDEN KONUMLANDIRILMASI." Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 5.1: 89-104.

Balkan, Gökhan. "İlişkisel Estetik ve Mekan Etkisi."

Erdem, O. Ğ. U. Z. "İLİŞKİSEL ESTETİĞİN MUTFAĞINDA: RIRKRIT TIRAVANIJA."

ALP, K. Özlem. "İlişkisel estetik ve kamusal alan bağlamında sanatta yeni arayışlar." Yedi 16 (2016): 99-109.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Gözlem
Bireysel Proje
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 55
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 1 2 2
Sınıf Dışı Ders Çalışması 3 40 120
Sunum / Seminer 1 2 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 128