MİMBS101 Barınma Kültürüİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMBS101
Ders İsmi: Barınma Kültürü
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. MEHMET EMRE AYSU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Güncel ve tarihsel formlarıyla BARINMA ve Mimarlık kültürü ile tanışmayı amaçlar. Mimarlık Kuramı ve tarihi okumaları, Toplum bilimleri (felsefe, sosyoloji, kültürel antropoloji, davranış psikolojisi) ve edebiyat okuma ve incelemeleri yolu ile insanın yaşama biçimleri ve barınma türlerini üretirken geliştirdiği değerleri konu edinir.
Dersin İçeriği: Barınma sorunsalları, çevre ve yerleşmelerin, kentin kavramsallaştırılması, yapıların bağlamlarıyla, birebir kendi çevreleri ile ilişkisi, kuşatıcı çevre, kent, politika ve sanatın yaratıcı/kurucu potansiyeli. Sınıf içi tartışma yanı sıra, yakın şehir, kırsal bölge ve yerleşimlere kısa geziler dönem içi çalışmaların bir bölümünü oluşturur. Derste öğrencilerin, fotoğraf, çizim, tasarım, belgesel video benzeri ortamlarla etkin ve yaratıcı katılımı beklenir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Barınma temel işlevinin insanlık tarihi perspektifinde doğru algılanması
2) Çevre, üretim biçimleri, toplumsal ilişkiler vb. oluşan yaşam kültürlerine bağlı konut ve yerleşme biçimleri
3) Günümüz toplumsal yapılarının oluşturdukları barınma tipolojileri
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kültür kavramının kökeni, Maslow'un ihtiyaçlar hiyerarşisi GÜVENÇ, Bozkurt (2016), “İnsan ve Kültür”, Boyut Yayıncılık, ISBN 978-975-23-0710-0, İstanbul
2) Barınma işlevi, ortaya çıkışı ve gelişimi, Barınma sorunsalları, GÜVENÇ, Bozkurt (1970), “Kültür Kuramında Bütüncülük Sorunu Üzerine Bir Deneme”, Hacettepe Basımevi, Ankara
3) Tanımlar, kavramlar -
4) Barınma kültürünün tarihsel gelişimi, -
5) Tarih Öncesinden başlayarak Değişik coğrafyalarda, çevre verilerine göre ortaya çıkan barınma kültürleri ve yarattıkları mekan ve yerleşmeler ANON., "Tarihten Günümüze Anadolu'da Konut ve Yerleşme, Housing and Settlement in Anatolia a Historical Perspektive", Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, ISBN 975-7306-12-6,
6) Tarih Öncesinden başlayarak Değişik coğrafyalarda, çevre verilerine göre ortaya çıkan barınma kültürleri ve yarattıkları mekan ve yerleşmeler -
7) Tarih Öncesinden başlayarak Değişik coğrafyalarda, çevre verilerine göre ortaya çıkan barınma kültürleri ve yarattıkları mekan ve yerleşmeler -
8) Sunum -
9) Tarih Öncesinden başlayarak Değişik coğrafyalarda, çevre verilerine göre ortaya çıkan barınma kültürleri ve yarattıkları mekan ve yerleşmeler -
10) Anadolu uygarlıkları ve barınma kültürleri, ANON., "Tarihten Günümüze Anadolu'da Konut ve Yerleşme, Housing and Settlement in Anatolia a Historical Perspektive", Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, ISBN 975-7306-12-6,
11) Günümüz uygarlıklarının geliştirdikleri barınma kültürleri, değişim. -
12) Günümüz uygarlıklarının geliştirdikleri barınma kültürleri, değişim. -
13) Genel değerlendirme ve geleceğe ilişkin öngörüler -
14) Sunum ve Ödev teslim -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: GÜVENÇ, Bozkurt (2016), “İnsan ve Kültür”, Boyut Yayıncılık, ISBN 978-975-23-0710-0, İstanbul
GÜVENÇ, Bozkurt (1970), “Kültür Kuramında Bütüncülük Sorunu Üzerine Bir Deneme”, Hacettepe Basımevi, Ankara
ANON., "Tarihten Günümüze Anadolu'da Konut ve Yerleşme, Housing and Settlement in Anatolia a Historical Perspektive", Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, ISBN 975-7306-12-6,
Diğer Kaynaklar: GÜVENÇ, Bozkurt (2016), “İnsan ve Kültür”, Boyut Yayıncılık, ISBN 978-975-23-0710-0, İstanbul
GÜVENÇ, Bozkurt (1970), “Kültür Kuramında Bütüncülük Sorunu Üzerine Bir Deneme”, Hacettepe Basımevi, Ankara
ANON., "Tarihten Günümüze Anadolu'da Konut ve Yerleşme, Housing and Settlement in Anatolia a Historical Perspektive", Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, ISBN 975-7306-12-6,

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 4
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 1
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 4
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 4
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 1
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 3
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Seminer
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Gözlem
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 2 4 8
Ödevler 1 10 10
Toplam İş Yükü 60