MİMBS102 Tarih Boyunca Kent Formuİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMBS102
Ders İsmi: Tarih Boyunca Kent Formu
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Kent ve yerleşkenin formal evriminin doğal, coğrafi, sosyo-kültürel, ekonomik, politik, estetik, fonksiyonel ve diğer olası faktörler dahilinde kentsel çevre yaratımına yansımalarını kritik perspektif çerçevesinde yorumlar.
Dersin İçeriği: Kent ve yerleşke sistemlerinin tarih boyunca gelişimi, değişimini, sürekliliğini ve bunların şekilsel yansımalarının irdelenmesini inceler. Tarihsel bağlamda, kentsel çevrenin yaratımındaki felsefeleri, teorileri ve pratikleri inceler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Doğa ve insan coğrafyasını ve yapılı çevre kavramını tarihsel olarak inceler.
2) Tarihsel dönemler çerçevesinde insan, çevre, yapı ve kent anlamlarını tarifler.
3) Yapılı çevrenin yaratımında tarihsel farklılıkları ve süreklilikleri gözler.
4) Kent sistemlerinin tarihsel gelişimini izler.
5) Kent formunu algılama yöntem ve tekniklerini anlarlar
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş – Kent formu Mumford, Kostof Seçili Bölümler
2) Erken dönem yerleşke ve insan-doğa ilişkisi Ders Notları
3) Yunan Ve Roma Kenti Owens
4) Yunan Ve Roma Kenti – Formal Analiz Owens
5) Ortaçağ Kent Düzenleri Mumford, Seçili Bölümler
6) Osmanlı Kent ve Yerleşkeleri Kuban Ders Notları
7) Rönesans ve Aydınlanma Kent Yaklaşımları Mumford, Kostof Seçili Bölümler
8) Romantik Kent Mumford, Kostof Seçili Bölümler
9) Endüstriyel Kent Mumford
10) Endüstriyel Kent - Revizyonlar Mumford
11) Modern Kent Anlayışı, Mimarlık ve Planlama Mumford, Kostof
12) Modern Kent - Formal Analiz Mumford, Kostof Ders Notları
13) Post Modern Kent Soja Ders Notları
14) Güncel Kent Kuramları ve Formal Analiz – Dijital Evrim Soja Ders Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Lewis Mumford, 1968. The City in History: Its Origins, Its Transformations, and Its Prospects. Mariner Books, London.
E. J. Owens, 2018. The City in the Greek and Roman World, Routledge, London.
Edward W. Soja, 2017. PostModern Geographies, Verso, London.
Spiro Kostof, 1991. The City Shaped: Urban Patterns and Meanings Through History: Little, Brown and Company, New York.
Diğer Kaynaklar: Lewis Mumford, 1968. The City in History: Its Origins, Its Transformations, and Its Prospects. Mariner Books, London.
E. J. Owens, 2018. The City in the Greek and Roman World, Routledge, London.
Edward W. Soja, 2017. PostModern Geographies, Verso, London.
Spiro Kostof, 1991. The City Shaped: Urban Patterns and Meanings Through History: Little, Brown and Company, New York.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 5
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 5
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 5
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Uygulama 2 % 20
Ödev 2 % 20
Sunum 2 % 20
Ara Sınavlar 2 % 20
Final 2 % 15
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 85
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 15
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 4 4
Ödevler 1 4 4
Ara Sınavlar 2 4 8
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 60