MİMBS105 Bina Programlamaİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMBS105
Ders İsmi: Bina Programlama
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mimari program oluşturmanın etkenlerini ve parametrelerini kavrayabilme bilgi toplama ve derlemenin yanısıra, profesyonel bir yaklaşımla bina ihtiyaç programı oluşturma ve bu programı geliştirme ve değerlendirme becerilerini kazanma
Dersin İçeriği: Mimari program, kavramsal tasarım geliştirme aşamasının özü olarak, mimari tasarım sürecine, yapım aşamasına ve bina hayat döngüsü üzerine yansır. Bu ders, bütünsel bir çerçeve anlayışı ile, bina programlamanın metod ve tekniklerininin profesyonel olarak öğrenilmesini, araştırılmasını, kritik olarak kurgulamasını ve uygulamasını içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mimari programın, hem tasarım sürecine hem de binanın tasarımına önemini kavrar
2) Çeşitli mimari programlama süreçleri arasından seçim yapar
3) Profesyonel bir mimari program üretir, geliştirir, değerlendirir
4) Mimari programı, bütünsel bir tarzda mimari tasarım, bina tasarımı ve bina yaşam döngüsünün diğer faktörleri ve unsurlarıyla ilişkilendirir
5) Mimari tasarım sürecinde mimari programı tasarım yönetimi ve organizasyonuna ilişkilendirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş yok
2) Mimari Tasarım, mimar tasarım süreçleri ve bina programlama - Tanımlar Bielefeld & El Khouli, 1-20
3) Mimari Tasarım, mimar tasarım süreçleri ve bina programlama - Bağlantılar Bielefeld & El Khouli, 21-46
4) Bina programlama – Bütünsel Yaklaşımlar Bielefeld & El Khouli, 47-
5) Bina Tipleri I – Quiz I Neufert, İlgili Bölümler Ders Notları
6) Bina Tipleri II Neufert, İlgili Bölümler Ders Notları
7) Mekan Tipleri I Neufert, İlgili Bölümler Ders Notları
8) Mekan Tipleri II Quiz II Neufert, İlgili Bölümler Ders Notları
9) Analiz Teknikleri I Ders Notları https://www.wbdg.org/.
10) Analiz Teknikleri II Ders Notları https://www.wbdg.org/.
11) Tasarım Yönetimi ve İletişimi Ders Notları https://www.wbdg.org/.
12) Programlama Başarı Etkileri – Yapı ve Yapı Döngüsü Ders Notları https://www.wbdg.org/.
13) Değerlendirme Teknikleri Ders Notları https://www.wbdg.org/.
14) Özet ve Yorumlar yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bert Bielefeld & Sebastian El Khouli, 2017. Basics Design Ideas. Birkhauser, Basel. Birkhauser
Neufert Yapı Tasarımı, 2019. Beta Yayın Dağıtım, İstanbul.
https://www.wbdg.org/.

Diğer Kaynaklar: Bert Bielefeld & Sebastian El Khouli, 2017. Basics Design Ideas. Birkhauser, Basel. Birkhauser
Neufert Yapı Tasarımı, 2019. Beta Yayın Dağıtım, İstanbul.
https://www.wbdg.org/.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 5
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 5
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 5
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Bireysel Proje
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 20
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Juri 1 % 5
Ara Sınavlar 2 % 20
Final 1 % 35
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 65
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 35
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 14 14
Sunum / Seminer 2 2 4
Proje 1 19 19
Ödevler 2 3 6
Ara Sınavlar 2 1 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 60